DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172181

Творча діяльність Вацлава та Броніслави Ніжинських в контексті розвитку світового й українського балетного мистецтва

Liudmyla Khotsianovska, Olha Bilash

Анотація


Мета дослідження – проаналізувати ключові аспекти творчої діяльності відомих хореографів українського походження Вацлава та Броніслави Ніжинських і розкрити їхню роль у розвитку світового та вітчизняного балетного мистецтва. Методологія. У дослідженні застосовано історико-хронологічний та біографічний методи для з’ясування фактів творчої біографії митців; системний метод дав змогу комплексно й об’єктивно дослідити основні тенденції творчості хореографів у контексті тодішнього розвитку балетного мистецтва. Наукова новизна дослідження полягає в цілісній систематизації основних біографічних відомостей та особливостей творчого шляху Вацлава й Броніслави Ніжинських, а також у висвітленні взаємозв’язку їхньої творчості зі світовим та вітчизняним балетним мистецтвом. Висновки. Творча діяльність родинного тандему Вацлава й Броніслави Ніжинських належить до визначних явищ у хореографічному мистецтві України початку ХХ ст.; вона суттєво вплинула на європейські та загальносвітові тенденції розвитку балетного мистецтва. Б. Ніжинська, творчий пошук якої здійснювався в середовищі новітніх авангардних ідей культури й мистецтва, є автором педагогічних методів та принципів нової балетної школи руху, що склали важливе підґрунтя для формування професійної діяльності в тогочасному хореографічному мистецтві. Винятковий артистизм, пластичність і майстерність відзначають професійну діяльність В. Ніжинського. У творчому доробку брата й сестри чи- мала кількість балетних постановок, які сприяли формуванню новаторського погляду на балетне мистецтво, роль у виставі танцівника й багатогранне розкриття образу.

Ключові слова


Вацлав Ніжинський; Броніслава Ніжинська; «Школа руху»; балетні вистави; хореографічне мистецтво

Повний текст:

PDF

Посилання


Garafola, L., & Suritc, E.Ia. (2014). "Chernota delaet roscherk v dushe moei" ["Black makes a flourish in my soul"]. In V.V. Ivanov (Ed.), Mnemozina. Dokumenty i fakty iz istorii otechestvennogo teatra XX veka [Mnemosyne. Documents and facts from the history of the national theater of the twentieth century] (Issue 6, pp. 297-450). Moscow: Indrik [in Russian].

Kirpichenkova, O.V. (2015). Legendarnaia "Svadebka" Stravinskogo-Nizhinskoi v interpretatciiakh I. Kiliana i A. Prelzhokazha [Legendary "Weddings" Stravinsky-Nizhinsky in the interpretations of I. Kilian and A. Preljokazh]. Vestnik Akademii Russkogo baleta imeni A. Ia. Vaganovoi, 3(38), 271-276 [in Russian].

Kovalenko, Ye. (2012). Stanovlennia ukrainskoho baletu pershykh desiatylit XX stolittia u konteksti rozvytku vykonavskoho mystetstva [The formation of the Ukrainian ballet of the first decades of the twentieth century. in the context of the development of performing arts]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 12, 123-132 [in Ukrainian].

Kurinna, M. (2011). Pro kyivskyi period tvorchosti Bronislavy Nizhynskoi [About the Kyiv period of creativity of Bronislava Nezhinskaya]. Studii mystetstvoznavchi, 1, 72-78 [in Ukrainian].

Kuzovleva, T.E. (2013). "Vesne sviashchennoi" 100 let ["Spring sacred" 100 years]. Teatron, 1(11), 72-76 [in Russian].

Nizhinskaia, B. (1999). Rannie vospominaniia [Early memories]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr [in Russian].

Petrenko, E.A. (2013). "Vesna sviashchennaia" I. Stravinskogo – V. Nizhinskogo: k stoletiiu spektaklia ["Spring sacred" I. Stravinsky – V. Nizhinsky: to the centenary of the performance]. Iskusstvoznanie: teoriia, istoriia, praktika, 2(6), 42-46 [in Russian].

Polisadova, O.N. (2016). Vatclav Nizhinskii: novye leksicheskie smysly khoreograficheskogo iskusstva [Vaclav Nijinsky: new lexical meanings of choreographic art]. Kultura i tcivilizatciia, 2, 75-83 [in Russian].

Polisadova, O.N. (n.d.). Bronislava Nizhinskaia i "Russkii balet" Sergeia Diagileva: avtorskii stil i novatorskie idei [Bronislava Nizhinskaya and Sergei Dyagilev’s Russian Ballet: author’s style and innovative ideas]. Retrieved from https://dspace.kpfu.ru/xmlui/bitstream/handle/net/.../F_Iskobr2017_153_159.pdf? [in Russian].

Portnova, T.V. (2016). Khudozhestvennaia sfera deiatelnosti artistov baleta i khoreografov na rubezhe XІX – XX vekov v iskusstvovedcheskom pole izucheniia [The artistic field of activity of ballet dancers and choreographers at the turn of the XIX – XX centuries in the field of study of art criticism]. Moscow: Nauchnyi konsultant [in Russian].

Radina, M.P. (2016). "Bolero": RubinshteinRavelNizhinskaia (K vypusknym spektakliam Akademii) ["Bolero": Rubinstein Ravel Nizhinskaya (To the graduation performances of the Academy)]. Vestnik Akademii Russkogo baleta imeni A. Ia. Vaganovoi, 2(43), 43-56 [in Russian].

Ratanova, M. (1999). Bronislava Nizhinskaia: v teni legendy o brate [Bronislava Nizhinskaya: in the shadow of the legend of the brother]. In Bronislava Nizhinskaia. Rannie vospominaniia [Bronislava Nizhinskaya. Early memories] (Pt. 1, pp. 5-61). Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr [in Russian].

Shabalina, O. (2016). Rozvytok ukrainskoho khoreohrafichnoho mystetstva na pochatku XX stolittia: dzherela ta tendentsii [The development of Ukrainian choreographic art at the beginning of the 20th century: sources and trends]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 28, 263-273 [in Ukrainian].

Suritc, E.Ia. (2014). "…Vsegda byla predannym drugom Vashim i Vashego dela" ["...Has always been a devoted friend of yours and your business"]. In V.V. Ivanov (Ed.), Mnemozina. Dokumenty i fakty iz istorii otechestvennogo teatra XX veka [Mnemosyne. Documents and facts from the history of the national theater of the twentieth century] (Issue 6, pp. 451-480). Moscow: Indrik [in Russian].

Sydor, O. (2014). Portret velykoho kyianyna na Venetsiiskii biienale 1912 roku [Portrait of the great Kievan at the Venice Biennale of 1912]. Suchasne mystetstvo, 10, 187-198 [in Ukrainian].

Volkhonovych, Yu. (1997). Bronislava Nizhynska i Les Kurbas [Bronislav Nezhinsky and Les Kurbas]. Ukrainskyi teatr, 1, 10-13 [in Ukrainian].

Zinych, O. (2009). Mova plastyky v suchasnomu frantsuzkomu baletnomu (plastychnomu) teatri: metamorfozy form rukhu [Language of plastic in modern French ballet (plastic) theater: metamorphosis of forms of motion]. Studii mystetstvoznavchi, 4(28), 80-89 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Людмила Хоцяновська, Ольга Білаш

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |