Термінологія українського народного танцю в дослідженнях В. Верховинця, В. Авраменка та А. Гуменюка
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295178Ключові слова:
український народний танець, термінологія, Василь Верховинець, Василь Авраменко, Андрій Гуменюк, танець, хореографіяАнотація
Мета статті – провести ретроспективний аналіз термінології українського народного танцю в працях В. Верховинця, В. Авраменка та А. Гуменюка. Методологія. У дослідженні застосовано історико-хронологічний підхід, порівняльний, історичний, теоретичний, системний, аналітичний, дедуктивний, індуктивний методи та метод узагальнення. Наукова новизна. Вперше проаналізовано хронологічні зміни в науковій фіксації термінології українського народного танцю в дослідженнях В. Верховинця, В. Авраменка та А. Гуменюка. Висновки. Важливим ідентифікатором народної хореографічної культури того чи іншого етносу у світі є її термінологія (назви положень, рухів, танців та ін.). Відносно стрункого термінологічного оформлення рухи українського танцю набули в праці В. Верховинця (1919/1990) «Теорія українського народного танцю». Рухи дістали свої назви, виходячи з народних назв, зафіксованих під час польових досліджень фольклорного матеріалу; їх розподілено на декілька груп за рівнем складності. У праці В. Авраменка (1947) «Українські національні танки, музика і стрій», що стала вагомим внеском у розбудову термінології українського танцю, подано значно ширшу термінологічну палітру, ніж у В. Верховинця, проте їй бракує описів рухів. Особливістю класифікації В. Авраменка є уточнення в назві рухів прізвища виконавця, який представив цей рух на сцені («човганець Левицького», «плетінка Садовського», «вибиванець Чикаленка» та ін.). А. Гуменюк (1962/1969) розширив коло зафіксованих термінів та подав стрункішу класифікацію (розділ «Теорія» видання «Українські народні танці»). Проте тут з’явилися назви рухів, запозичені з російської та французької термінології, які надалі відтворювали в мистецькій та освітній практиці українського народно-сценічного танцю. Сьогодні вкрай необхідно переглянути термінологію українського танцю, повернути автентичні українські назви, позбавити їх іноземного нашарування, вивести з ужитку спотворені терміни («гармошка», «ялинка» та ін.), що приведе до полегшення комунікації між хореографами, покращення навчального процесу на всіх рівнях освіти та, найголовніше, – до відродження автентичності української хореографії, сприятиме формуванню почуття національної гідності та ідентичності українського народу.
Посилання
Avramenko, V. M. (1947). Ukrainski natsionalni tanky, muzyka i strii [Ukrainian national dances, music and formation]. Nakladom Avtora [in Ukrainian].
Chubinskii, P. P. (Comp.). (1877). Trudy etnografichesko-statisticheskoi ekspeditsii v Zapadno-Russkii kpai, snapyazhennoi Impepatopskim pusskim geogpaficheskim obshchestvom [Proceedings of the ethnographic-statistical expedition to the Western Russian region, equipped by the Imperial Russian Geographical Society] (Vol. 7, Iss. 2, Pt. 3). Tipografiya V. Krishbauma [in Russian].
Dribushky. (1971). In P. P. Dotsenko & L. A. Yurchuk (Eds.), Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 2, p. 417). Naukova dumka [in Ukrainian].
Ed Monton. (2019, March 6). Natalka Poltavka 1936 Avramenko Ukrainian movie musical numbers [Video]. YouTube. https://youtu.be/NLAB1EridDc?si=Tc_FR0SFkHpcpX97 [in English].
Hnatiuk, V. (1909). Haivky. In Materialy do ukrainskoi etnolohii [Materials for Ukrainian ethnology] (Vol. 12). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Horodetska, O. H. (2020). Slovnyk khoreohrafichnykh terminiv [Dictionary of choreographic terms] [Methodological development]. Na Urok. https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-slovnik-horeografichnih-terminiv-176260.html [in Ukrainian].
Humeniuk, A. I. (1963). Narodne khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Folk choreographic art of Ukraine]. Vydavnytstvo Akademii Nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].
Humeniuk, A. I. (Comp.). (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances] (P. P. Virskyi, Ed.). Naukova dumka. (Original work published 1962) [in Ukrainian].
Kosakivska, L. P. (1999). Vasyl Avramenko i Volyn [Vasyl Avramenko and Volyn]. In L. K. Oliander, L. V. Bubleinyk, & A. M. Syliuk (Comps.), "Rode nash krasnyi...": Volyn u doliakh kraian i liudskykh dokumentakh ["Oh, our beautiful lineage": Volyn in the fates of its inhabitants and human documents] (Vol. 3, pp. 823–834). Vezha [in Ukrainian].
Mahko, H. H. (2019). Terminolohii ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [Terminology of Ukrainian folk-stage dance] [Methodological development]. Vseosvita. https://vseosvita.ua/library/terminologia-ukrainskogo-narodno-scenicnogo-tancu-377222.html [in Ukrainian].
Mukha, A. (2006a). Humeniuk Andrii Ivanovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 6). Institute of Encyclopedic Research of the NAS of Ukraine. https://esu.com.ua/article-24671 [in Ukrainian].
Mukha, A. (2006b). Humeniuk Andrii Ivanovych. In Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian musical encyclopedia] (Vol. 1, pp. 554). M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].
Shatulsky, M. (1980). The Ukrainian folk dance. Kobzar [in English].
Shukhevych, V. O. (1999). Hutsulshchyna [Hutsul region] (Pt. 3, 2nd ed.). Verkhovyna. (Original work published 1902) [in Ukrainian].
Sumskyi istorychnyi portal. (2021, December 14). K/f " Zaporozhets za Dunaiem" [1938 r. Niu-York]. V holovnii roli – Volodymyr Sikevych [Film "Cossack beyond the Danube" [1938, New York]. Starring Volodymyr Sikevych] [Video]. YouTube. https://bit.ly/3RpBOrD [in Ukrainian].
Vasylenko, K. (1996). Leksyka ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [Vocabulary of Ukrainian folk-stage dance]. Mystetstvoznavstvo [in Ukrainian].
Verkhovynets, V. M. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian folk dance] (Ya. V. Verkhovynets, Ed.; 5nd ed.). Muzychna Ukraina. (Original work published 1919) [in Ukrainian].
Verkhovynets, Ya. (1990). V. M. Verkhovynets. Narys pro zhyttia i tvorchist [V. M. Verkhovynets. An essay about life and creativity]. In V. M. Verkhovynets, Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian folk dance] (5nd ed., pp. 13–35). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.