Народні танці ополян у календарній обрядовості
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269338Ключові слова:
народні танці ополян, українські народні танці, календарна обрядовість, ОпілляАнотація
Мета статті – виявити особливості народних танців ополян у контексті календарної обрядовості. Методологія. Застосовано комплексний підхід, який поєднує загальнонаукові та спеціальнонаукові методи з прийомами семіотичного аналізу явищ традиційної культури Опілля, ретроспективної реконструкції; метод історико-типологічного аналізу при розгляді особливостей календарної обрядовості ополян; метод структурного аналізу з метою дослідження жанрової специфіки танцювальної обрядовості; описовий метод, що посприяв систематизації локальних кроків, рухів та виявлення їх структурних компонентів. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено традиційну танцювальну культуру ополян крізь призму календарної обрядовості; розглянуто структуру, семантику та лексику традиційних на Опіллі хороводів у контексті свят весняно-літнього циклу; виявлено основні характерні особливості автентичних танців ополян. Висновки. Джерелами танців ополян, характерних для весняно-літньої обрядовості, є глибинні шари традиційної культури і побутування цієї етнічної групи. Їх органічне поєднання з іншими елементами фольклорно-етнографічного комплексу свята (музикою, співом, грою, пантомімою, драмою, різноманітними розвагами) засвідчує первісну синкретичну природу автентичної танцювальної культури українського народу. Дослідження виявило, що народні танці ополян характеризуються набором специфічних лексичних образів, символів, які утворюють особливу систему кодів, за допомогою якої виконавець описує навколишній світ, водночас використовуючи її в процесі інтерпретації зовнішнього та внутрішнього світу. Полікодова сутність лексичного складника танцювальної культури Опілля в контексті місцевої календарної обрядовості безпосередньо пов’язана з етнографією, культурою та світоглядом етносу. Локальна лексика народного танцю ополян може розглядатися як унікальний культурний код, що наділений специфічними способами кодування, зберігання та транслювання соціокультурних цінностей і сенсів регіону. Будучи носієм певної системи знаків, народний танець Опілля стає посередником між людиною і навколишнім світом, виконуючи функцію відбору та структурування інформації.
Посилання
Bihus, O. O. (2016). Narodno-stsenichna khoreohrafiia Prykarpatskoho rehionu [Folk stage chore¬ography of the Carpathian region]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Bilous, L. M. (2014, August 22–23). Velykodnia narodno-obriadova tvorchist na terytorii Rohatynskoho Opillia (Ivano-Frankivska oblast) [Easter folk-ritual creativity in the ter¬ritory of Rohatyn Opillia (Ivano-Frankivsk region)]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: narodna muzyka ta dekoratyvne mystetstvo v svitovomu tsyvilizatsiinomu prostori [Traditional culture in the conditions of globalization: folk music and deco¬rative art in the world civilizational space], Proceedings of the Scientific and Practical Conference (p. 42–47). Kharkiv Regional Organizing and Methodical Center of Culture and Art [in Ukrainian].
Golovatskii, Ya. (Comp.). (1884). Geograficheskii slovar’ zapadnoslavyanskikh i yugoslavyanskikh zemel’ i prilezhashchikh stran [Geographical dictionary of West Slavic and Yugoslav lands and adjacent countries]. Tipografіya A. G. Syrkina [in Russian].
Hodovanska, O. (2006). Narodne horodnytstvo i sadivnytstvo Opillia v XX stolitti [Folk gardening and horticulture of Opillia in the 20th century] [Abstract of PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].
Hoshchitska, T. (2019). Viruvannia, poviazani z derevamy u vesniano-litnii obriadovosti ukraintsiv Karpat [ The beliefs associated with trees in the spring-summer ritualism of Ukrainians from Carpathian region]. The Etnology Notebooks, 2(146), 328–345. https://doi.org/10.15407/nz2019.02.328 [in Ukrainian].
Kozynko, L. L. (2014, February 4–6). Semantyka pervisnoho mystetstva v tantsiakh zibranykh suchasnymy avtentychnymy khoreohrafichnymy kolektyvamy [Semantics of primitive art in dances collected by modern authentic choreographic groups]. In Yednist navchannia i naukovykh doslidzhen — holovnyi pryntsyp universytetu [The unity of teaching and sci¬entific research is the main principle of the university], Proceedings of the Report- Scientific Conference of University Teachers for 2013 (pp. 34–36). National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Kurinna, M. (2014). Z istorii tantsiuvalnoi kultury Hutsulshchyny: druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia [From the history of the dance culture of the Hutsul region: the second half of the 20th – the beginning of the 21st century]. Folk art and ethnology, 1, 117–122 [in Ukrainian].
Kurochkin, O. V. (2019). Obriadovi tantsi-ihry – malodoslidzheni komponenty tradytsiinoho vesillia ukraintsiv [ Ritual dance-games – little explored components of Ukrainian traditional wedding]. Dance Studies, 2(2), 118–136. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188813 [in Ukrainian].
Kvetsko, O. (2017). Istorychna spadkoiemnist u zberezhenni folklornoho tantsiu etnohrafichnykh hrup Prykarpattia [ Historical inheritance in the preservation of folklore dance of the ethnographic groups of the Prekarpathian region]. The Scientific Issues of Ternopil Na¬tional Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 2(37), 44–51 [in Ukrainian].
Luzhetska, O. (2019). Mikrotoponimiia pivdenno-zakhidnoho Opillia [Microtoponymy of south¬western Opilia] [Monograph]. Ternopil National Economic University [in Ukrainian].
Miśta, R. (2021). Tańce i melodie flisackie w zbiorach Oskara Kolberga [Raftsmen dances and tunes in the collection of Oskar Kolberg]. Zeszyty Wiejskie, 27, 231–253. https://doi.org/10.18778/1506-6541.27.11 [in Polish].
Mukha, B. (2004). "Opillia" – slovo, nazva i termin ["Opillia" – word, toponymy and term]. Visnyk of the Lviv University. Series Geografical, 30, 194–200 [in Ukrainian].
Shchur, L. B. (2021). Narodna khoreohrafichna kultura Zakhidnoho Podillia: transformatsiia ta zberezhennia tantsiuvalnoi tradytsii [The folk choreographic culture of Western Podillia: transformation and preservation of the dance tradition] [Abstract of PhD Dissertation, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University] [in Ukrainian].
Stepovyi, O. (1946). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances]. Drukarnia Dmytra Sazhnyna [in Ukrainian].
Stratulenko, O. V. (2020, May 20–21). Vplyv rehionalnykh osoblyvostei narodnoho tantsiu na formuvannia khoreohrafichnoho mystetstva Ukrainy sohodennia [Influence of region¬al characteristics of folk dance on the formation of the dance culture of Ukraine of our time]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiar¬ities of the choreographer’s work in the modern sociocultural space], Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference (pp. 53–58). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Varunkiv, T. O. (2011). Haivky Halytskoho Opillia [Hayivka of Halytskyi Opilya]. Halytska drukarnia Plius [in Ukrainian].
Vorobii, L. (2005). Zahir’ia Kniahynytske: istoryko-kraieznavchi studii [Zahirya Knyaginytske: his¬torical and local history studies]. Opillia [in Ukrainian].
Vovchok, Ya. V. (2017). Nostalhichnyi turyzm Prykarpattia [Nostalgic tourism of Prykarpattia]. Tipovit [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.