Балет-інсталяція «Дон Жуан з Коломиї» як синтезована форма хореографічного твору

Автор(и)

  • Оксана Богданівна Лань Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7550-7269

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333044

Ключові слова:

балет «Дон Жуан з Коломиї», Олександр Козаренко, Оксана Лань, балет-інсталяція, балет-перформенс, танцювальне видовище, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – схарактеризувати передумови створення хореографічного твору «Дон Жуан з Коломиї» та виявити особливості його формотворення. Методологія. Дослідження проведено з застосуванням аналітичного, історико-хронологічного, порівняльного та ін. загальних методів, а також спеціального методу мистецтвознавчого аналізу, що дозволив виявити художні особливості формотворення вистави на основі синтезу мистецтв. Наукова новизна полягає у вперше проведеному аналізі компонентів процесу формотворення балету-інсталяції «Дон Жуан з Коломиї» крізь призму композиторського та режисерсько-балетмейстерського рішень. Висновки. Балет-інсталяція «Дон Жуан з Коломиї» композитора Олександра Козаренка у втіленні хореографині Оксани Лань за творами Л. фон Захер-Мазоха «Дон Жуан з Коломиї» та «Венера в хутрі» є складним сучасним сценічним твором, який за формою також можна назвати танцювальною виставою, танцювальним видовищем або балетом-перформансом за умови розгляду його крізь призму різних мистецьких ознак. Музична партитура балету є поєднанням трьох оригінальних, специфічних за своєю будовою, ритмом та етнічними елементами, музичних творів, які проявились у мистецтві балетмейстера синтезом постановчої хореографічної лексики, заданої пластичної імпровізації та перформативної дії, створивши оригінальний художній пластично-хореографічний образ вистави. Застосування елементів перформансу, імпровізації та творчого образного мислення у створенні нових хореографічних форм сприяє розширенню художньо-виразових засобів хореографа й поглибленню його світогляду. Це стимулює експериментальний підхід, сприяє реалізації інноваційних хореографічних концепцій і впливає на розвиток сучасного мистецтва, а також формування нових інтерпретаційних стратегій у культурі. Перспективним видається детальніше вивчення таких хореографічних вистав для визначення та структурування поняття форми хореографічного твору.

Біографія автора

Оксана Богданівна Лань, Львівський національний університет імені Івана Франка

Доктор філософії (024 Хореографія), доцент

Посилання

Anuchyna, L., Burova, O., Umanets, O., & Shylo, O. (2010). Estetyka [Aesthetics] (L. Anuchyna & O. Umanets, Eds.). Pravo [in Ukrainian].

Berehova, O. O. (1995, October 10). Chy mozhna bez mahichnykh sliv pryborkaty stykhiiu? [Is it possible to tame the elements without magic words?]. Khreshchatyk, 151 [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (1995, December 21). Don Zhuan, kotoryi iz Kolomyi [Don Juan, who is from Kolomyia]. Pravda Ukrainy, 149 [in Russian].

Danylchenko, D. (2024, December 18). Rozmova s Oksanoiu Lan [Conversation with Oksana Lan] (S. Smirnov, Interviewer) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SVKl17bv3xk [in Ukrainian].

Diachkova, O. (1996). "Kyiv Muzyk Fest – 1995" ["Kyiv Music Fest – 1995"]. Muzyka, 1(301), 10–11 [in Ukrainian].

Komenda, O. (2023, October 31). Oleksandr Kozarenko. Misiachnyi Piero ukrainskoi muzyky [Oleksandr Kozarenko. The Lunaire Pierrot of Ukrainian music]. The Claquers. https://theclaquers.com/posts/12126 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. O. (2007). Halytska muzychna kultura XIX–XX st [Galician musical culture of the 19th–20th centuries]. Knyhy– XXI [in Ukrainian].

Lan, O. (2014). Praktyka rezhysury odnoaktnoho baletu z vykorystanniam pryiomiv suchasnoho performansu [Practice of directing a one-act ballet using modern performance techniques]. In O. A. Plakhotniuk (Comp.), Vykhovnyi ta mystetskyi vplyv suchasnoho khoreohrafi chnoho mystetstva na rozvytok tvorchykh zdibnostei molodi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Educational and artistic influence of modern choreographic art on the development of creative abilities of youth: Trends and development prospects] (pp. 50–62). Tsentr tvorchosti ditei ta yunatstva Halychyny [in Ukrainian].

Lan, O. (2018). Stylistychni osoblyvosti khoreohrafi chnoi leksyky baletu-instaliatsii "Don Zhuan z Kolomyi" [Stylistic features of the choreographic vocabulary of the ballet-installation "Don Juan from Kolomyia"]. In O. A. Plakhotniuk (Comp.), Suchasne khoreohrafi chne mystetstvo: pidgruntia, tendentsii, perspektyvy rozvytku [Modern choreographic art: Background, trends, development prospects] (Pt. 2, pp. 101–110). Spolom [in Ukrainian].

Lan, O. (2024). Rezhysura odnoaktnoi khoreohrafi chnoi vystavy: teoretychno-praktychnyi aspekt [Directing a one-act choreographic performance: Theoretical and practical aspects] [PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

Mosiesova, K. I. (2020). Modern-balet Oksany Lan "Akverias": kontseptualnyi pidkhid u suchasnii khoreohrafi i Ukrainy [Modern ballet by Oksana Lan "Aquerias": A conceptual approach in modern choreography of Ukraine]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Muratova, V. (1995, October 13). Na festival’nom kovchege – ot Motsarta do Skorika [In the festival ark – From Mozart to Skoryk]. Zn.ua. https://zn.ua/CULTURE/na_festivalnom_kovchege__ot_motsarta_do_skorika.html [in Russian].

Perfomans [Performance]. (n.d.). In Slovnyk.ua. Retrieved December 15, 2024, from https://bit.ly/3Gcm08s [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. (2013). Folk-dzhaz-tanets u konteksti rozvytku suchasnoho khoreohrafi chnoho mystetstva Ukrainy [Folk-jazz-dance in the context of modern choreographic art Ukraine]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 12, 242–247 [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. (2016). Suchasnyi dzhaz-tanets yak fenomen khudozhnoi kultury [Modern jazz dance as a phenomenon of artistic culture] [PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

Safian, D. (2021, August 24). Oleksandr Kozarenko: "My zhyvemo v epokhu replik, retransliatsii, komentuvan, ale ne tvorennia" [Oleksandr Kozarenko: "We live in an era of replicas, retransmissions, comments, but not creation”]. The Claquers. https://theclaquers.com/posts/7321 [in Ukrainian].

Sikorska, I. (1995, October 19). Zakher-Mazokh dopomih splavyty natsionalnu muzyku i modernbalet [Sacher-Masoch helped to fuse national music and modern ballet]. Vechirnii Kyiv, 215–216 [in Ukrainian].

Siuta, B. (1995, October 18). Festyvalni refl eksii [Festival refl ections]. Kultura i zhyttia, 41 [in Ukrainian]. Skliarenko, H. Ya. (2011). Instaliatsiia [Installation]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 11). The NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-12358 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. P. (2003). Baletna muzyka [Ballet music]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 2). The NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-41214 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Як цитувати

Лань, О. Б. (2025). Балет-інсталяція «Дон Жуан з Коломиї» як синтезована форма хореографічного твору. Танцювальні студії, 7(2), 120–130. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333044

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ