Формування патріотизму у студентів-хореографів засобами народного танцю
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283725Ключові слова:
народний танець, патріотизм, хореографічна освіта, танцювальний фольклор, народно-сценічний танецьАнотація
Мета статті – виявити особливості реалізації патріотичного потенціалу українського народного танцю в педагогічному процесі закладів вищої освіти культури і мистецтв та запропонувати ефективні методи формування патріотизму. Методологія. Застосовано теоретичні методи (аналізу, синтезу, систематизації та зіставлення визначальних наукових джерел, що відображають специфіку патріотичних ідей), метод системно-структурного аналізу, метод герменевтики, метод мистецтвознавчого аналізу та ін. Наукова новизна. Досліджено процеси формування патріотизму у студентів-хореографів засобами народного танцю, реалізації патріотичного потенціалу народної хореографії в педагогічному процесі вишів культури і мистецтва; розкрито патріотичний потенціал, що міститься в специфіці стилістики українського народного танцю (стійкі лексичні комплекси в танцях воїнської спрямованості «Аркан», «Гопак», «Запорожець»), засобами методу герменевтики, що посилює патріотичну спрямованість хореографічного тексту; теоретично обґрунтовано засоби реалізації змісту патріотичного виховання студентів-хореографів засобами народного танцю в процесі вивчення спеціальних дисциплін. Висновки. Український народний танець є важливим засобом розвитку почуття патріотизму у студентів-хореографів, що реалізується через формування їхньої етнічної самосвідомості. Методика формування патріотизму у студентів-хореографів у процесі вивчення спеціальних дисциплін є цілісним та послідовним процесом, у якому поєднано провідні форми та методи науково-дослідної, навчально-виховної та самостійної діяльності. Її успішна реалізація передбачає створення спеціального етнопедагогічного середовища на основі поєднання компонентів соціокультурного характеру з урахуванням науково обґрунтованої динаміки, вибору ефективних технологій, сучасних форм та адекватних способів відродження української танцювальної культури. Результатами патріотичного виховання на основі запропонованої методики є дбайливе ставлення до традицій українського народного танцю, виховання патріотичних почуттів, формування історичної пам’яті, національних патріотичних цінностей, свідомості та поведінки особистості, активне використання традиційної танцювальної культури та досвіду провідних українських хореографів-патріотів у створенні сучасних народно-сценічних композицій.
Посилання
Abramchuk, O. V., & Fitsula, M. M. (2009). Patriotychne vykhovannia studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Patriotic education of students of higher technical ed¬ucational institutions] [Monograph]. Universum-Vinnytsia [in Ukrainian].
Chashechnikova, N. V. (2011). Patriotychne vykhovannia molodshykh shkoliariv zasobamy narodnoho tantsiu u pedahohichnii spadshchyni V. M. Verkhovyntsia [Patriotic ed¬ucation of younger schoolchildren by means of folk dance in the pedagogical heritage of V. M. Verkhovynets]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 22, 188–191 [in Ukrainian].
Chashechnikova, N. V. (2017). Patriotychne vykhovannia molodshykh shkoliariv zasobamy narodnoho tantsiu v pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Patriotic education of younger students means of national dance in extracurricular institutions] [Abstract of PhD Dissertation, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University] [in Ukrainian].
Kaliievskyi, K. V. (2023). Natsionalno-patriotychne vykhovannia khoreohrafiv v zakladakh vyshchoi osvity [National patriotic education of choreographers at higher education insti¬tutions]. Humanities Sciences Current Issues, 60(2), 78–83. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-2-11 [in Ukrainian].
Kiptilova, N. (2014). Hopak yak odyn iz fenomeniv ukrainskoho tantsiu [ Hopac as one of the phenomenon of Ukrainian dance]. Visnyk of the Lviv University. Series: Art Studies, 14, 75– 80 [in Ukrainian].
Pohrebennyk, F. (1997). Koryfei ukrainskoho tantsiu (Sproba osmyslennia mystetstva Vasylia Avramenka u naukovii literaturi) [Corypheus of Ukrainian dance (An attempt to under
stand the art of Vasyl Avramenko in scientific literature)]. Folk Art and Ethnography, 2-3, 80–84 [in Ukrainian].
Pokhylenko, V. F. (2017). Natsionalno-patriotychni imperatyvy v systemi vykhovannia studentiv kafedry khoreohrafichnykh dystsyplin ta ansambliu "Prolisok" [National-patriotic imper¬atives in the education system of students of the department of choreographic disciplines and the "Prolisok" ensemble]. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, 155, 33–37 [in Ukrainian].
Staniec, J. D. (2007). Cossacks and wallflowers: Ukrainian stage dance, identity and politics in saskatchewan from the 1920s to the present [Master’s thesis, University of Saskatchewan Saskatoon]. Harvest. https://harvest.usask.ca/bitstream/handle/10388/etd-08262007-211713/staniec_j.pdf?isAllowed=y&sequence=1 [in English].
Stepovyi, O. (1946). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances]. Avgsburg [in Ukrainian].
Syvachuk, O. (2014, April 23). Ukrainskyi narodnyi tanets yak zasib natsionalno-patriotychnoho vykhovannia studentskoi molodi [Ukrainian folk dance as a means of national-patriotic ed¬ucation of student youth]. In Nauka. Osvita. Molod [Science. Education. Youth] [Conference proceedings] (pp. 172–173). Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. https://library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2014/68.pdf [in Ukrainian].
Tymchula, A. V. (2021). Narodne khoreohrafichne mystetstvo ukraintsiv Zakarpattia druhoi polovyny XX – pochatku XXІ stolittia [Folk choreographic art of Transcarpathian Ukrainians of the second half of the 20th – beginning of the 21st century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.