Балет «Жізель»: повернення на батьківщину та нові виклики (легенда про віліс на сучасній сцені Німеччини)

Автор(и)

  • Олександр Іванович Чепалов Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2033-357X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.1.2024.307007

Ключові слова:

хореографічна культура Німеччини, романтизм в європейському балеті, Г. Гейне та міфологія, перша постановка «Жізелі», нові інтерпретації легенди про віліс, гендерні виклики сьогодення

Анотація

Мета статті – порівняти та узагальнити найбільш характерні трансформації легенди про віліс у балеті «Жізель» на теренах хореографічного мистецтва Німеччини ХХ–ХХІ ст. та знайти наукові підтвердження супутніх змін у розвитку балетного мистецтва, його життєздатності окремо від оперного жанру та сформулювати особливості сценічного втілення. Методологія заснована на компаративному аналізі й застосуванні історичного методу з оцінюванням внеску кожного з постановників та допоміжних авторів нових версій балету в нових культурних реаліях. Наукова новизна полягає в оригінальності наукової постановки проблеми на тлі відсутності комплексних робіт подібної тематики. Висновки свідчать про те, що втрата романтичного світобачення та перевага практичного розгляду морально-етичних проблем наклали свій відбиток на сприйняття сучасниками легенд та вірувань й розвернули його в бік демонології та окультизму (наприклад, Карл Альфред Шрайнер у Мюнхенському Гертнерплацтеатрі асоціативно згадує сьогодні ці теми). Такі вистави зазвичай не вирізняються сюжетним драматизмом, а роблять акцент лише на екзистенціальній провині персонажів та значно відходять від романтичних традицій. Подекуди мистецькі твори мають сьогодні орієнтацію на спотворені уявлення про гендерні відносини, підкріплені толерантними законами держави. Балетмейстер аргентинського походження Деміс Вольпі відійшов далеко від сюжету та романтичних традицій виконуваного твору, поставивши історію нездійсненого кохання двох жінок – Жізелі та Батільди – в Дюссельдорфі. Зрозуміло, що такі сценічні ракурси значно звужують аудиторію балету, що є властивим сучасному європейському суспільству. У Німеччині існує інша, більш поміркована версія П. Райта, яка враховує нові естетичні та театральні тенденції, рівень розвитку балетної техніки й насамперед ідейно-художній зміст романтичної легенди.

Біографія автора

Олександр Іванович Чепалов, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Bayerische Staatsoper. (n.d.). Giselle [Image]. Retrieved January 12, 2024, from https://bit. ly/3vTUB6y [in German].

Bayerisches staatsballett. (n.d.). Giselle. "Ballet phantastique" in zwei Akten ["Ballet phantastique" in two acts] [Program booklet] [in German].

Briane, M.-L. (n.d.-a). Alexander Hille (Albrecht), Amelie Lambrichts (Giselle) [Image]. Gärtnerplatztheater. Retrieved January 12, 2024, from https://www.gaertnerplatztheater.de/de/produktionen/giselle.html#gallery_792-8 [in German].

Briane, M.-L. (n.d.-b). Isabella Prinodi (Bathide/Myrtha), Ballet des Staatstheaters am Gärtnerplatz [Isabella Prinodi (Bathide/Myrtha), Ballet of the State Theater at Gärtnerplatz]. [Image]. Gärtnerplatztheater. Retrieved January 12, 2024, from https://www.gaertnerplatztheater.de/de/produktionen/giselle.html#gallery_792-18 [in German].

Chronicle. (2010, February 22). Carlotta Grisi (Caronne Adele Josephine Marie Grisi) italienische Balletttänzerin, gesehen hier in "Giselle" Datum: 1819-1899 [Carlotta Grisi (Caronne Adele Josephine Marie Grisi) Italian ballet dancer, seen here in "Giselle" Date: 1819–1899] [Image]. Alamy. https://bit.ly/43UCV7A [in German].

Deutsche Oper am Rhein. (n.d.). Giselle. Demis Volpi. Retrieved January 12, 2024, from https://www.operamrhein.de/spielplan/a-z/giselle/ [in German].

Gärtnerplatztheater. (n.d.). Giselle [Program booklet]. Retrieved January 12, 2024, from https://bit.ly/4aulaOJ [in German].

Heine, H. (1834). Elementargeister [Elemental spirits]. Projekt Gutenberg-DE. https://www.projekt-gutenberg.org/heine/element1/chap01.html [in German].

Heine, H. (1853). Die Götter im Exil [The gods in exile]. Projekt Gutenberg-DE. https://www.projekt-gutenberg.org/heine/goetterx/goetterx.html [in German].

Lamers, M. (2023, June 24). Düsseldorf, Ballett: "Giselle", Adolphe Adam [Düsseldorf, Ballet: "Giselle", Adolphe Adam]. Der Opernfreund. https://deropernfreund.de/duesseldorf-deutsche-oper-am-rhein/duesseldorf-ballett-giselle-adolphe-adam/ [in German].

Lifar, S. (1942) Giselle: Apotheose du ballet romantique [Giselle: Apotheosis of the Romantic Ballet]. Editions Albin Michel [in German].

Senzek, D. (n.d.). Ensemble des Ballett am Rhein (Willis), Angelika Richter (die alte Bathilde), Charlotte Kragh (Bathilde) [Ensemble of the Ballett am Rhein (Willis), Angelika Richter (the old Bathilde), Charlotte Kragh (Bathilde)] [Image]. Deutsche Oper am Rhein. Retrieved January 12, 2024, from https://bit.ly/3JeA0gv [in German].

Smith, M. E. (2000). Ballet and opera in the age of Giselle. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400832477 [in English].

Stöß, B. (n.d.). Demis Volpi "Giselle": Doris Becker (Bathilde), Futaba Ishizaki (Giselle) [Image]. Deutsche Oper am Rhein. Retrieved January 12, 2024, from https://bit.ly/3JeA0gv [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Чепалов, О. І. (2024). Балет «Жізель»: повернення на батьківщину та нові виклики (легенда про віліс на сучасній сцені Німеччини). Танцювальні студії, 7(1), 34–45. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.1.2024.307007

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ