Хореографічний феномен Роми Прийми-Богачевської

Автор(и)

  • Роман Ярославович Берест Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7405-2020
  • Олександр Анатолійович Плахотнюк Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4130-8653

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.1.2024.306998

Ключові слова:

Рома Прийма, танець, балет, хореографія, танець модерн, хореографічне мистецтво, музика, синтез мистецтв, театр, вистава

Анотація

Мета статті – виявити основні чинники впливу на формування творчої особистості Роми Прийми та висвітлити найважливіші етапи її мистецької та просвітницької діяльності. Методологія дослідження базується на застосуванні комплексного підходу, що поєднує культурно-типологічний, історико-порівняльний, описовий методи та елементи культурно-освітньої, суспільно-політичної ретроспективної реконструкції. Наукова новизна полягає в висвітленні маловідомих сторінок життя й творчості Роми Прийми, її ролі в популяризації української національної культурної спадщини засобами хореографічного мистецтва. Висновки. Талановита галичанка Рома Остапівна Прийма-Богачевська, народжена в Перемишлі, в сім’ї інтелігенції, з п’яти років навчалася за системою Е. Жака-Далькроза; згодом – у хореографічній школі ритміки та модерного танцю М. Бронєвської за системою М. Вігман; надалі – в балетній школі при Великому театрі Львова. У грудні 1939-го у віці 13 років стала солісткою львівського Великого театру. Через складні обставини радянської окупації заходу України у вересні 1939 р. опинилася за межами України. Серед основних віх творчого життя, що істотно вплинули на формування особистості Роми Прийми – вступ до Віденської Академії музики і драматичного мистецтва на курс відомої балерини Грети Візенталь; надалі була солісткою балетної трупи національного театру в Інсбруку та Зальцбурзі, працювала в трупі М. Грем у Нью-Йорку. 1960 р. створила авторську програму, де переважали українські танці; 1962 р. здійснила турне з програмою «Танці й характери України». У власних постановках Р. Прийма поєднувала хореографічну експресію, пластику, глибокий зміст та українські фольклорні мотиви. Заснувала приватну школу балету та українських народних танців у Нью-Йорку. Відкрила школи в інших містах США, що мали популярність у середовищі української діаспори. 1978 р. заснувала молодіжний ансамбль народного танцю «Сизокрилі». Довготривалою й багатогранною творчою діяльністю Р. Прийма-Богачевська зробила неабиякий внесок у розвиток українського та світового хореографічного мистецтва як артистка, вчителька, хореографиня, керівниця молодіжного танцювального ансамблю, патріотка національного духу. Пам’ятаючи про своє походження, завжди прославляла Україну, популяризуючи українську національну культуру.

Біографії авторів

Роман Ярославович Берест, Львівський національний університет імені Івана Франка

Доктор історичних наук, професор

Олександр Анатолійович Плахотнюк, Львівський національний університет імені Івана Франка

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Berest, R. (1995). Narysy istorii profspilkovoho rukhu v Zakhidnii Ukraini (1817–1939 rr.) [Essays on the history of the trade union movement in Western Ukraine (1817–1939)] [Monograph]. Vidrodzhennia [in Ukrainian].

Goi-Strom, S. (2004, August 20). V pamiat Romy Pryimy Bohachevskoi (1927–2004) [In memory of Roma Pryima Bohachevska (1927–2004)]. Svoboda, 34, 18–19 [in Ukrainian].

Maksymiuk, H. (2013, January 27). "Tse bula podyvu hidna zhinka, yaka bachyla u sviti i dovkilli pozytyvne i harne…" (Do 115-richchia vid dnia narodzhennia Ivanny Pryimy) ["She was an admirable woman who saw the positive and good in the world and the environment..." (To the 115th anniversary of the birth of Ivanna Pryima)]. Halytskyi korespondent. https://gk-press.if.ua/x8246/ [in Ukrainian].

Moloda tantsiurystka [Young dancer]. (1944, December 2). Ukrainskyi dobrovolets, 81 [in Ukrainian].

Pasternakova, M. (1939). Shcho novoho v tankovomu mystetstvi? [What’s new in dance art?]. Nova khata, 3, 7, 20 [in Ukrainian].

Pasternakova, M. (1963). Ukrainska zhinka v khoreohrafii [Ukrainian woman in choreography] [Monograph]. Ukrainian Women’s Association of Canada Natalia Kobrynska Foundation [in Ukrainian].

Pastukh, V. V. (1999). Moderni khoreohrafichni napriamy v Halychyni (20–30-ti roky XX st.) [Modern choreographic trends in Galicia (20s–30s of the 20th century)]. Znannia [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. A. (2019). Predstavnyky shkoly modernovoho tantsiu Halychyny pochatku XX stolittia [Representatives of the Galician modern dance school of the beginning of the 20th century]. In International Congress of Dance Reserch [Congress proceedings] (pp. 33–38) [in Ukrainian].

Plakhotnyuk, O. A. (2018). Congress of the UNESCO international dance council in Lviv: Significance and concept. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 258–262. https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/162727 [in English].

Pohrebniak, M. M. (2015). Tanets "modern" XX st.: vytoky, stylova typolohiia, panorama istorychnoi khody, evoliutsiia ["Modern" dance of the 20th century: Origins, stylistic typology, panorama of the historical course, evolution] [Monograph]. Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Pohrebniak, M. M. (2017). Tanets "modern" Halychyny 20–30-kh rokiv XX stolittia [Galychyna Modern dance of 20–30 years of the XX century]. Young Scientist, 8.1(48.1), 52–56 [in Ukrainian].

Redaktsiia "Svobody". (2004, May 28). Pomerla Roma Pryima-Bohachevska [Roma Pryima- Bohachevska died]. Svoboda, 22, 1, 3 [in Ukrainian].

Roma Pryima-Bohachevska: ukrainka, yaka pidkoryla svoim tantsem Yevropu ta Ameryku [Roma Pryima-Bohachevska: A Ukrainian woman who conquered Europe and America with her dance]. (n.d.). Ukrainky. Retrieved January 9, 2024, from https://ukrainky.com.ua/roma-pryjma-bogachevska-ukrayinka-yaka-pidkoryla-svoyim-tanczem-yevropu-ta-ameryku/ [in Ukrainian].

Tantsiuvalnyi ansambl – Syzokryli [Ukrainian dance ensemble – Syzokryli]. (n.d.). Brama. Retrieved January 9, 2024, from http://www.brama.com/syzokryli/ukr.html [in Ukrainian].

Ukrainski kontserty [Ukrainian concerts]. (1944, November 26). Holos, 49(196), 4 [in Ukrainian].

Virnyi, M. (2002, August 22). Interviu z pedahohom – Romoiu Pryimoiu-Bohachevskoiu [Interview with the teacher – Roma Pryima-Bohachevska]. Narodna volia, 35, 5 [in Ukrainian].

Vitaiuchy z uspikhom R. Pryimivnu… Naimolodsha solistka baletu Lvivskoho Opernoho Teatru [Congratulating R. Pryimivna on her success... The youngest ballet soloist of the Lviv Opera Theater]. (1944, May 7–8). Lvivski visti, 103, 4 [in Ukrainian].

Voronyi, M. (1922, June 29). Plastychnyi vechir Varvary Volskoi [Plastic evening of Varvara Volska]. Hromadskyi vistnyk, 104, 4–5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Берест, Р. Я., & Плахотнюк, О. А. (2024). Хореографічний феномен Роми Прийми-Богачевської. Танцювальні студії, 7(1), 8–18. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.1.2024.306998

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ