Зінаїда Лур’є: балерина високого рангу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172182Ключові слова:
Зінаїда Лур’є, балет «Бахчисарайський фонтан», балет «Лілея», балерина, танецьАнотація
Мета статті – відтворити творчий шлях заслуженої артистки УРСР Зінаїди Лур’є на основі аналізу архівних документів, періодичних видань та спеціальної літератури. Методологія. Автор підготував статтю із застосуванням історичних, історіографічних та аналітичних підходів, які дали змогу осмислити творчий шлях Зінаїди Лур’є від стажистки, артистки балету до визнаного педагога. Наукова новизна. У статті вперше зроблено спробу відтворити найменш вивчену частину творчого шляху Зінаїди Лур’є, включно з її виконавською, педагогічною та громадською діяльністю. Висновки. Творчий шлях З. Лур’є розпочався в період становлення й розвитку балетного театру України. Артистка пройшла непростий шлях від стажистки до солістки балету. За 10 років роботи в Харківському театрі З. Лур’є виконала безліч ролей в оперних і балетних спектаклях: Одетта-Оділія в «Лебединому озері» П. Чайковського, Раймонда й Есмеральда в однойменних балетах О. Глазунова й Ц. Пуні, Медора в «Корсарі» А. Адама, Дива в «Золотому столітті» Д. Шостаковича. Артист- ка відзначилася сольними партіями в постановках «Йосип Прекрасний» та «У сонячних променях» С. Василенка, «Ференджі» Б. Яновського і в балеті «Пан Каньовський» на музику М. Вериківського. На київській сцені обдарування балерини розкрилося в образах Одетти-Оділії, принцеси Флоріни, Аврори, Зареми, Черкешенки, Лауренсії та Гаяне. З. Лур’є виконала різноманітні партії в українських комедійних і ліричних балетах. Це Горпина у спектаклі В. Йориша «Бісова ніч», Лілея в однойменному балеті К. Данькевича і Мавка в «Лісовій пісні» М. Скорульського. Роботи З. Лур’є були високо оцінені театральними оглядачами. В її виконавстві гармонійно поєднувалися танець та драматична складова ролі. Трактуючи своїх героїв, заслужена артистка УРСР шукала власні оригінальні фарби для їхнього сценічного втілення. Своїм виконавським мистецтвом вона утвердила героїчний стиль у балетах того часу. З. Лур’є приділяла особливу увагу українському національному репертуару, однак її партії в балетах «Пан Каньовський», «Бісова ніч», «Лісова пісня» висвітлені недостатньо й потребують подальших наукових пошуків.Посилання
Chagovetc, V. (1939, November 27). "Laurensiia". Sovetskaia Ukraina [in Russian].
Chepalov, A. (2012). Zapiski "Prizraka opery" [Notes "The Phantom of the Opera"]. Kharkiv: Zolotye stranitcy [in Russian].
Gozenpud, A. (1938, May 15). O romanticheskom balete ("Bakhchisaraiskii fontan" na stcene Kievskogo ordena Lenina teatra opery i baleta) [About the romantic ballet ("Bakhchisarai Fountain" on the stage of the Kiev Opera and Ballet Theater)]. Sovetskaia Ukraina [in Russian].
Grigorovich, Iu. (Ed.). (1981). Balet: Entciklopediia [Ballet: Encyclopedia]. Moscow: Sovetskaia entciklopediia [in Russian].
Gubin, D. (2010, October 12). Shkola Talori [Talori School]. Odna rodina. Retrieved from https://odnarodyna.org/content/shkola-talori [in Russian].
Hozenpud, A. (1945, June 30). "Lileia" ["Lily"]. Radianske mystetstvo [in Ukrainian].
Kravchuk, S. (1937, March 2). "Lebedyne ozero" ["Swan Lake"]. Bilshovyk [in Ukrainian].
Krotevych, Ye. (1938, November 13). "Kavkazkyi polonenyi" ["Caucasian Captive"]. Literaturna hazeta [in Ukrainian].
Lehka, S. (2018). Balet P. Chaikovskoho "Luskunchyk" u khoreohrafichnykh interpretatsiiakh ukrainskykh baletmeisteriv 1950-kh rr. [Ballet "Nutcracker" by P. Tchaikovsky in choreographic interpretations of Ukrainian choreographers of the 1950’s.]. In Khoreohrafichni mystetski, pedahohichni ta naukovi shkoly Ukrainy ta svitu, Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 57-61). Kyiv: KNUKIM Publishing [in Ukrainian].
Lichnoe delo zasluzhennoi artistki USSR Lure Zinaidy Mikhailovny [Personal file of the Honored Artist of the USSR Lure Zinaida Mikhailovna] (Fund 573, Inventory 2, File 14). Central State Archive of Literature and Arts of Ukraine, Kyiv [in Russian].
Lur’ie, Z. (1968, June 28). Zhyttia v baleti [Life in ballet]. Moloda hvardiia [in Ukrainian].
Lure, Z., & Mizuch, G. (1948, June 30). Zametki o balete [Ballet Notes]. Bugskaia zaria [in Russian].
Savinov, B. (1939). Lur’ie – Zarema. Teatralna dekada, 31 [in Ukrainian].
Sheliubskyi, M. (1938, May 16). "Bakhchysaraiskyi fontan" ["Bakhchisarai Fountain"]. Proletarska Pravda [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy im. T. Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and Present]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Biobibliohrafichnyi dovidnyk [Choreographic Art of Ukraine in Personals: Bibliographic Reference]. Kyiv: Biohrafichnyi instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Vasylieva, A. (1969, November 12). Charivnytsia tantsiu [Dance charm]. Vechirnii Kyiv [in Ukrainian].
Zikhlinska, L. (1969, November 16). Sorok p’iat rokiv v baleti [Forty five years in ballet]. Kultura i zhyttia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Тетяна Чурпіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.