Творче кредо С. Лифаря та його внесок у розвиток теорії танцю
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172180Ключові слова:
Лифар Серж, балет, хореографія, хореоавтор, «Російські сезони» С. ДягілєваАнотація
Мета дослідження – виявити сучасні аспекти цінності теоретичних положень Лифаря у світлі актуальних понять теорії танцю і її практичних (творчих) виявів. Методологія. Використання історичного методу уможливило пошук відповідної проекції на теоретичні висновки Лифаря в часи, коли теорією танцю фактично не переймався жоден дослідник хореографічного мистецтва. Компаративний метод дав змогу зрозуміти відповідність низки явищ естетиці балетного мистецтва та композиції балетної вистави, що мають адекватний відгук у хореографічному мистецтві ХХ – початку ХХІ ст. Наукова новизна. Здійснено спробу абстрагуватися від домінуючих у сучасній літературі біографічно-енциклопедичних досліджень творчої особистості Лифаря та зосередитись на тих проблемах, які були характерними під час пошуків нової хореографічної мови в першій половині ХХ ст., аби пов’язати їх з народженням хореології як самостійної науки. Висновки. У теоретичних позиціях С. Лифаря, а також у наочних результатах його творчої практики спостерігають істотні невідповідності, що є наслідком реальних протиріч техніки танцю з його внутрішньою сутністю, а також з надмірною захопленістю хореографа, який не завжди міг адекватно осягнути цінність свого доробку. Важливо, що Лифар, зайнявши важливе місце в низці знакових теоретиків танцю, переймається не лише класикою, але й створенням нових рухів, спроможних виражати абстрактні ідеї, нормалізувати в теорії танцю деякі метафізичні поняття. Джерелом пошуку таких рухів Лифар вбачає саме в тілі людини, яке нагороджує її вищою насолодою, що народжується з тілесної гармонії руху, і називає поняття краси об’єднуючим виражальні можливості тіла, котре обожнює як балетмейстер і танцівник. Ці та деякі інші положення теоретичних праць Лифаря гармонійно вписуються в доробок видатних дослідників танцю і стимулюють студіювання його теоретичних підвалин.Посилання
Apanasenko, T.E. (2014). Teoriia S. Lifaria kak sintez kontceptcii massovogo i elitarnogo iskusstva [Theory S. Lifar as a synthesis of mass and elite art concepts]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi, 35(6), 19-30 [in Russian].
Balanchin, D., & Meison, F. (2000). 101 Stories of the Great Ballets. (U. Saptcina, Trans.). Moscow: Kron-Press [in Russian].
Batenina, E. (2005). Sergei Lifar – nash sootechestvennik [Sergey Lifar is our compatriot]. Observatoriia kultury, 3, 116-120 [in Russian].
Fokin, M. (1981). Protiv techeniia: Vospominaniia baletmeistera [Against the Current: Memories of the Choreographer] (2nd ed.). Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Gaevskii, V. (1981). Divertisment: Sudby klassicheskogo baleta [Divertissement: The fate of classical ballet]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Karp, P. (1967). O balete [About ballet]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Krasovskaia, V. (1967). Stati o balete [Ballet Articles]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Lifar, S. (1952). Traité de chorégraphie [Treaty of choreography]. Paris: Bordas [in French].
Lifar, S. (1994). Stradnye gody. S Diagilevym. Vospominaniia [Suffering years. With Dyagilev. Memories]. Kyiv: Muza [in Russian].
Lifar, S. (1995). Memuary Ikara [Ikar’s memories]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Lyfar, S. (2007). Spohady Ikara [Ikar’s memories]. Kyiv: Pulsary [in Ukrainian].
Pastori, Zh.-P. (2013). Serzh Lifar. Krasota ot diavola [Serzh Lifar. Beauty from the devil]. Permian: Knizhnyi mir [in Russian].
Zinych, O. (2009). Mova plastyky v suchasnomu frantsuzkomu baletnomu (plastychnomu) teatri: metamorfozy form rukhu [Language of plastic in modern French ballet (plastic) theater: metamorphosis of forms of motion]. Studii mystetstvoznavchi, 4(28), 80-89 [in Ukrainian].
Zinych, O. (2013). Serzh Lyfar – khoreohraf i khoreoloh: aspekty vzaiemodii muzyky i tantsiu [Serzh Lyfar – choreographer and choreologist: aspects of interaction between music and dance]. Studii mystetstvoznavchi, 3/4, 127-136 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олександр Чепалов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.