Балетмейстерські твори Миколи Трегубова в гастрольному репертуарі Львівського театру опери та балету 1953 року

Автор(и)

  • Тетяна Миколаївна Чурпіта Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-5412-404X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295179

Ключові слова:

Микола Трегубов, Львівський театр опери та балету, балетмейстер, літні гастролі

Анотація

Мета статті – проаналізувати балетмейстерський доробок М. Трегубова в контексті гастролей Львівського театру опери та балету в м. Києві 1953 року. Методологія. Застосовано історичний (розгляд подій в хронологічній послідовності з урахуванням історико-культурних обставин), історіографічний (розгляд наявної бази наукових праць з проблеми статті) та аналітичний (аналіз джерельної бази, подій, фактів та ін.) підходи. Наукова новизна. У статті вперше детально проаналізовано балетмейстерський доробок М. Трегубова в рамках літніх гастролей Львівського театру опери та балету 1953 року в Києві; введено до наукового обігу нові матеріали. Висновки. Літні гастролі 1953 року Львівського театру опери та балету для М. Трегубова були відповідальними – вперше до Києва він їхав у статусі головного балетмейстера. До гастрольного репертуару відібрали 32 вистави: опери на музику радянських, російських та західноєвропейських композиторів; балетні твори – третя редакція «Хустки Довбуша» А. Кос-Анатольського, «Шурале» Ф. Ярулліна, «Мідний вершник» Р. Глієра авторства М. Трегубова та вистава класичної спадщини – «Есмеральда» Ч. Пуні – Р. Глієра в постановці М. Цейтліна. Глядачі, фахівці та критики тепло зустріли творчий доробок балетної трупи та її керівника. Н. Скорульська, К. Данькевич, А. Свєчніков, І. Морозова, Л. Долохова підкреслювали в рецензіях великий успіх львів’ян, талант та професіоналізм головного балетмейстера М. Трегубова. Найбільшу увагу рецензенти приділили балету «Хустка Довбуша», визнаючи його високий професійний та ідейно-художній рівень, схвалюючи використання зразків українських коломийок та польських танців, органічне поєднання класичної хореографічної лексики з народною. У «Шурале» критики виділили вдало поставлені народні татарські танці, майстерне поєднання танцювального фольклору з класичними рухами; у «Мідному вершнику» – талановиту танцювальну групу й сильний ансамбль, вміння артистів розкривати внутрішній сюжет балетного твору та доносити його до глядача. Преса позитивно сприйняла танці М. Трегубова в першій дії опери «Тихий Дон», а в програмі гастролей було вказано про вихід хореографа в партії Квазімодо в балеті «Есмеральда». Для М. Трегубова перші гастролі в столиці пройшли достатньо успішно, він вкотре здобув визнання, підтвердження свого професіоналізму, творчої працьовитості й таланту, що надихало майстра на подальшу діяльність.

Біографія автора

Тетяна Миколаївна Чурпіта, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Dankevych, K. (1953, September 3). Na virnomu shliakhu [On the right path]. Radianska Ukraina, 3 [in Ukrainian].

Dolokhova, L. (1953, September 22). Baletni vystavy lvivian [Ballet performances of Lviv residents]. Radianske mystetstvo, 3 [in Ukrainian].

Esmeralda. (1953). Teatralnyi Lviv, 11–12, 30–31 [in Ukrainian].

Lemeshko, K. (1953, September 5). Obhovorennia baletnykh vystav Lvivskoho teatru [Discussion of ballet performances of the Lviv theater]. Kyivska pravda, 3 [in Ukrainian].

Lvivskyi opernyi teatr u Kyievi [Lviv Opera Theater in Kyiv]. (1953, August 5). Radianske mystetstvo, 3 [in Ukrainian].

Morozova, I. (1953, September 2). Khustka Dovbusha [Dovbush’s scarf]. Radianske mystetstvo, 3 [in Ukrainian].

[Pro balet "Shurale"] [About the ballet "Shurale"]. (1953, August 21). Radianska Ukraina, 3 [in Ukrainian].

[Pro vystavu "Khustka Dovbusha"] [About the play "Dovbush’s scarf"]. (1953, August 8). Vechirnii Kyiv, 3 [in Ukrainian].

Siruk, N. (2013). "Zhdanovshchyna" v Ukraini (druha polovyna 40-kh – pochatok 50-kh rokiv XX st.) ["Zhdanovshchyna" in Ukraine (the second half of the 40s – the beginning of the 50s of the 20th century)] [Monograph]. Vezha-Druk [in Ukrainian].

Sviechnikov, A. (1953, August 29). Tykhyi Don [Quiet Don]. Radianska Ukraina, 2 [in Ukrainian].

[Svitlyna z baletu] [Photo from the ballet]. (1953, August 26). Radianske mystetstvo, 3 [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko Lviv State Academic Theater of Opera and Ballet: Half a century of creative path]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Velykyi uspikh lvivian [Great success of Lviv residents]. (1953, September 2). Radianske mystetstvo, 3 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Чурпіта, Т. М. (2023). Балетмейстерські твори Миколи Трегубова в гастрольному репертуарі Львівського театру опери та балету 1953 року. Танцювальні студії, 6(2), 155–162. https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295179

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ