Інтонація як джерело інформації для творця хореографічного твору
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172188Ключові слова:
хореографічний твір, пластичний мотив, рух, жест, інтонація, музикаАнотація
Мета дослідження – виявлення рівнів взаємодії інтонацій в музиці і хореографії. Методологія. Теоретичний аналіз наукової і спеціальної літератури з означеної проблеми. Для виявлення рівнів інтонаційної взаємодії в музиці і хореографії, пов’язаних з практикою постановки хореографічних творів, застосовувалися такі методи наукового дослідження, як порівняння, абстрагування, узагальнення. Наукова новизна. Постановка проблеми взаємодії інтонацій в музиці і в хореографії стосовно сфери постановочної діяльності в галузі хореографічного мистецтва може розглядатися як новітня. Інформація виступає в даному випадку як певне художнє повідомлення. Висновки. Стратегія, заснована на конкретних знаннях про природу і роль інтонації як джерела інформації, кардинально змінює сам підхід до створення хореографічної лексики та малюнків танцю. Обов’язковим є первинний скрупульозний аналіз інтонацій музичного твору та використання отриманої інформації для відбору виразних засобів твору хореографічного. Вибір хореографом виразних засобів обмежений рамками, в яких функціонує музична інтонація, а також законами взаємодії музики і хореографії. Можна стверджувати, що музичні інтонації виступають носієм дуже важливої інформації для творця танцю на самих різних рівнях, стимулюючи ідеї і образи хореографічного твору. Винятком є випадки такого виду взаємовідносин музики, словесного тексту і хореографії в творах, вирішених засобами сучасного танцю, які отримали назву «неузгодженого» принципу. Також великою є роль виконавця хореографічного тексту, який робить пластич- ні інтонації «опуклими», або нівелює їх.Посилання
Asafev, B. (1971). Muzykalnaia forma kak protcess [Musical form as a process]. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Bocharova, E.V. (2001). Problema kulturologicheskogo podkhoda k gipoteze «krizisa muzykalnykh intonatcii» B. V. Asafeva [The problem of the culturological approach to the hypothesis of the "crisis of musical intonations" B. V. Asafiev]. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriia: Gumanitarnye nauki, 3(23), 133 [in Russian].
Bocharova, E.V. (2004). Muzykalnaia intonatciia kak iazyk kultury [Musical intonation as the language of culture]. Analitika kulturologii, 2, 61-66 [in Russian].
Bonfeld, M. (2006). Muzyka: Iazyk. Rech. Myshlenie: Opyt sistemnogo issledovaniia muzykalnogo iskusstva [Music: Language. Speech Thinking: Experience in systems research of musical art]. St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].
Dashkevich, V. (2012). Teoriia intonatcii [Theory of intonation]. Moscow: Vest-Konsalting [in Russian].
Didenko, N. (2015). Muzykalnoe vremia: ot intonatcii k stiliu (filosofsko-esteticheskii analiz) [Musical time: from intonation to style (philosophical and aesthetic analysis)]. Khudozhestvennoe obrazovanie i nauka, 1, 152-160 [in Russian].
Elsukova, L. (2011). Intonatciia kak odin iz faktorov vospriiatiia zvuchashchei rechi na sintaksicheskom urovne [Intonation as one of the factors of perception of sounding speech at the syntactic level]. Vestnik Viatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta, 1-2, 25-29 [in Russian].
Fedorova, K. (2014). Rol intonatcii v kulturotvorcheskom protcesse [The role of intonation in the cultural process]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina, 4(2), 225-234 [in Russian].
Fedorova, K. (2015). Sotciokulturnoe znanie: muzykalnaia intonatciia kak opyt refleksii [Sociocultural knowledge: musical intonation as an experience of reflection]. Evraziiskii soiuz uchenykh, 2-3(11), 7-9 [in Russian].
Fedorova, K. (2017). Pedagogika muzykalnogo ispolnitelstva v kontekste teorii intonatcii [Pedagogy of musical performance in the context of the theory of intonation]. In Sovremennye problemy i perspektivy razvitiia pedagogiki i psikhologii [Modern problems and prospects of development of pedagogy and psychology], Materials of the 12nd International Scientific and Practical Conference (pp. 58-65). Makhachkala [in Russian].
Iarmukhametova, R. (2018). Semanticheskaia priroda rechevoi i muzykalnoi intonatcii [The semantic nature of speech and musical intonation]. Izvestiia Samarskogo nauchnogo tcentra rossiiskoi akademii nauk. Sotcialnye, gumanitarnye, mediko-biologicheskie nauki, 20, 1(58), 91-97 [in Russian].
Kholopova, V. (2000). Muzyka kak vid iskusstva [Music as an art form]. St. Petersburg: Lan [in Russian].
Lukianov, V. (2012). Problemy sotciologii muzyki v kontekste teorii intonatcii B. V. Asafeva [Problems of the sociology of music in the context of the theory of intonation B. V. Asafiev]. Sotciologicheskie issledovaniia, 10(342), 60-69 [in Russian].
Medushevskii, V. (1993). Intonatcionnaia forma muzyki [Intonational form of music]. Moscow: Kompozitor [in Russian].
Nikiforova, V. (2017). Intonatcionnoe myshlenie kak vysshaia forma proiavleniia muzykalnykh sposobnostei [Intonational thinking as the highest form of manifestation of musical abilities]. In T.V. Svitova, & V.V. Ivanov (Eds.), Professionalnoe muzykalnoe iskusstvo v kontekste mirovoi kultury [Professional musical art in the context of world culture], Materials of the 5th International Scientific and Practical Conference (pp. 97-100). Samara [in Russian].
Ozhegov, S. (2011). Tolkovyi slovar russkogo iazyka: okolo 100 000 slov, terminov i frazeologicheskikh vyrazhenii [Explanatory dictionary of the Russian language: about 100,000 words, terms and phraseological expressions]. Moscow: Oniks [in Russian].
Portnova, T. (2016). Plasticheskaia intonatciia i izobrazitelnaia rezhissura v kompozitcii kartin «Rozhdenie Venery» i «Vesna» Sandro Bottichelli [Plastic intonation and visual direction in the composition of the paintings "The Birth of Venus" and "Spring" by Sandro Botticelli]. Balet, 5, 38-41 [in Russian].
Prudnikova, L. (2012). Vliianie muzykalno-plasticheskoi intonatcii na razvitie artistizma khoreografa [The influence of musical-plastic intonation on the development of artistry of the choreographer]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 3(47), 179-182 [in Russian].
Rybkina, T. (2008). Plasticheskaia intonatciia: k probleme vzaimosviazi muzyki i dvizheniia [Plastic intonation: to the problem of the relationship of music and movement]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 1, 217-222 [in Russian].
Rybkina, T. (2012). Problema vzaimodeistviia muzyki i dvizheniia v kontekste psikhologicheskikh i muzykovedcheskikh issledovanii (k 115-letiiu B. M. Teplova [The problem of the interaction of music and movement in the context of psychological and musicological research (on the 115th anniversary of B. M. Teplov]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 1(45), 236-242 [in Russian].
Zubareva, N. (2018). Poeticheskaia i muzykalnaia intonatciia kamerno-vokalnogo proizvedeniia: k obnovleniiu analiticheskoi tekhniki [Poetic and musical intonation of the chambervocal work: to update the analytical technique]. Mezhdunarodnyi nauchno-issledovatelskii zhurnal, 1-3(67), 20-23 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Світлана Гутковська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.