Досвід етнохореології в опануванні стилістики слобожанського танцювального фольклору
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172185Ключові слова:
етнохореологічна методологія, стилістика фольклорного танцю, народний танець Слобожанщини, танцювальний канонАнотація
Мета дослідження – проаналізувати й систематизувати передові методологічні розроблення в галузі етнохореології в контексті їх застосування під час концептуалізації стилістики слобожанського танцювального фольклору. Методологія. З огляду на історико-культурологічні особливості слобожанського танцювального фольклору як феномену української традиційної культури основними стали теоретичний, системний, аналітичний та культурологічний методи дослідження, які дали змогу опанувати методологічні досягнення в галузі етнохореології та виявити можливості їхнього використання в процесі дослідження танцювального канону Слобожанщини. Наукова новизна статті полягає в екстраполяції новітніх методів етнохореології відомих вітчизняних та зарубіжних етнохореологів під час дослідження стилістичних особливостей фольклорних танців Слобожанщини. Уперше проаналізовано алгоритм використання новітніх етнохореологічних методів у процесі опанування стилістикою слобожанського танцювального канону. Висновки. Проаналізовано передові досягнення українських, канадських, європейських та вірменських вчених у галузі етнохореології, специфіка яких полягає у використанні методологічних принципів математики, лінгвістики та музикології (термінологічні, квалітативні, квантитативні методи дослідження). Виявлено особливості впровадження методології суміжних видів мистецтв у процес дослідження стилістичних особливостей фольклорних танців різних етнічних та етнографічних груп населення, що полягає в необхідності створення чіткої хореографічної партитури, виведення «хореографічної стопи». Впроваджені новітні методологічні розробки дали підстави науково обґрунтувати концептуалізацію танцювального канону фольклорних танців Слобожанщини, що втілюється у композиції танцювального твору та характері виконання танцювальних рухів. Доцільність методологічних розробок підтверджена актуальними висновками щодо побутування типових ознак у стилістиці слобожанського танцювального фольклору.Посилання
Chepalov, O.I. (2016). Problemy yakosti naukovoho doslidzhennia ta dostemennosti yoho fakhovoi spetsializatsii [Problems of scientific research quality and worthiness of his specialty]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 8, 128-139 [in Ukrainian].
Chepalov, O.I. (2018). Khoreolohiia yak nauka: kulturolohichni ta mystetstvoznavchi aspekty [Choreology as a science: cultural and art-related aspects]. Tantsiuvalni studii, 1, 16-27. doi: 10.31866/2616-7646.1.2018.140392 [in Ukrainian].
Chilikina, N.O. (2015). Problematyka suchasnoi khoreohrafichnoi osvity [Problem of modern choreographic education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 2(12), 298-308 [in Ukrainian].
Dzhudzhev, S.S (1945). Bulgarian folklore choreography. There are many examples of the Macedonian folklore. Sofia: Ministry of Public Enlightenment [in Bulgarian].
Lisician, S.S. (1940). Kinetografiya (zapis dvizheniya) [Kinetics (motion recording)]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Nahachevskyi, A. (2010). Vid natsionalnoho do vydovyshchnoho: pro vidrodzhennia ukrainskoho narodnoho tantsiu v Kanadi [From national to spectacular: about the revival of Ukrainian folk dance in Canada]. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 316-324 [in Ukrainian].
Nahachevskyi, A., & Maierchyk, M. (2010). Osoblyvosti ukrainskoi folklorystyky v Kanadi. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 293-309 [in Ukrainian].
Nowak, T. (2016). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany [National dance in the Polish canon of culture. Sources, genesis, transformations]. Warsaw: BEL Studio [in Polish].
Nowak, T. (2018). Polskie tańce narodowe jako kanon kulturowy – wyznaczniki, geneza, przemiany [Polish national dances as a cultural canon – determinants, genesis, transformations]. Studia Chopinowskie, 2. Retrieved from http://studiachopinowskie.pl/pages/issue/63/3 [in Polish].
Pidlypska, A. (2011). Tendentsii rozvytku naukovykh doslidzhen u haluzi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini [Trends in the development of scientific research in the field of choreographic culture in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 2, 207-210 [in Ukrainian].
Rees, V. (2008). Bereznianka: Becoming Symbolic. Narodoznavchi Zoshyty, 3-4, 325-331 [in English].
Sargsyan, N.G. (2015). Metody analiza khoreograficheskogo opusa posredstvom terminov, primenyaemykh v muzykoznanii [Methods of analysis of choreographic opus using terms used in musicology]. Kantekh, 4(65), 236-248 [in Russian].
Sargsyan, N.G. (2016). O kvantitativnom metode analiza khoreograficheskikh i muzykalnykh ehlementov (na primere muzykalno-kinetograficheskikh partitur S.S. Dzhudzheva i S.S. Lisician) [About the quantitative method of analysis of choreographic and musical elements (on the example of music and kinetographic scores of S.S. Dzhudzheva and S.S. Lisician)]. Uchenye zapiski Rossijskoj akademii muzyki imeni Gnesinykh, 1(16), 13-21 [in Russian].
Sharykov, D.I. (2014). Stylistychni riznovydy narodnoho tantsiu v sviti [Stylistic varieties of folk dance in the world]. Visnyk Lvivskoho universytetu, 14, 110-119 [in Ukrainian].
Sharykov, D.I. (2015). Definitsiia khoreohrafichnoi kultury: funktsii ta systema zakonomirnostei isnuvannia [Definition of choreographic culture: functions and system of patterns of existence]. Paradigma poznaniya: gumanitarnye voprosy, 1(4), 129-136 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ірина Мостова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.