Балет «Сім красунь» у постановці Миколи Трегубова 1954 року

Автор(и)

  • Тетяна Миколаївна Чурпіта Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-5412-404X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333041

Ключові слова:

Микола Трегубов, Львівський театр опери та балету, балетмейстер, балет «Сім красунь», танець, хореографія

Анотація

Мета статті – проаналізувати балет «Сім красунь» у постановці М. Трегубова 1954 р. на основі першоджерел. Методологія. Дослідження ґрунтується на історичному (вивчення подій у хронологічній послідовності з урахуванням історико-культурного контексту), історіографічному (аналіз наявних наукових праць із досліджуваної проблематики) та аналітичному (вивчення джерельної бази, подій, фактів тощо) підходах. Наукова новизна. Уперше на основі першоджерел здійснено комплексний аналіз балету «Сім красунь» у постановці М. Трегубова 1954 р. на сцені Львівського театру опери та балету; виявлено як найвдаліші балетмейстерські рішення та яскраві сценічні образи, так і окремі недоліки в виконавській техніці артистів. Висновки. 16 та 17 жовтня 1954 р. на сцені Львівського театру опери та балету відбулися перші покази балету «Сім красунь» на музику азербайджанського композитора Кара Караєва в постановці головного балетмейстера театру М. Трегубова, який виступав як режисер вистави, диригента С. Арбіта, художника Ф. Нірода, балетмейстера-педагога К. Васіної. Відгуки про виставу відзначали майстерність постановника, особливо його здатність до глибокого соціального осмислення твору, де центральне місце відводилося азербайджанському народові, а також виразну динаміку музично-хореографічної композиції. Балетмейстер, відмовившись від пантомімічного підходу, зміг створити глибокі хореографічні характеристики персонажів. Використовуючи народний танець, М. Трегубов яскраво передав різноманітні образи семи красунь, виразно розкрив ліричні лінії головних героїв, цікаво композиційно вирішив образи семи ремісників, майстерно поставив трудові танці, розкішні дивертисментні сцени та без використання гротеску зобразив негативних персонажів. Попри вдало підібраний акторський ансамбль критики рекомендували балетмейстеру доопрацювати масові сцени другої дії та вдосконалити виконавську майстерність окремих танцівників. Загалом новий балет визнали значним творчим досягненням колективу та прогнозували йому тривале сценічне життя. Проте на львівській сцені виставу показали лише 16 разів, після чого її замінили новими мистецькими проєктами.

Біографія автора

Тетяна Миколаївна Чурпіта, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Markovich, P. (1955, February 8). L’vovskie artisty v Kieve [Lviv artists in Kyiv]. L’vovskaya pravda, 4 [in Russian].

Nikolaienko, Ye. (1954, October 29). Tvorcha maisternist. "Sim krasun" u Lvivskomu teatri opery ta baletu [Creative mastery. "Seven Beauties" at the Lviv Opera and Ballet Theater]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Petryk, O. O. (2020). Baletna trupa Lvivskoho teatru opery ta baletu druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolit: khudozhno-tvorchyi aspekt [Ballet company of Lviv Opera and Ballet Theatry in the second half of the 20th – at the beginning of the 21st century: Artistic and creative aspect] [PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

[Sehodnia v teatrakh y kyno] [Today in theaters and cinemas]. (1954–1955). Lvovskaia pravda [in Russian]. [Sim krasun] [Seven Beauties]. (1954). Teatralnyi Lviv, 18–20, 9–12 [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko Lviv State Academic Theater of Opera and Ballet: Half a century of creative path]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

[V teatrakh i kino] [In theaters and cinema]. (1956–1958). Vilna Ukraina [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Як цитувати

Чурпіта, Т. М. (2025). Балет «Сім красунь» у постановці Миколи Трегубова 1954 року. Танцювальні студії, 7(2), 106–112. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333041

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ