Художньо-стилістичні особливості давньоєгипетських ритуальних танців
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172187Ключові слова:
Стародавній Єгипет, ритуальні танці, атрибути танцю, танець, художньо-стилістичні особливості, релігійно-міфологічні віруванняАнотація
Мета дослідження – здійснити рефлексію на предмет рецепції давньоєгипетських ритуальних танців у дослідницьке поле вітчизняної хореології та виявити художньо-стилістичні особливості їх виконання. Методологія. Рефлексивний аналіз застосований задля виокремлення в різних видах ритуальних танців деяких стійких атрибутів, герменевтичний метод – з метою здійснення спроби їх інтерпретації з урахуванням релігійно-міфологічного світогляду давніх єгиптян, історичний – для з’ясування культурного контексту становлення і функціонування ритуальних танців. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві здійснено спробу дослідження давньоєгипетських ритуальних танців і на основі аналізу танців хед-себ (біг фараона), «під ногами», «свята Вічності» й танців на честь богині Хатхор виявлено їхні художньо-стилістичні особливості. Висновки. Давньоєгипетські ритуальні танці формувалися під впливом і в контексті становлення релігійно-міфологічних вірувань, в основі яких упродовж усієї історії Стародавнього Єгипту – заупокійний культ і обожнення влади фараонів, що починають складатися ще в додинастичний період, набуваючи специфіки в тій чи тій теокосмогонічній концепції. Композиційне рішення й раціональна організація ритуальних танців відповідали усталеним канонічним принципам, осмисленим у межах домінуючого «теологічного дискурсу» (Я. Ассман). Репрезентовані в часі й просторі за допомогою таких атрибутів, як поза, стрибок, рух, жест, ритм, крок, пластичність, давньоєгипетські ритуальні танці у своїй релігійній іпостасі поставали як напружена духовна праця та духовна творчість єгиптян, а в художньо-мистецькій – представляли органічно-синкретичну єдність естетично довершених танцювальних форм, серед яких «танець зірок» у виконанні жерців, «свято Вічності», танці хед-себ (біг фараона) і «під ногами», танці на честь богині Хатхор.Посилання
Ailamazian, A.M. (2015). Rol plasticheskogo obraza v formirovanii identichnosti lichnosti: istoricheskii aspekt [The role of the plastic image in the formation of personal identity: a historical aspect]. Natcionalnyi psikhologicheskii zhurnal, 4(20), 37-48. doi: 10.11621/npj.2015.0405 [in Russian].
Assman, Ia. (2004). Kulturnaia pamiat: Pismo, pamiat o proshlom i politicheskaia identichnost v vysokikh kulturakh drevnosti [Cultural memory: Writing, memory of the past and polit ical identity in the high cultures of antiquity]. (M.M. Sokolskaia, Trans.). Moscow: Iazyki slavianskoi kultury [in Russian].
Avdiev, V.I. (1928). Drevneegipetskii tanetc i ego rekonstruktciia [Ancient Egyptian dance and its reconstruction]. Sovetskoe iskusstvo, 7, 55-65 [in Russian].
Bakhader, Sh.Kh. (1992). Tantcevalnaia kultura Drevnego Egipta [Dance culture of ancient Egypt]. (PhD thesis). Moscow [in Russian].
Borozdina, T.N. (1919). Drevne-egipetskii tanetc [Ancient Egyptian dance]. Moscow: Izdatelstvo D. Ia. Makovskii i Syn. Retrieved from http://andrew-vk.narod.ru/books/Egypt_dance/Egypt_dance.htm [in Russian].
David, R. (2008). Drevnii Egipet [Ancient Egypt]. Moscow: Veche [in Russian].
Eliade, M. (1994). Sviashchennoe i mirskoe [Sacred and mundane]. Moscow: Izdatelstvo Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta [in Russian].
Emeri, U.B. (2001). Arkhaicheskii Egipet [Archaic Egyp]. St. Petersburg: Letnii sad [in Russian].
Erman, A. (2008). Zhizn v Drevnem Egipte [Life in ancient Egypt]. Moscow [in Russian].
Evdokimova, O.Iu. (2000). Tanetc v drevneegipetskoi kulture v kontekste sovremennogo iskusstvoznaniia [Dance in ancient Egyptian culture in the context of contemporary art history]. In Puninskie chteniia – 2000 [Punin Readings – 2000], Materials of the International Scientific Conference (pp. 13-14). St. Petersburg [in Russian].
Gerasimova, I.A. (2000). Tanetc: evoliutciia kinestezicheskogo myshleniia [Dance: the evolution of kinesthetic thinking]. In I.P. Merkulova (Red.), Evoliutciia. Iazyk. Poznanie [Evolution. Tongue. Cognition] (pp. 84-112). Moscow: Iazyki russkoi kultury [in Russian].
Gerasimova, I.A. (2008). Chelovek v mire dvoistvennosti [Man in the world of duality]. In Protivopolozhnosti i paradoksy. (Metodologicheskii analiz) [Opposites and paradoxes. (Methodological analysis)] (pp. 112-155). Moscow: Kanon+ [in Russian].
Ivanova, N.A. (2016). Lingvokulturologicheskii kontcept «tanetc» v angliiskoi i russkoi iazykovykh kartinakh mira [Linguo-cultural concept of "dance" in the English and Russian language pictures of the world]. (PhD thesis). Moscow [in Russian].
Kees, G. (2005). Zaupokoinye verovaniia drevnikh egiptian. Ot istokov i do iskhoda Srednego Tcarstva [The requiem beliefs of the ancient Egyptians. From the beginnings to the end of the Middle Kingdom]. St. Petersburg: Zhurnal «Neva» [in Russian].
Kormysheva, E.E. (2005). Drevnii Egipet [Ancient Egypt]. Moscow: Ves mir [in Russian].
Korostovtcev, M.A. (2000). Religiia Drevnego Egipta [Religion of ancient Egypt]. St. Petersburg: Letnii sad [in Russian].
Kotukh, N. (2013). Razvitie tantcevalnoi kultury v Egipte: ot faraonov do «faraonik» [The development of dance culture in Egypt: from the pharaohs to the "pharaonic"]. In Materialy V-ogo dalnevostochnogo sudeiskogo kongressa [Materials of the 5th Far Eastern Judicial Congress] (pp. 24-37). Khabarovsk [in Russian].
Krol, A. (2006). Egipet pervykh faraonov. Kheb-sed i stanovlenie drevneegipetskogo gosudarstva [Egypt first pharaohs. Heb-Sed and the formation of the ancient Egyptian state]. Moscow: Rudomino [in Russian].
Kutcenkov, P., & Chegodaev, M. (2014). Dodinasticheskii Egipet: obraznoe myshlenie i iskusstvo epokhi perekhoda [Pre-dynastic Egypt: figurative thinking and the art of the transition era]. Iskusstvoznanie, 1-2, 11-49 [in Russian].
Mate, M.E. (1961). Iskusstvo Drevnego Egipta [Art of Ancient Egypt]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Mironova, A.V. (2011). Drevneegipetskii prazdnik Opek v relefakh fivanskikh khramov epokhi Khatshepsut i Tutmosa III (XV v. do n.e.) [The ancient Egyptian holiday of Opec in the reliefs of the Theban temples of the Hatshepsut and Thutmosis III eras (XV century BC)]. (PhD thesis). Moscow [in Russian].
Morina, L.P. (2003). Mifologiia i fenomenologiia tantca [Mythology and phenomenology of dance]. (Extended abstract of candidate’s thesis). St. Petersburg [in Russian].
Mukhasseb, Kh. (2001). Narodnaia tantcevalnaia kultura Egipta: problema sokhraneniia traditcii [Egyptian folk dance culture: the problem of preserving traditions]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Moscow [in Russian].
Pavlova, O.I. (1984). Amon Fivanskii. Ranniaia istoriia kulta. (V–XVІІ dinastii) [Amon of Thebes. The early history of the cult. (V–XVII dynasties)]. Moscow: Nauka [in Russian].
Pidlypska, A.M. (2011). Tendentsii rozvytku naukovykh doslidzhen u haluzi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini [Trends in the development of scientific research in the field of choreographic culture in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 2, 207-2011.
Platon. (2007). Sochineniia v chetyrekh tomakh [Works in four volumes] (Vol. 3, Pt. 2). St. Petersburg: Izdatelstvo Olega Abyshko [in Russian].
Punin, A.L. (2008). Iskusstvo Drevnego Egipta: Rannee tcarstvo. Drevnee tcarstvo [The Art of Ancient Egypt: The Early Kingdom. The ancient kingdom]. St. Petersburg: Azbuka-klassika [in Russian].
Rak, I.V. (2000). Egipetskaia mifologiia [Egyptian mythology]. St. Petersburg: Letnii sad [in Russian].
Romanova, O. (2003). Istoriia rozvytku yehyptolohichnykh doslidzhen v Ukraini [History of development of Egyptian researches in Ukraine]. Skhidnyi svit, 4, 82-87.
Romanova, O. (2010a). Neopublikovani pamiatnyky z fondiv Odeskoho arkheolohichnoho muzeiu NANU [Unpublished monuments from the funds of the Odessa Archaeological Museum of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Skhidnyi svit, 3, 22-27.
Romanova, O. (2010b). Proekt Instytutu skhodoznavstva imeni A. Krymskoho NAN Ukrainy shchodo doslidzhennia pamiatok Starodavnoho Yehyptu v muzeiakh Ukrainy [The project of the Institute of Oriental Studies named after A. Krymsky of the National Academy of Sciences of Ukraine on the study of ancient Egyptian monuments in museums of Ukraine]. In Pamiatky skhidnoho pokhodzhennia v arkhivakh ta muzeinykh zibranniakh Ukrainy [Monuments of oriental origin in archives and museum collections of Ukraine] (pp. 113-124). Kyiv: Instytut skhodoznavstva imeni A.Yu. Krymskoho.
Vashkevich, N.N. (2009). Istoriia khoreografii vsekh vremen i narodov [The choreography history of all times and peoples]. St. Petersburg: Lan [in Russian].
Voronin, R.E. (2007). Filosofsko-esteticheskie i khudozhestvennye aspekty tantcevalnogo iskusstva (sportivnyi balnyi tanetc, vtoraia polovina XX veka) [Philosophical, aesthetic and artistic aspects of dance art (sports ballroom dance, the second half of the twentieth century)]. (Extended abstract of candidate’s thesis). St. Petersburg [in Russian].
Zhak, K. (2006). Nefertiti i Ekhnaton: Solnechnaia cheta [Nefertiti and Akhenaton: Solar couple]. Moscow: Molodaia gvardiia [in Russian].
Zhak, K. (2008). V strane faraonov [In the land of the pharaohs]. Moscow: Geleos [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Лариса Цвєткова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.