Архетипи української культури в балетмейстерській спадщині Павла Вірського

Автор(и)

  • Лілія Леонідівна Козинко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0951-111X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283719

Ключові слова:

архетип, архетипи української культури, Павло Вірський, танець, хореографія, балетмейстер, балетмейстерська спадщина

Анотація

Мета статті – проаналізувати особливості втілення архетипів української культури в балетмейстерській спадщині Павла Вірського. Методологія. У дослідженні застосовано історико-хронологічний підхід, методи історичний, теоретичний, системний, аналітичний, дедуктивний, індуктивний та узагальнення. Наукова новизна. У статті вперше проаналізовано особливості балетмейстерського методу та балетмейстерської спадщини Павла Вірського крізь призму архетипів української культури. Висновки. Архетип являє собою певні символічні схеми «колективного підсвідомого», які виступають глибинно-сутнісними основами нації та проявляються в різних сферах людського існування, трансформуючись із часом у нові форми. Кожна нація має національні культурні архетипи, які зберігаються в пам’яті етносу та спричиняють його прогрес, базуючись на глибинній основі. Зважаючи на дослідження фрагментів біографії П. Вірського та його інтерв’ю, вважаємо, що архетипи української культури присутні не лише у творчості, а й притаманні особистості балетмейстера. По-перше, без наявності означених архетипів у автора втілити їх на сцені було б неможливо. По-друге, в особистості балетмейстера можна виявити такі архетипи, як едукативність, глибинний оптимізм, цінність особи, особиста свобода, кордоцентризм та ін. Попри те, що особистість П. Вірського до сьогодні залишається недостатньо вивченою, можна припустити наявність у ній ряду архетипів. Сьогодні балетмейстерська спадщина П. Вірського вражає всіх злободенністю, глибиною та сучасністю ідей, що свідчить про наявність у постановках всеосяжних архетипів української культури. У результаті аналізу постановок балетмейстера було встановлено розкриття у них таких архетипів української культури: архетип глибинного оптимізму, архетип обрядовості, архетип особистої свободи, архетип природи, архетип гри з долею, архетип Матері тощо. Водночас слід наголосити на необхідності продовження розвідок з означеної проблематики.

Біографія автора

Лілія Леонідівна Козинко, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Baltaziuk, I. V. (2020). Rol arkhetypiv u zberezhenni natsionalnoi identychnosti [The role of archetypes in the preservation of national identity]. In ΛΌГOΣ: Theoretical and empirical scientific research: concept and trends [Conference proceedings] (Vol. 1, pp. 125–127). https://doi.org/10.36074/24.07.2020.v4.37 [in Ukrainian].

Boiko, O. D. (2001). Istoriia Ukrainy [History of Ukraine] (2nd ed.). Akademiia [in Ukrainian].

Bondarchuk, P. M. (2003). Virskyii Pavlo Pavlovych. In Entsyklopediia istorii Ukrainy [Encyclopedia of the history of Ukraine] (Vol. 1, p. 575). Naukova dumka. http://history.org.ua/LiberUA/ehu/1.pdf [in Ukrainian].

Borymska, H. V. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Bychkoviak, O. V. (2020). Osnovni arkhetypy ukrainskoho mentalitetu ta yikh vplyv na realii sohodennia [Main archetypes of the Ukrainian mentality and their impact on the reality of the today]. Scientific Notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Historical Sciences, 31(70), 2, 80–84. https://doi.org/10.32838/2663-5984/2020/2.14 [in Ukrainian].

Churpita, N. (2021, July 23). Pavel Virskii. Rozhdenie tantsa [Pavlo Virskyii. The birth of dance] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=O3NX8MEFUHQ&t=4455s [in Russian].

Hordiichuk, O. (2018). Arkhetypy ukrainskoi mentalnosti: sotsialno-filosofskyi analiz [ The archetypes of the Ukrainian mentality: A socio-philosophical analysis]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences, 1(84), 15–19 [in Ukrainian].

Khamitov, N. (2003). Liudyna i narod: etnoantropolohiia [Man and people: Ethnoanthropology]. In V. Tabachkovskyi, M. Bulatov, N. Khamitov, Ye. Andros, A. Dondiuk, V. Zahorodniuk, H. Kovadlo, H. Shalashenko, & O. Yarosh, Filosofiia: svit liudyny [Philosophy: The world of man] (pp. 399–415). Lybid [in Ukrainian].

Kozyrenko, L. (1967). Ukrainski "zirky" i Pivdennyi khrest [Ukrainian "stars" and the Southern Cross]. Vydavnytstvo politychnoi literatury Ukrainy [in Ukrainian].

Kraliuk, P. M. (2016). Kozatska mifolohiia Ukrainy: tvortsi ta epihony [Cossack mythology of Ukraine: Creators and epigones]. Folio [in Ukrainian].

Krymskyi, S. B. (2001). Arkhetypy [Archetypes]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 1). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-44787 [in Ukrainian].

Krymskyi, S. B., & Pavlenko, Yu. V. (2007). Tsyvilizatsiinyi rozvytok liudstva [Civilizational development of mankind]. Feniks [in Ukrainian].

Lanovyk, M. B., & Lanovyk, Z. B. (2005). Ukrainska usna narodna tvorchist [Ukrainian oral folk art] (3rd ed.). Znannia-Pres [in Ukrainian].

Lytvynenko, V. A. (2007). Zrazky narodnoi khoreohrafii [Samples of folk choreography]. Alterpres [in Ukrainian].

Protsyk, I. V. (2011). Arkhetyp i symvol: problemy vyznachennia ta vzaiemodii [Archetype and symbol: problems of definition and interaction]. Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Seriia: Linhvistyka i literaturoznavstvo, 24(2), 368–377. https://bit.ly/3MsqybO [in Ukrainian].

"Sekrety" tvorchestva – interviu Pavla Pavlovycha Virskoho vid 24 travnia 1969 roku ["Secrets" of creativity – an interview of Pavlo Pavlovych Virskyii from May 24, 1969]. (n.d.). Hopak fest. http://www.hopakfest.com/pavlo-virskiy/sekretyi-tvorchestva.html [in Russian].

Shumilova, V. V. (2021). Natsionalnyi zasluzhenyi akademichnyi ansambl tantsiu Ukrainy imeni P. Virskoho yak predmet mystetstvoznavchoho doslidzhennia (2010–2020-ti rr.) [The Virskyi Ukrainian National Dance Company in the scope of the art research (between 2010–2020 years)]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 211–216. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240067 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1962). Pavlo Pavlovych Virskyii. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2002a). Natsionalna opera Ukrainy: 2001 – 2011 [National Opera of Ukraine: 2001 – 2011]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2002b). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and modernity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2005). Virskyii Pavlo Pavlovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 4). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-34725 [in Ukrainian].

Turkevych, V. D. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh [Choreographic art of Ukraine in personalities] [Biobibliographic guide]. Biohrafichnyi instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Vernyhor, Yu. V., & Dosenko, Ye. I. (Comps.). (2012). Pavlo Virskyii. Nova Knyha [in Ukrainian].

Voropai, O. (1958). Zvychai nashoho narodu [Customs of our people] (Vol. 1). Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Yaroshovets, V. I. (Ed.). (2006). Istoriia filosofii [History of philosophy] [Dictionary]. Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-05

Як цитувати

Козинко, Л. Л. (2023). Архетипи української культури в балетмейстерській спадщині Павла Вірського. Танцювальні студії, 6(1), 8–19. https://doi.org/10.31866/2616-7646.6.1.2023.283719

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ