DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172180

Творче кредо С. Лифаря та його внесок у розвиток теорії танцю

Oleksandr Chepalov

Анотація


Мета дослідження – виявити сучасні аспекти цінності теоретичних положень Лифаря у світлі актуальних понять теорії танцю і її практичних (творчих) виявів. Методологія. Використання історичного методу уможливило пошук відповідної проекції на теоретичні висновки Лифаря в часи, коли теорією танцю фактично не переймався жоден дослідник хореографічного мистецтва. Компаративний метод дав змогу зрозуміти відповідність низки явищ естетиці балетного мистецтва та композиції балетної вистави, що мають адекватний відгук у хореографічному мистецтві ХХ – початку ХХІ ст. Наукова новизна. Здійснено спробу абстрагуватися від домінуючих у сучасній літературі біографічно-енциклопедичних досліджень творчої особистості Лифаря та зосередитись на тих проблемах, які були характерними під час пошуків нової хореографічної мови в першій половині ХХ ст., аби пов’язати їх з народженням хореології як самостійної науки. Висновки. У теоретичних позиціях С. Лифаря, а також у наочних результатах його творчої практики спостерігають істотні невідповідності, що є наслідком реальних протиріч техніки танцю з його внутрішньою сутністю, а також з надмірною захопленістю хореографа, який не завжди міг адекватно осягнути цінність свого доробку. Важливо, що Лифар, зайнявши важливе місце в низці знакових теоретиків танцю, переймається не лише класикою, але й створенням нових рухів, спроможних виражати абстрактні ідеї, нормалізувати в теорії танцю деякі метафізичні поняття. Джерелом пошуку таких рухів Лифар вбачає саме в тілі людини, яке нагороджує її вищою насолодою, що народжується з тілесної гармонії руху, і називає поняття краси об’єднуючим виражальні можливості тіла, котре обожнює як балетмейстер і танцівник. Ці та деякі інші положення теоретичних праць Лифаря гармонійно вписуються в доробок видатних дослідників танцю і стимулюють студіювання його теоретичних підвалин.

Ключові слова


Лифар Серж; балет; хореографія; хореоавтор; «Російські сезони» С. Дягілєва

Повний текст:

PDF

Посилання


Apanasenko, T.E. (2014). Teoriia S. Lifaria kak sintez kontceptcii massovogo i elitarnogo iskusstva [Theory S. Lifar as a synthesis of mass and elite art concepts]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi, 35(6), 19-30 [in Russian].

Balanchin, D., & Meison, F. (2000). 101 Stories of the Great Ballets. (U. Saptcina, Trans.). Moscow: Kron-Press [in Russian].

Batenina, E. (2005). Sergei Lifar – nash sootechestvennik [Sergey Lifar is our compatriot]. Observatoriia kultury, 3, 116-120 [in Russian].

Fokin, M. (1981). Protiv techeniia: Vospominaniia baletmeistera [Against the Current: Memories of the Choreographer] (2nd ed.). Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Gaevskii, V. (1981). Divertisment: Sudby klassicheskogo baleta [Divertissement: The fate of classical ballet]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Karp, P. (1967). O balete [About ballet]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Krasovskaia, V. (1967). Stati o balete [Ballet Articles]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Lifar, S. (1952). Traité de chorégraphie [Treaty of choreography]. Paris: Bordas [in French].

Lifar, S. (1994). Stradnye gody. S Diagilevym. Vospominaniia [Suffering years. With Dyagilev. Memories]. Kyiv: Muza [in Russian].

Lifar, S. (1995). Memuary Ikara [Ikar’s memories]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Lyfar, S. (2007). Spohady Ikara [Ikar’s memories]. Kyiv: Pulsary [in Ukrainian].

Pastori, Zh.-P. (2013). Serzh Lifar. Krasota ot diavola [Serzh Lifar. Beauty from the devil]. Permian: Knizhnyi mir [in Russian].

Zinych, O. (2009). Mova plastyky v suchasnomu frantsuzkomu baletnomu (plastychnomu) teatri: metamorfozy form rukhu [Language of plastic in modern French ballet (plastic) theater: metamorphosis of forms of motion]. Studii mystetstvoznavchi, 4(28), 80-89 [in Ukrainian].

Zinych, O. (2013). Serzh Lyfar – khoreohraf i khoreoloh: aspekty vzaiemodii muzyky i tantsiu [Serzh Lyfar – choreographer and choreologist: aspects of interaction between music and dance]. Studii mystetstvoznavchi, 3/4, 127-136 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Олександр Чепалов

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |