DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172185

Досвід етнохореології в опануванні стилістики слобожанського танцювального фольклору

Iryna Mostova

Анотація


Мета дослідження – проаналізувати й систематизувати передові методологічні розроблення в галузі етнохореології в контексті їх застосування під час концептуалізації стилістики слобожанського танцювального фольклору. Методологія. З огляду на історико-культурологічні особливості слобожанського танцювального фольклору як феномену української традиційної культури основними стали теоретичний, системний, аналітичний та культурологічний методи дослідження, які дали змогу опанувати методологічні досягнення в галузі етнохореології та виявити можливості їхнього використання в процесі дослідження танцювального канону Слобожанщини. Наукова новизна статті полягає в екстраполяції новітніх методів етнохореології відомих вітчизняних та зарубіжних етнохореологів під час дослідження стилістичних особливостей фольклорних танців Слобожанщини. Уперше проаналізовано алгоритм використання новітніх етнохореологічних методів у процесі опанування стилістикою слобожанського танцювального канону. Висновки. Проаналізовано передові досягнення українських, канадських, європейських та вірменських вчених у галузі етнохореології, специфіка яких полягає у використанні методологічних принципів математики, лінгвістики та музикології (термінологічні, квалітативні, квантитативні методи дослідження). Виявлено особливості впровадження методології суміжних видів мистецтв у процес дослідження стилістичних особливостей фольклорних танців різних етнічних та етнографічних груп населення, що полягає в необхідності створення чіткої хореографічної партитури, виведення «хореографічної стопи». Впроваджені новітні методологічні розробки дали підстави науково обґрунтувати концептуалізацію танцювального канону фольклорних танців Слобожанщини, що втілюється у композиції танцювального твору та характері виконання танцювальних рухів. Доцільність методологічних розробок підтверджена актуальними висновками щодо побутування типових ознак у стилістиці слобожанського танцювального фольклору.

Ключові слова


етнохореологічна методологія; стилістика фольклорного танцю; народний танець Слобожанщини; танцювальний канон

Повний текст:

PDF

Посилання


Chepalov, O.I. (2016). Problemy yakosti naukovoho doslidzhennia ta dostemennosti yoho fakhovoi spetsializatsii [Problems of scientific research quality and worthiness of his specialty]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 8, 128-139 [in Ukrainian].

Chepalov, O.I. (2018). Khoreolohiia yak nauka: kulturolohichni ta mystetstvoznavchi aspekty [Choreology as a science: cultural and art-related aspects]. Tantsiuvalni studii, 1, 16-27. doi: 10.31866/2616-7646.1.2018.140392 [in Ukrainian].

Chilikina, N.O. (2015). Problematyka suchasnoi khoreohrafichnoi osvity [Problem of modern choreographic education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 2(12), 298-308 [in Ukrainian].

Dzhudzhev, S.S (1945). Bulgarian folklore choreography. There are many examples of the Macedonian folklore. Sofia: Ministry of Public Enlightenment [in Bulgarian].

Lisician, S.S. (1940). Kinetografiya (zapis dvizheniya) [Kinetics (motion recording)]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Nahachevskyi, A. (2010). Vid natsionalnoho do vydovyshchnoho: pro vidrodzhennia ukrainskoho narodnoho tantsiu v Kanadi [From national to spectacular: about the revival of Ukrainian folk dance in Canada]. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 316-324 [in Ukrainian].

Nahachevskyi, A., & Maierchyk, M. (2010). Osoblyvosti ukrainskoi folklorystyky v Kanadi. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 293-309 [in Ukrainian].

Nowak, T. (2016). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany [National dance in the Polish canon of culture. Sources, genesis, transformations]. Warsaw: BEL Studio [in Polish].

Nowak, T. (2018). Polskie tańce narodowe jako kanon kulturowy – wyznaczniki, geneza, przemiany [Polish national dances as a cultural canon – determinants, genesis, transformations]. Studia Chopinowskie, 2. Retrieved from http://studiachopinowskie.pl/pages/issue/63/3 [in Polish].

Pidlypska, A. (2011). Tendentsii rozvytku naukovykh doslidzhen u haluzi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini [Trends in the development of scientific research in the field of choreographic culture in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 2, 207-210 [in Ukrainian].

Rees, V. (2008). Bereznianka: Becoming Symbolic. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 325-331 [in English].

Sargsyan, N.G. (2015). Metody analiza khoreograficheskogo opusa posredstvom terminov, primenyaemykh v muzykoznanii [Methods of analysis of choreographic opus using terms used in musicology]. Kantekh, 4(65), 236-248 [in Russian].

Sargsyan, N.G. (2016). O kvantitativnom metode analiza khoreograficheskikh i muzykalnykh ehlementov (na primere muzykalno-kinetograficheskikh partitur S.S. Dzhudzheva i S.S. Lisician) [About the quantitative method of analysis of choreographic and musical elements (on the example of music and kinetographic scores of S.S. Dzhudzheva and S.S. Lisician)]. Uchenye zapiski Rossijskoj akademii muzyki imeni Gnesinykh, 1(16), 13-21 [in Russian].

Sharykov, D.I. (2014). Stylistychni riznovydy narodnoho tantsiu v sviti [Stylistic varieties of folk dance in the world]. Visnyk Lvivskoho universytetu, 14, 110-119 [in Ukrainian].

Sharykov, D.I. (2015). Definitsiia khoreohrafichnoi kultury: funktsii ta systema zakonomirnostei isnuvannia [Definition of choreographic culture: functions and system of patterns of existence]. Paradigma poznaniya: gumanitarnye voprosy, 1(4), 129-136 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Ірина Мостова

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |