Балет-абсурд: витоки та особливості жанру

Автор(и)

  • Людмила Францівна Хоцяновська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2167-5037
  • Вероніка Ігорівна Майдукова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1536-2808

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269339

Ключові слова:

абсурдизм в хореографії, жанр абсурду, балет-абсурд, танець

Анотація

Мета статті – виявити історичні витоки та мистецькі особливості балету-абсурду як самостійного хореографічного жанру. Методологічна основа. Застосування методів аналізу та синтезу, хронологічного принципу розгляду подій дозволило провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Здійснено спробу визначення поняття жанру балету-абсурду та виявлення його специфічних особливостей; виявлено джерела виникнення та причини популяризації цього хореографічного жанру у різні історичні періоди. Висновки. Зародження філософії та мистецтва абсурду на рубежі ХІХ–XX ст. пов’язано з масштабністю та наслідками технічного та наукового прогресу, що складно було осягнути людському розуму. Абсурд у мистецтві намагається відтворити зростаючу прірву між внутрішнім та зовнішнім світом людини. У хореографії перші абсурдистські твори з’явилися у першій третині ХХ ст. (балети Е. Саті «Парад», «Вистава відміняється»). Опосередковано порушувались абсурдистські ідеї і хореографами німецького експресіонізму. Наслідки Другої світової війни спричинили злет популярності цього жанру у середині ХХ ст. Хореографічними рефлексіями на проблеми сучасності стала теорія випадковості Дж. Кейджа та М. Каннінгема, що перегукується з принципами абсурдизму. Послідовники німецького експресіонізму на чолі з Піною Бауш створили хореографічне відгалуження Театру абсурду – Танцтеатр. У другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. продовжується формування жанру балету-абсурду у ряді вистав сучасного балетмейстерів, які хореографічно переосмислюють літературні твори Ф. Кафки. Серед загальних рис жанру «балет-абсурд» можна виділити: невизначеність часу і місця дії, порушення хронологічної послідовності подій, руйнування причинно-наслідкових зв’язків, широке використання засобів сміху, специфічність танцювальної мови та музичного матеріалу, тематика ізольованості, замкнутості, індивідуалізму, непереможності зла та недосяжності мети. На виклики сучасності абсурд як жанр знову може виникати у нових хореографічних формах, поряд та у взаємодії з іншими жанрами мистецтва, у спробі переосмислити та зрозуміти величезні помилки людства – пандемія, широкомасштабна війна – та допомогти накреслити нові напрями руху розвитку суспільства.

Біографії авторів

Людмила Францівна Хоцяновська, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцент

Вероніка Ігорівна Майдукова, Київський національний університет культури і мистецтв

Студентка магістратури

Посилання

Emio Greco | Pieter C. Scholten. (n.d.). ICK Dance Amsterdam. Retrieved May 1, 2022, from https://www.ickamsterdam.com/en/company/choreographers-ick-associate-artists/emio-greco-pieter-c-scholten-1 [in English].

Esslin, M. (1961). The Theater of the Absurd. Doubleday [in English].

Esslin, M. (1965). Introduction. In M. Esslin, E. Ionesco, A. Adamov, F. Arrabal, & E. Albee, Absurd Drama. Penguin Books [in English].

Kurt Jooss. (n.d.). In Encyclopaedia Britannica. Retrived April 29, 2022, from, https://www.britannica.com/biography/Kurt-Jooss [in English].

Kyselov, M. M., Shynkaruk, O. V., & Sydor-Hibelynda, O. V. (2001). Absurd [Absurdity]. In Encyclopedia of Modern Ukraine (Vol. 1). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/search_articles.php?id=42250 [in Ukrainian].

Myropolska, Ye. V. (2019). Estetychni zasady "filosofii absurdu" v mystetskykh praktykakh XX stolittia [Aesthetic principles of the "philosophy of the absurd" in artistic practices of the 20th century] [Monograph]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Pohorila, M. (2015). Absurdystski tendentsii v baleti Oleksiia Ratmanskoho "Stari, shcho vyvaliuiutsia" [Absurdist tendencies in ballet performance "Old women falling out" by O. Ratmansky]. Visnyk of the Lviv University. Series Arts, 16(1), 178–186 [in Ukrainian].

Ratts, A. M. (1998). German Expressionistic Dance: its origin and development through the 20 century (HONRS 499) [An Honors Thesis, Ball State University]. https://core.ac.uk/download/pdf/5010522.pdf [in English].

Todi, C. (2020). The Analysis of Choreographic Concept in Merce Cunningham’s Creation. Theatrical Colloquia, 10(1), 117–134 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Хоцяновська, Л. Ф., & Майдукова, В. І. (2022). Балет-абсурд: витоки та особливості жанру. Танцювальні студії, 5(2), 129–136. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269339

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ