Відкриття кафедри бальної хореографії в Київському державному інституті культури: соціокультурні та мистецько-педагогічні передумови

Автор(и)

  • Аліна Ігорівна Коритна Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-3049-9001

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333042

Ключові слова:

кафедра бальної хореографії, Київський державний інститут культури, Олена Касьянова, бальний танець, хореографія

Анотація

Мета статті – виявити передумови відкриття кафедри бальної хореографії в Київському державному інституті культури. Методологія. Для проведення дослідження застосовано історико-хронологічний принцип, методи аналізу, теоретичного узагальнення. Наукова новизна полягає в з’ясуванні соціокультурних та мистецько-педагогічних передумов відкриття кафедри бальної хореографії в Київському державному інституті культури. Висновки. Передумови відкриття кафедри бальної хореографії в Київському державному інституті культури можна умовно поділити на соціокультурні та мистецько-педагогічні. До соціокультурних відносимо послаблення утисків західних проявів у культурі СРСР, завдяки чому від 1957 року бальний танець знову став частиною дозволених дозвіллєвих форм у радянському суспільстві; поступове послаблення ідеологічного тиску на культурно-мистецьку сферу, що привело до поширення в УРСР сучасних напрямів танцю, зокрема новітньої стилістики сучасного конкурсного бального танцю. Здобуття Україною незалежності в 1991 році сприяло демократизації суспільства, зокрема й освітнього середовища, розбудові вітчизняної системи хореографічної освіти, руйнуванню інформаційної ізоляції, проникненню з-за кордону новітньої інформації про бальне танцювання. Серед мистецько-педагогічних передумов – відкриття кафедри хореографії у КДІК 1970 року, де провадили викладання дисциплін із бального танцю; створення після 1991 року федерацій бального танцю; підвищення потреби в педагогічно-керівних, виконавських, балетмейстерських кадрах у бальній хореографії та ін. Особистість О. Касьянової відіграла вагому роль у відкритті кафедри бальної хореографії. ЇЇ масштабна наукова, педагогічна та мистецька діяльність стала взірцем для співробітників кафедри та студентів, однодумців та послідовників по всій Україні, стратегічно вплинула на формування вищої хореографічної освіти у сфері бального танцю.

Біографія автора

Аліна Ігорівна Коритна, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Blahova, T. (2021). Rozvytok khoreohrafi chnoi osvity v Ukraini (XX – pochatok XXI stolittia) [Development of choreographic education in Ukraine (XX – early XXI century)] [Doctoral Dissertation, Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University] [in Ukrainian].

Kasianova, O. V. (2004, April 22–23). Henezys vitchyznianoi balnoi khoreohrafi i v konteksti zahalnosvitovykh protsesiv [Genesis of domestic ballroom choreography in the context of global processes]. In Teatralne i khoreohrafi chne mystetstvo Ukrainy v konteksti svitovykh sotsiokulturnykh protsesiv [Theatrical and choreographic art of Ukraine in the context of global socio-cultural processes] [Conference proceedings] (pp. 4–9). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Kasianova, E. V. (1987). Puti razvitiya sovetskoi bal’noi khoreografi i (istoricheskii analiz perioda 1917–1941 rr.) [Ways of development of Soviet ballroom choreography (historical analysis of the period 1917–1941)] [Abstract of PhD Dissertation, Gosudarstvennyi institut teatral’nogo iskusstva imeni A. V. Lunacharskogo] [in Russian].

Korytna, A. (2022, November 24–25). Sotsiokulturni peredumovy stvorennia kafedry balnoi khoreohrafi i u Kyivskomu derzhavnomu instytuti kultury [Socio-cultural prerequisites for the creation of the department of ballroom choreography at the Kyiv State Institute of Culture]. In Molodizhna nauka KNUKiM – 2022 [Youth Science KNUCA – 2022] [Conference proceedings] (pp. 10–12). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Pavliuk, T. S. (2021). Balna khoreohrafi ia XX – pochatku XXI st.: henezys, sotsiokulturnyi kontekst, tendentsii rozvytku [Ballroom choreography of the 20th – early 21st centuries: Genesis, sociocultural context, development trends] [Doctoral Dissertation, M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine] [in Ukrainian].

Pidlypska, A. M. (2013). Rehionalni shkoly balnoho tantsiu v Ukraini [Regional schools of ballroom dance in Ukraine]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 30, 344–350 [in Ukrainian].

Shestopal, L. V. (2023). Balnyi tanets v Radianskii Ukraini 1950-kh–1980-kh rokiv [Ballroom dance in Soviet Ukraine from the 1950s to the 1980s] [Doctoral Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Spravka o prisvoenii Kasianovoi Elene Vasil’evne uchenogo zvaniya dotsenta [Certifi cate on awarding Elena Vasilievna Kasianova the academic title of associate professor]. (1992, January 16). Kasianova Olena Vasylivna file, Archive of the Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Як цитувати

Коритна, А. І. (2025). Відкриття кафедри бальної хореографії в Київському державному інституті культури: соціокультурні та мистецько-педагогічні передумови. Танцювальні студії, 7(2), 113–119. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333042

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ