Майстри чоловічого танцю на українській балетній сцені у вітчизняному науковому доробку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172183

Ключові слова:

хореографічне мистецтво України, хореографічна освіта, чоловічий танець на балетній сцені, хореографічний образ

Анотація

Мета дослідження – виявити проблемні положення в доробку вітчизняних науковців щодо створення виконавцями-чоловіками хореографічного образу на українській балетній сцені. Методологія. Основними методами дослідження є порівняльний (для аналізу різних інтерпретаційних стратегій розвитку чоловічого танцю у вітчизняному балеті), історичний (для створення типологічних характеристик цього явища в різні історичні періоди), мистецтвознавчий (дансологічний) для виявлення причин еволюції конкретних виконавських прийомів. Наукова новизна. Уперше проаналізовано студії українських дослідників стосовно виконавських принципів чоловічого танцю, запропоновано власний підхід до цієї проблеми в історичному та художньо-практичному аспектах. Висновки. Дослідження українських балетознавців минулих десятиліть зазвичай схиляються до метафоричної описовості, перевантаженості загальними характеристиками без урахування конкретних особливостей виконання одного й того ж академічного па різними артистами, тому виявити будь-які виконавські прийоми в артистів балету різних шкіл та поколінь майже неможливо. Зусилля науковців у вивченні чоловічого танцю були зосереджені на таких проблемах, як суто акторські засоби виражальності, взаємодії балетмейстера та виконавця як інтерпретатора його задуму, а також відповідність стилю виконання традиціям певної школи (переважно ваганівської та її київського відгалуження). При цьому залишилися майже нерозкритими особливості інтерпретації чоловічих ролей у різні історичні часи (від початку хореодрами до постнеокласики).

Біографія автора

Olena Gorshunova, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Afanasiev, S. (2015). Do istorii kyivskoi shkoly cholovichoho baletnoho vykonavstva: 60-70-ti roky XX stolittia [To the history of the Kiev school of male ballet performances: 60-70-ies of the twentieth century]. Kultura i suchasnist, 2, 87-92 [in Ukrainian].

Bortnyk, K.V. (2012). Retseptsii kulturnykh heroiv u postanovkakh ukrainskykh khoreohrafiv druhoi polovyny XX st. [Reception of cultural heroes in productions of Ukrainian choreographers of the second half of the XX century]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Kharkivska derzhavna akademiia kultury, Kharkiv [in Ukrainian].

Chepalov, O.I. (2014). Balet "Kaminnyi hospodar" ("Don Zhuan") Vitaliia Hubarenka i yoho khoreohrafichne vtilennia na ukrainskii stseni [Ballet "The Stone Host" (Don Giovanni) by Vitaliy Hubarenko and his choreographic embodiment on the Ukrainian stage]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2, 42-49 [in Ukrainian].

Hordiichuk, M.M. (1969, July 20). Shchob rozkvitly vsi barvy [To blossom all the colors]. Kultura i zhyttia [in Ukrainian].

Kondratiuk, V.Yu. (2017). Stylistychni osoblyvosti baletnykh vystav druhoi polovyny XX stolittia na prykladi tvorchosti Valeriia Kovtuna [Stylistic features of ballet performances of the second half of the twentieth century on the example of Valeriy Kovtun’s creativity]. Mystetstvoznavchi zapysky, 32, 206-212 [in Ukrainian].

Kovalenko, Ye.I. (2016). Solist baletu yak interpretator roli: rezultaty opytuvannia [Ballet Soloist as a Role Interpreter: Survey Results]. In Interpretatsiia yak instrument kulturolohichnoho dyskursu [Interpretation as an instrument of culturological discourse], Proceedings of the All-Ukrainian Conference Title (pp. 55-56). Kyiv: Instytut kulturolohii NAM Ukrainy [in Ukrainian].

Kovalenko, Ye.I. (2017a). Baletne mystetstvo Natsionalnoi opery Ukrainy 1991–2015 rr.: vykonavski tradytsii, tvorchi postati, vystavy [Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991-2015. Performing traditions, creative figures, plays]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Kovalenko, Ye.I. (2017b). Baletne mystetstvo Natsionalnoi opery Ukrainy 1991–2015 rr.: vykonavski tradytsii, tvorchi postati, vystavy [Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991-2015. Performing traditions, creative figures and plays]. (Candidate’s thesis). Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu.O. (1999). Tantsiuvalne mystetstvo Ukrainy v imenakh i datakh [Dance Art of Ukraine in names and dates]. In Turkevych V.D. Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy v personaliiakh [Choreographic art of Ukraine in personalities] (pp. 4-21). Kyiv: Biohrafichnyi instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Stanislavskii, K.S. (1954). Sobranie sochinenii [Collected Works]. (Vol. 1). Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Tatarenko, M.H. (2014). Spetsyfika aktorskoho mystetstva v baletnomu teatri [Specificity of acting in the ballet theater]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 180-185 [in Ukrainian].

Turkevych, V.D. (2015). Mykola Mikheiev: "Pryishov chas viddavaty…" [Nikolay Mikheev: "It’s time to give ..."]. Tanets v Ukrayne y myre, 10, 34-35 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Gorshunova, O. (2019). Майстри чоловічого танцю на українській балетній сцені у вітчизняному науковому доробку. Танцювальні студії, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172183

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ