Народні танці ополян у родинно-побутовій обрядовості (на прикладі весільного обряду)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.2.2023.295175Ключові слова:
ополяни, народний танець, родинно-побутова обрядовість, весільна обрядовість, ритуал, танецьАнотація
Мета статті – виявити особливості народних танців ополян у контексті родинно-побутової обрядовості (на прикладі весільного обряду). Методологія. Застосовано метод системного аналізу та синтезу для аналізу ритуально-обрядової культури як цілісності; метод мистецтвознавчого аналізу, жанрово-типологічний, описовий методи – для виявлення стильових та лексичних особливостей опільських танців весільного обряду та ін. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві проаналізовано весільний обряд ополян крізь призму танцювального складника. Висновки. Дослідження структурних характеристик родинно-побутової обрядовості ополян засвідчило, що традиційна танцювальна культура їхнього весільного обряду є своєрідним спадкоємцем сенсів та кодів ритуально-обрядової культури – унікальної метасистеми та моделі художнього мислення цієї етнографічної групи. У танцях родинно-побутової обрядовості ополян передусім виражається емоційне життя, оскільки танці є способом емоційної розрядки, а своєрідна хореографічна лексика увібрала сенси сюжетно-персонажного, просторово-часового, діалогічного та міметичного кодів. Цінність автентичного народного танцю весільної обрядовості ополян полягає, зокрема, в його транспарентності, зрозумілості, оскільки за умов недоступності вербальної мови представники етнографічної групи можуть зберігати власну ідентичність завдяки основам культури, що виражена мовою найдавніших видів мистецтва й художньої творчості. Високий емоційний статус танцювальної культури ополян пов’язаний з одним із найістотніших кодів ритуально-обрядової традиції – її установкою на створення особливого тонусу, підвищеного емоційно-психологічного стану, що повідомляється всій громаді. В цій ціннісній якості проявлена первинна роль впливу ритуального тексту, що здатний перейти за ритуальні межі в сферу суто побутову й виразити переживання й почуття, не прописані обрядом.
Посилання
Beattie, J. H. M. (1970). On understanding ritual. In B. Wilson (Ed.), Rationality (pp. 240–268). Blackwell [in English].
Bilous, L. M. (2014, August 22–23). Velykodnia narodno-obriadova vorchist na terytorii Rohatynskoho Opillia (Ivano-Frankivska oblast) [Easter folk-ritual creativity in the territory of Rohatyn Opillia (Ivano-Frankivsk region)]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: narodna muzyka ta dekoratyvne mystetstvo v svitovomu tsyvilizatsiinomu prostori [Traditional culture in the conditions of globalization: Folk music and decorative art in the world civilizational space] [Conference proceedings] (pp. 42–47). Kharkiv Regional Organizing and Methodical Center of Culture and Art [in Ukrainian].
Kuzelia, Z. (1949). Opoliany [Opolans]. In V. Kubiiovych & Z. Kuzelia (Eds.), Entsyklopediia ukrainoznavstva [Encyclopedia of Ukrainian studies] (Vol. 1, p. 199). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Myskiv, V. Ya. (Comp.). (2008). Muzychna Ternopilshchyna [Musical Ternopil region] [Bibliographic index] (H. Y. Zhovtko, Ed.). Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].
Nesen, I. (2008). Vesilnyi rytual serednoho Polissia: tradytsiina struktura ta reliktovi formy (seredyna XIX–XX st.) [The wedding ritual of middle Polissia: Traditional structure and relictic forms (in the middle of XIX – of XX century)]. Visnyk of the Lviv University. Historical Series, 43, 261–319 [in Ukrainian].
Shchur, L. B. (2021). Narodna khoreohrafichna kultura Zakhidnoho Podillia: transformatsiia ta zberezhennia tantsiuvalnoi tradytsii [Folk choreographic culture of Western Podillia: Transformation and preservation of dance tradition] [Abstract of PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].
Sørensen, J. (2005). Ritual as action and symbolic expression. In E. Østrem, M. B. Bruun, N. H. Petersen, & J. Fleischer (Eds.), Genre and ritual: The cultural heritage of medieval rituals (pp. 49–64). Museum Tusculanum Press [in English].
Stetsyshyn, B. V. (1989). Vesillia v Rohatynshchyni [Wedding in Rohatyn region]. In U. Liubovych (Ed.), Ukrainskyi Arkhiv [Ukrainian Archive] (Vol. 50: Rohatynska zemlia [Rohatyn land], Pt. 1, pp. 173–175). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Vovchok, Ya. V. (2017). Nostalhichnyi turyzm Prykarpattia [Nostalgic tourism of Prykarpattia]. Tipovit [in Ukrainian].
Yazlovetska, Kh. T. (2019). Narodnyi kostium Opillia yak nosii rehionalnykh obriadiv Prykarpattia [Folk costume of Opillia as a bearer of regional ceremonies of Prykarpattia] [Master’s thesis, National Academy of Culture and Arts Management]. Electronic National Academy of Ukraine on Culture and Arts Management Staff Institutional Repository. https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/1671 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.