Танцівники японського походження в українському балеті кінця ХХ – початку ХХІ століть

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269334

Ключові слова:

український балет, балетний театр, танець, танцівники японського походження, хореографія

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати сценічний доробок танцюристів японського походження, які пройшли фахову підготовку в Україні й відіграли вагому роль у розвитку вітчизняного балетного мистецтва. Методологія. У процесі дослідження використано такі методи: типологізації, діалектичний, системний, загальноісторичний, історико-хронологічний, порівняльно-історичний, системно-структурний та ін. Наукова новизна статті полягає у тому, що в ній вперше проаналізовано виконавську, педагогічну та організаційну діяльність танцівників японського походження в Україні, виявлено роль їх творчого доробку у розвитку українського балетного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ століть. Висновки. На межі ХХ–ХХІ століть на балетній сцені України з’явилися японські артисти, які набували творчого досвіду у середовищі українських танцівників. Вони здобували фахову освіту в Київському державному хореографічному училищі й згодом увійшли до складу українських балетних труп (А. Кавасакі, Ч. Оцубо, К. Сасіда, Ш. Такіта, Н. Терада, Х. Сугано та ін.). Завдяки високому рівню виконавської майстерності вони органічно інтегрувалися у вітчизняний балетний репертуар. Встановлено, що за значні творчі досягнення та популяризацію українського балету у світі чимало артистів було нагороджено державними відзнаками: почесними званнями заслужених (Ш. Такіта, А. Кавасакі та ін.) та народного артиста України (Н. Терада). Наголошено, що активна педагогічна та організаційна діяльність одного з очільників Київського державного хореографічного коледжу, його художнього керівника (2012–2022) Н. Терада сприяла творчій і фінансовій підтримці освітнього закладу, популяризації  українського балетного мистецтва у світі, зміцненню дружніх стосунків між Україною та Японією. На початку грудні 2022 року Н. Терада обійняв посаду художнього керівника балетної трупи Національної опер України.

Біографія автора

Ольга Сергіївна Білаш, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент, заслужений працівник культури України

Посилання

Denisenko, V. (2013, March 21). Balet i ego pobratimy [Ballet and its twins]. Gazeta-2000. ReXXtrieved August 8, 2021, from https://www.2000.ua/v-nomere/aspekty/art/balet-i-ego-pobratimy_arhiv_art.htm [in Russian].

Japanese man appointed Ukraine national ballet’s new artistic director. (2022, December 12). The Japan News. https://japannews.yomiuri.co.jp/culture/performing-arts/20221212-76563/ [in English].

Shinobu Takita i zvezdy baleta v Natsional’noi opere [Shinobu Takita and ballet stars at the NaXXtional Opera]. (2011). Kommersant-Weekend, 73, 7 [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni T. Shevchenka: istoriia i suchasnist [National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after T. Shevchenko: history and modernity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2012). Natsionalna opera Ukrainy, 2001–2011 [National Opera of Ukraine, 2001–2011]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tsebenko, I. (1995). Yaponski baleryny ukrainskoi trupy [Japanese ballerinas of the Ukrainian troupe]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 7, 20–21 [in Ukrainian].

Tsentralna biblioteka im. T. Shevchenka dlia ditei m. Kyieva. (2017). Storinky litopysu druzhnikh zviazkiv mizh Kyievom ta Kioto [Pages of the annals of friendly relations between Kyiv and Kyoto]. Internet Archive Wayback Machine. https://bit.ly/3G4VlZ5 [in Ukrainian].

Ukrainskie tantsory v yaponskom inter’ere [Ukrainian dancers in a Japanese interior]. (2002, JanXXuary 18). Den’. Retrieved August 9, 2021, from https://day.kyiv.ua/ru/article/obshchestvo/ukrainskie-tancory-v-yaponskom-interere [in Russian].

Volodiievska, I. (1995). Tantsiuvaty, tantsiuvaty i tantsiuvaty… [Dance, dance and dance...]. TeXXatralno-kontsertnyi Kyiv, 4, 13 [in Ukrainian].

Yeremenko, S. (2008, October 21). Use bilshe inozemtsiv blyskuche vlashtovuiutsia v Natsionalnii operi Ukrainy [More and more foreigners are settling brilliantly at the National Opera of Ukraine]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/1331663.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Білаш, О. С. (2022). Танцівники японського походження в українському балеті кінця ХХ – початку ХХІ століть. Танцювальні студії, 5(2), 111–118. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269334

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ