Емоційне самоусвідомлення хореографа як основа формування емоційно-тілесного інтелекту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283730

Ключові слова:

хореограф, фокус уваги, тунельний зір, локус контролю, емоційно-тілесне самоусвідомлення, сценічний сценарій, життєвий сценарій, емоційно-тілесний інтелект

Анотація

Мета статті – виявити та проаналізувати практичні приклади особливостей емоційно-тілесного усвідомлення себе, створюваного образу, їх взаємовпливу у професійній практиці хореографа-творця та спільного впливу на долю хореографа- людини ХХІ ст. Методологія. Застосування історичного, компаративного, мистецтвознавчого, емпіричного методів сприяло проведенню науково об’єктивного дослідження. Наукова новизна. У статті вперше сформульовано та описано дослідження психологічного феномену симбіотичної співзалежності підсвідомостей у системі відносин актор-глядач, їх взаємний підсвідомий (спонтанний) психотерапевтичний ефект. Розкрито можливий психотерапевтичний моделюючий вплив на формування у бажаному напрямку емоційно-тілесного інтелекту та особистості хореографа і його долі за рахунок усвідомлення витіснених у підсвідомість автоматичних емоційних реакцій та їх комплексів через свідому моторну активність тіла хореографа-творця, виконавця і зворотний емоційний зв’язок із глядачем. Висновки. Дослідження факту пригнічення професійними хореографами самоусвідомлення під час роботи над роллю і перекодування цінностей природного механізму виникнення емоцій на штучні сценічні розкрило актуальність усвідомленого використання сучасним хореографом-творцем, виконавцем, педагогом психологічних феноменів «фокус уваги», «тунельний зір», «емоційно-тілесне самоусвідомлення» як основ формування емоційно-тілесного інтелекту особистості хореографа-творця, хореографа-людини. Психотерапевтичний ефект усвідомлення симбіотичної співзалежності підсвідомостей у системі відносин актор-глядач та дифузія сценічної драми в життєву драму актора і навпаки можуть позитивно впливати на відхід творчої частини особистості хореографа від необхідності штучно драматизувати власне життя. Усвідомлене розв’язування психологічних сюжетів може стати невід’ємним складником творчого процесу і подальшого професійного й особистісного розвитку творця, виконавця, педагога і людини взагалі в хореографії.

Біографія автора

Олена Миколаївна Шабаліна, Харківська державна академія культури

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Beldoch, M. (1964). Sensitivity to expression of emotional meaning in three modes of communication. In J. R. Davitz (Ed.), The communication of emotional meaning (pp. 31–42). McGraw-Hill [in English].

Brahina, K. I. (2022). Hubrystychna motyvatsiia yak umova proiavu emotsiinoho intelektu osib litnoho viku [Hubristic motivation as a condition for the manifestation of emotional intelligence of elderly people] [Doctoral Dissertation, Lesya Ukrainka Volyn National University] [in Ukrainian].

Dumkoformy [Opinion forms]. (2021, November 30). Publish Ukraine. https://publish.com.ua/nepiznane/dumkoformi.html [in Ukrainian].

Elkins, J. (1995). Art history and images that are not art. The Art Bulletin, 77(4), 553–571 [in English].

Enerhetychne tilo liudyny: opys, vydy, funktsii [Human energy body: description, types, functions]. (2021, September 21). Mzosh19. https://mzosh19.org.ua/121165/energeticheskoe-telo-cheloveka-opisanie-vidy-funkcii/ [in Ukrainian].

Fokus uvahy [Focus of attention]. (n.d.). Psykholohis. Retrieved December 11, 2022, from http://psychologis.com.ua/fokus_vnimaniya.htm [in Ukrainian].

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books [in English].

Greaves, D. A., Pinti, P., Din, S., Hickson, R., Diao, M., Lange, C., Khurana, P., Hunter, K., Tachtsidis, I., & Hamilton, A. F. C. (2022). Exploring theater neuroscience: Using wearable functional near-infrared spectroscopy to measure the sense of self and interpersonal coordination in professional actors. Journal of Cognitive Neuroscience, 34(12), 2215–2236. https://doi.org/10.1162/jocn_a_01912 [in English].

Lavrychenko, N. (2016). Mnozhynnyi intelekt i obdarovanist u teoretychnii modeli Hovarda Hardnera [The multiple intelligences and giftedness іn the theoretical model of Howard Gardner]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 4(58), 11–20 [in Ukrainian].

Leuner, B. (1966). Emotionale Intelligenz und Emanzipation. Eine psychodynamische Studie über die Frau [Emotional intelligence and emancipation. A psychodynamic study on women]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 15(6), 196–203 [in German].

Motorniuk, U. I., & Krokhmalna, Ya. O. (2022). Emotsiinyi intelekt u systemi upravlinnia personalom: struktura ta problemy otsiniuvannia [Emotional intelligence in the staff management system: structure and problems of assessment]. Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development, 2(8), 52–60. https://doi.org/10.23939/smeu2022.02.052 [in Ukrainian].

Paradoksalnist psykholohii liudyny [Paradoxical nature of human psychology]. (n.d.). Stud. com.ua. Retrieved December 20, 2022, from https://stud.com.ua/88301/psihologiya/paradoksalnist_psihologiyi_lyudini [in Ukrainian].

Payne, W. L. (1985). A study of emottion: Developing emottional intelligence [Doctoral Dissertation, The Union for Experimenting Colleges and Universities] [in English].

Rebro, D. (n.d.). 10 faktiv pro istoriiu ta film "Spysok Shyndlera" [10 facts about the story and the movie "Schindler’s List"]. Khrystyiany dlia Ukrainy. Retrieved December 11, 2022, from https://c4u.org.ua/10-faktiv-pro-istoriyu-ta-film-spysok-shyndlera/ [in Ukrainian].

Romanenko, M. I., Bratanich, B. V., & Kutsyi, A. M. (2019). Sotsialnyi intelekt yak predmet filosofskykh ta psykholohichnykh doslidzhen [Social intelligence as a subject of philosophical and psychological research]. Hileya, 140(1), 2, 37–40 [in Ukrainian].

Shabalina, O. M. (2018). Filosofsko-doslidnytska platforma S. Kravchynskoho ta A. Hodovskoi u stvorenni vystavy "Batai i svitanok novykh dniv" [Philosophical and research platform of S. Kravchinski and A. Godovska in creating "Bataille and retention of new days"]. Dance Studies, 2, 69–75. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154494 [in Ukrainian].

"Srodna pratsia" yak osnovnyi pryntsyp samorealizatsii liudyny ["Related work" as the main principle of human self-realization]. (n.d.). Studwood. Retrieved November 20, 2022, from https://studwood.net/2537661/filosofiya/srodna_pratsya_osnovniy_printsip_samorealizatsiyi_lyudini [in Ukrainian].

Shabalina, O. M. (2021). Maska ta emotsiino-tilesnyi intelekt u mystetstvi tantsiu XX – pochatku XXI stolittia [Mask and emotional and bodily intelligence in the art of dance of the 20th – early 21st centuries]. Dance Studies, 4(1), 51–63. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236223 [in Ukrainian].

Sotsialnyi intelekt: shcho tse take v psykholohii, testy, metodyky diahnostyky ta rozvytok [Social intelligence: what it is in psychology, tests, diagnostic methods and development]. (2022, February 6). Alexus. https://alexus.com.ua/socialnij-intelekt-shho-ce-take-v-psixologi%D1%97-testi-metodiki-diagnostiki-ta-rozvitok/ [in Ukrainian].

Steiner, C., & Perry, P. (1997). Achieving Emotional Literacy. Avon Books [in English].

Strykaliuk, B. (2018, June 26). Psykhoanaliz Zihmunda Freida. Teoriia psykhoanalizu [Psychoanalysis of Sigmund Freud. Theory of psychoanalysis]. Filosofiia i Relihiieznavstvo. https://tureligious.com.ua/psyhoanaliz-zyhmunda-frejda-teoriya-psyhoanalizu/ [in Ukrainian].

The arts. (n.d.). In Encyclopædia Britannica. Retrieved October 14, 2022, from https://web.archive.org/web/20201008171250/https://www.britannica.com/topic/the-arts [in English].

Tkachenko, L. I. (2012). Problema rozvytku osobystosti v pedahohichnii spadshchyni Hryhoriia Savycha Skovorody [The problem of personality development in the pedagogical heritage of Gregory S. Skovoroda] [Abstract of PhD Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University] [in Ukrainian].

Tunelnyi zir: prychyny, diahnostyka, likuvannia [Tunnel vision: causes, diagnosis, treatment]. (2022, November 20). Promedical. https://promedical.com.ua/hvorobi/tunelnij-zir-prichini-diagnostika-likuvannja/ [in Ukrainian].

Tyshkevych, M. (2023, April 1). Abraham Maslou ta yoho kroky do shchastia [Abraham Maslow and his steps to happiness]. Ukrainskyi interes. https://uain.press/blogs/abragam-maslou-ta-jogo-kroky-do-shhastya-1209346 [in Ukrainian].

Varii, M. Y. (2018). Pidsvidomyi riven psykhiky liudyny u psykhoenerhetychnii kontseptsii: osnovni zasady [The subconscious level of the human psyche in the psychic and energetic conception: the basic principles]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 6(69), 165, 73–77. http://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-165VI69-17 [in Ukrainian].

Vernier Culture: theatre dance musique cirque 2021/2022 [Brochure]. (2022). Atar Roto Presse SA [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-05

Як цитувати

Шабаліна, О. М. (2023). Емоційне самоусвідомлення хореографа як основа формування емоційно-тілесного інтелекту. Танцювальні студії, 6(1), 72–87. https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283730

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ