Народні танці ополян у родинно-побутовій обрядовості (на прикладі весільного обряду)

Автор(и)

  • Андрій Васильович Тимчула Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8287-6852
  • Ольга Леонідівна Яценко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-9809-4284

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295175

Ключові слова:

ополяни, народний танець, родинно-побутова обрядовість, весільна обрядовість, ритуал, танець

Анотація

Мета статті – виявити особливості народних танців ополян у контексті родинно-побутової обрядовості (на прикладі весільного обряду). Методологія. Застосовано метод системного аналізу та синтезу для аналізу ритуально-обрядової культури як цілісності; метод мистецтвознавчого аналізу, жанрово-типологічний, описовий методи – для виявлення стильових та лексичних особливостей опільських танців весільного обряду та ін. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві проаналізовано весільний обряд ополян крізь призму танцювального складника. Висновки. Дослідження структурних характеристик родинно-побутової обрядовості ополян засвідчило, що традиційна танцювальна культура їхнього весільного обряду є своєрідним спадкоємцем сенсів та кодів ритуально-обрядової культури – унікальної метасистеми та моделі художнього мислення цієї етнографічної групи. У танцях родинно-побутової обрядовості ополян передусім виражається емоційне життя, оскільки танці є способом емоційної розрядки, а своєрідна хореографічна лексика увібрала сенси сюжетно-персонажного, просторово-часового, діалогічного та міметичного кодів. Цінність автентичного народного танцю весільної обрядовості ополян полягає, зокрема, в його транспарентності, зрозумілості, оскільки за умов недоступності вербальної мови представники етнографічної групи можуть зберігати власну ідентичність завдяки основам культури, що виражена мовою найдавніших видів мистецтва й художньої творчості. Високий емоційний статус танцювальної культури ополян пов’язаний з одним із найістотніших кодів ритуально-обрядової традиції – її установкою на створення особливого тонусу, підвищеного емоційно-психологічного стану, що повідомляється всій громаді. В цій ціннісній якості проявлена первинна роль впливу ритуального тексту, що здатний перейти за ритуальні межі в сферу суто побутову й виразити переживання й почуття, не прописані обрядом.

Біографії авторів

Андрій Васильович Тимчула, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Ольга Леонідівна Яценко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцент кафедри

Посилання

Beattie, J. H. M. (1970). On understanding ritual. In B. Wilson (Ed.), Rationality (pp. 240–268). Blackwell [in English].

Bilous, L. M. (2014, August 22–23). Velykodnia narodno-obriadova vorchist na terytorii Rohatynskoho Opillia (Ivano-Frankivska oblast) [Easter folk-ritual creativity in the territory of Rohatyn Opillia (Ivano-Frankivsk region)]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: narodna muzyka ta dekoratyvne mystetstvo v svitovomu tsyvilizatsiinomu prostori [Traditional culture in the conditions of globalization: Folk music and decorative art in the world civilizational space] [Conference proceedings] (pp. 42–47). Kharkiv Regional Organizing and Methodical Center of Culture and Art [in Ukrainian].

Kuzelia, Z. (1949). Opoliany [Opolans]. In V. Kubiiovych & Z. Kuzelia (Eds.), Entsyklopediia ukrainoznavstva [Encyclopedia of Ukrainian studies] (Vol. 1, p. 199). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

Myskiv, V. Ya. (Comp.). (2008). Muzychna Ternopilshchyna [Musical Ternopil region] [Bibliographic index] (H. Y. Zhovtko, Ed.). Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

Nesen, I. (2008). Vesilnyi rytual serednoho Polissia: tradytsiina struktura ta reliktovi formy (seredyna XIX–XX st.) [The wedding ritual of middle Polissia: Traditional structure and relictic forms (in the middle of XIX – of XX century)]. Visnyk of the Lviv University. Historical Series, 43, 261–319 [in Ukrainian].

Shchur, L. B. (2021). Narodna khoreohrafichna kultura Zakhidnoho Podillia: transformatsiia ta zberezhennia tantsiuvalnoi tradytsii [Folk choreographic culture of Western Podillia: Transformation and preservation of dance tradition] [Abstract of PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Sørensen, J. (2005). Ritual as action and symbolic expression. In E. Østrem, M. B. Bruun, N. H. Petersen, & J. Fleischer (Eds.), Genre and ritual: The cultural heritage of medieval rituals (pp. 49–64). Museum Tusculanum Press [in English].

Stetsyshyn, B. V. (1989). Vesillia v Rohatynshchyni [Wedding in Rohatyn region]. In U. Liubovych (Ed.), Ukrainskyi Arkhiv [Ukrainian Archive] (Vol. 50: Rohatynska zemlia [Rohatyn land], Pt. 1, pp. 173–175). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

Vovchok, Ya. V. (2017). Nostalhichnyi turyzm Prykarpattia [Nostalgic tourism of Prykarpattia]. Tipovit [in Ukrainian].

Yazlovetska, Kh. T. (2019). Narodnyi kostium Opillia yak nosii rehionalnykh obriadiv Prykarpattia [Folk costume of Opillia as a bearer of regional ceremonies of Prykarpattia] [Master’s thesis, National Academy of Culture and Arts Management]. Electronic National Academy of Ukraine on Culture and Arts Management Staff Institutional Repository. https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/1671 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Тимчула, А. В., & Яценко, О. Л. (2023). Народні танці ополян у родинно-побутовій обрядовості (на прикладі весільного обряду). Танцювальні студії, 6(2), 126–133. https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295175

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ