Розвиток національної ідентичності студентів засобами соціальних проєктів із впровадження українських хореографічних традицій

Автор(и)

  • Антоніна Семенівна Шевчук Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0009-0000-5614-9136

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283723

Ключові слова:

національна ідентичність, соціальні проєкти, українські хореографічні традиції, культурна травма, український танець, хореографія

Анотація

Мета дослідження – висвітлити в умовах дії культурної травми необхідність розвитку національної ідентичності студентів за допомогою мистецької спадщини українців і практико-орієнтованого навчання та презентувати сутність соціального проєкту на засадах волонтерської діяльності студентів із впровадження українських хореографічних традицій в освітньо-побутове середовище. Методологія. Застосовано аналітичний та термінологічний методи, а також теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Уточнені поняття національної ідентичності як стрижня особистості студента, особливо в умовах дії культурної травми, та українських хореографічних традицій як засобів впливу на формування української ідентичності. Визначено сутність соціального проєкту з хореографічного волонтерства та алгоритм волонтерської діяльності студентів із впровадження українських хореографічних традицій в освітньо-побутове середовище. Висновки. Аналіз нормативних і наукових джерел допоміг уточнити поняття української національної ідентичності (стійке усвідомлення особою належності до української нації як самобутньої спільноти, об’єднаної назвою, символами, географічним та етносоціальним походженням, історичною пам’яттю, комплексом духовно-культурних цінностей, зокрема українською мовою і народними традиціями) і визнати її стрижневою в особистості студента, який орієнтований на подолання культурної травми в соціумі. Характеристика українських хореографічних традицій (поєднання в мистецьких творах стабільних і змінюваних компонентів, функціонування в культурі хореографічних канонів, зразків, варіантів із певною метою, у визначених групах та умовах суспільного життя) дозволила визнати їх актуальність у сучасній культурі, освіті, соціальній ситуації й такими засобами, що мають стати доступними кожному українцю і завдяки цьому здійснювати вплив на особистісний розвиток, зокрема на формування національної ідентичності дітей, молоді, людей старшого покоління. Обґрунтована доцільність практико-орієнтованого навчання студентів за допомогою технології проєктної діяльності та хореографічного волонтерства задля подолання наслідків культурної травми, набуття студентами соціально значущого досвіду. Запропонований покроковий алгоритм волонтерської діяльності студентів із впровадження українських хореографічних традицій в освітньо-побутове середовище українських школярів.

Біографія автора

Антоніна Семенівна Шевчук, Ізмаїльський державний гуманітарний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти

Посилання

Dychkivska, I. M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies] (3rd ed.). Akademvydav [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid [in Ukrainian].

Horbatova, N. O. (2022). Bakalavrskyi tvorchyi proiekt u pidhotovtsi studenta za osvitno-profesiinoiu prohramoiu "Balna khoreohrafiia" [Bachelor creative project in student training under the educational and professional program "Ballroom choreography"]. Dance Studies, 5(2), 148–156. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269344 [in Ukrainian].

Humeniuk, A. I. (Comp.) (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances] (P. P. Virskyi, Ed.). Naukova dumka [in Ukrainian].

Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19, 319–335. https://doi.org/10.1177/016146811801900404 [in English].

Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. (2021, June 8). Standart fakhovoi peredvyshchoi osvity Ukrainy [Standard of vocational pre-higher education of Ukraine] (approved by Order No. 408). https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2021/06/23/024.Khoreohrafiya.23.06.pdf [in Ukrainian].

Kulturna identyfikatsiia [Cultural identification]. (2022, July 2). In Wikipedia. https://is.gd/hvYidq [in Ukrainian].

Ministry of Economy of Ukraine. (2021, October 19). Profesiinyi standart "Vykhovatel zakladu doshkilnoi osvity" [Professional standard "Preschool teacher"] (approved by Order No. 755- 21). https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/617/27c/dc6/61727cdc64def816302302.pdf [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016, June 1). Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards] (approved by Order No. 600; as amended by Order No. 1254 of 1.10.2019). https://cutt.ly/bwe00Afy [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, March 4). Standart vyshchoi osvity Ukrainy [Standard of higher education of Ukraine] (approved by Order No. 358). https://osvita.ua/doc/files/news/718/71860/024-choreografia-B.pdf [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2021, January 12). Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) [Basic component of preschool education (State standard of preschool education)] (approved by Order No. 33). https://is.gd/CvUVh2 [in Ukrainian].

Rafalskyi, O., Kalakura, Ya., Kalakura, O., & Yurii, M. (2022). Tsyvilizatsiina identychnist ukrainstva: istoriia i suchasnist [Civilization identity of Ukraine: history and modernity] [Monograph]. Kuras Institute of Political and Ethnic Studies of the NAS of Ukraine. https://doi.org/10.53317/978-966-02-9883-5 [in Ukrainian].

Reznik, O. S. (2006). Hromadianska identychnist [Civic identity]. In Encyclopedia of Modern Ukraine (Vol. 6). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-31975 [in Ukrainian].

Riabchuk, M. (2019). Dolannia ambivalentnosti. Dykhotomiia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti – Istorychni prychyny ta politychni naslidky [Reducing ambivalence. Dichotomy of the Ukrainian national identity: historical reasons and political implications]. Kuras Institute of Political and Ethnic Studies of the NAS of Ukraine. https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2019/04/dolannia_ambivalentnosti.pdf [in Ukrainian].

Shevchuk, A. S. (2005). Ukrainski muzychno-khoreohrafichni tradytsii yak zasib muzychno-rukhovoho rozvytku starshykh doshkilnykiv [Ukrainian musical and choreographic traditions as a means of musical and motor development of older preschoolers] [Monograph]. Polifast [in Ukrainian].

Smith, A. D. (1994). Natsionalna identychnist [National identity] (P. Tarashchuk, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, September 5). Pro osvitu [On education] (Law No. 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2022, December 13). Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti [On the basic principles of state policy in the sphere of the establishment of Ukrainian national and civil identity] (Law No. 2834-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-05

Як цитувати

Шевчук, А. С. (2023). Розвиток національної ідентичності студентів засобами соціальних проєктів із впровадження українських хореографічних традицій. Танцювальні студії, 6(1), 28–41. https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283723

Номер

Розділ

ТАНЦЮВАЛЬНА ПЕДАГОГІКА