Балет «За двома зайцями» Юрія Шевченка – Володимира Литвинова в науковому та художньо-критичному дискурсі

Автор(и)

  • Аліна Миколаївна Підлипська Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7892-337X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269330

Ключові слова:

балет «За двома зайцями», Юрій Шевченко, Володимир Литвинов, художня критика, балетний театр, хореографія

Анотація

Мета статті – проаналізувати науковий та художньо-критичний дискурси балету Ю. Шевченка – В. Литвинова «За двома зайцями». Методологія. Методи аналізу, порівняння, узагальнення дозволили провести об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Вперше виявлено основні аспекти наукового та художньо-критичного дискурсу балету «За двома зайцями». Висновки. Балетна вистава «За двома зайцями» (музика Ю. Шевченка, хореографія В. Литвинова, 2017) є оригінальним мистецьким продуктом Національної опери України, створена не лише за мотивами п’єси М. Старицького, а й однойменного кінофільму режисера В. Іванова, музику до якого написав В. Гомоляка. Балет досі не зазнав розгорнутого наукового осмислення: основними векторами розгляду стали літературно-кінематографічно-музичні перетини з акцентуванням уваги на особливостях музичної партитури (В. Аксютіна, В. Зінченко), а також до нього побіжно звернувся ряд дослідників у хореологічних працях, де констатовано націоорієнтованість та загальний високий професійний рівень вистави (О. Білаш, А. Король, І. Климчук, Т. Медвідь, А. Підлипська). Більш масштабним виявився публіцистичний, зокрема, художньо-критичний, дискурс, що складають публікації журналістів та мистецтвознавців у мас-медіа, зокрема таких виданнях, які традиційно не залишають поза увагою балетні події (газета «День», інтернет-видання «Українська правда», «Вікенд», «Укрінформ»). Значна увага у таких публікаціях приділена сценографічним (декорації, костюми), музичним та режисерським рішенням (П. Булат, О. Голинська С. Максимець, Т. Поліщук, Л. Самохвалова та О. Климончук, Л. Тарасенко). Хореографія майже не піддана художньо-критичному осмисленню, автори не пішли далі загальних нечисленних епітетів, що характеризують виконавство артистів. У наукових та публіцистичних працях відсутні звернення до композиційно-архітектонічного та лексичного складників хореографічного рішення.

Біографія автора

Аліна Миколаївна Підлипська, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

V. (2022). Balet Yuriia Shevchenka "Za dvoma zaitsiamy": muzychni ta literaturni peretyny [Yuri Shevchenko’s ballet "For two hares": musical and literary sections]. Notes on Art Criticism, 41, 129–133. https://doi.org/10.32461/2226-2180.41.2022.262990 [in Ukrainian].

Balet "Za dvoma zaitsiamy" na 2 dii za motyvamy piesy Mykhaila Starytskoho Natsionalnoho akademichnoho teatru opery ta baletu Ukrainy imeni T. H. Shevchenka [Ballet "Behind two hares" in 2 acts based on the play by Mykhailo Starytskyi of the Taras Shevchenko Na¬tional Opera and Ballet Theatre of Ukraine]. (n.d.). Taras Shevchenko Committee on the National Prize of Ukraine. Retrieved October 4, 2022, from https://bit.ly/3GfWT28 [in Ukrainian].

Bilash, O. S. (2021). Baletmeisterska diialnist na stseni Natsionalnoi opery Ukrainy u XXІ stolitti [Ballet-masters’ activity on the stage of National Opera of Ukraine in XXI century]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 96–102. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2021.229562 [in Ukrainian].

Bulat, P. (2017, June 27). Balet "Za dvumya zaitsami": kak ustroena budushchaya prem’era Natsional’noi opery Ukrainy [Ballet "Behind two hares": how the future premiere of the National Opera of Ukraine is arranged]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2017/06/27/224976/ [in Russian].

Holynska, O. (2017, July 14). Yurii Shevchenko natsilyvsia na "Hremmi": yak muzyka i balet ob’iednaly kyian [Yuriy Shevchenko set his sights on the Grammys: how music and ballet united Kyivans]. Den, 120–121. https://web.archive.org/web/20210208121435/https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/yuriy-shevchenko-nacilyvsya-na-gremmi [in Ukrainian].

Klymchuk, I. (2020). Fenomen natsionalnoho v radianskii kulturi (na prykladi khoreohrafichnoho mystetstva) [ The phenomenon of the national in soviet culture (on the example of choreographic art)]. Ukrainian culture: the past, modern ways of development. Branch: Culturology, 35, 266–270. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v35i0.397 [in Ukrainian].

Korol, A. (2019, April 13). Zhinochi obrazy u komediinykh baletakh ukrainskoi tematyky kintsia XX – pochatku XXI st. [Female images in comedic ballets of Ukrainian themes of the late 20th – early 21st centuries]. In A. M. Pidlypska (Comp.), & K. A. Sprohis (Ed.), Vzaiemodiia amatorskoho ta profesiinoho khoreohrafichnoho mystetstva [Interaction of amateur and professional choreographic art], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 73–75). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Maksimets, S. (n.d.). Kak gotovyat balet "Za dvoma zaitsyami" [How to prepare the ballet "Behind Two Hares"]. Weekend.Today. Retrieved October 5, 2022, from https://project.weekend.today/opera_balet [in Russian].

Medvid, T. A. (2019). Tvory ukrainskoi literatury na vitchyznianii baletnii stseni [Works of Ukrainian literature on domestic ballet scene]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 409–412. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177779 [in Ukrainian].

National Opera of Ukraine. (2017). Za dvoma zaitsiamy: balet na 2 dii [After two hares: a ballet in 2 acts] [Brochure] [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2018). Repertuar baletnykh teatriv Ukrainy ta svitu: porivnialnyi analiz [Repertoire of ballet theaters of Ukraine and the world: comparative analysis]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 253–257. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162725 [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2017, July 1). Pronia, Holokhvastyi i… porosia u malvakh [Pronia, Holokhvastyi and... a piglet in mallows]. Den. https://web.archive.org/web/20210203083314/https://day.kyiv.ua/uk/photo/pronya-golohvastyy-i-porosya-u-malvah [in Ukrainian].

Samokhvalova, L., & Klymonchuk, O. (2017, July 1). Akh, yak tantsiuvala na puantakh Pronia Prokopivna! [Ah, how Pronya Prokopivna danced on pointe shoes!]. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2257223-ah-ak-tancuvala-na-puantah-prona-prokopivna.html [in Ukrainian].

Tarasenko, L. (2017, July 14). Pronia na puantakh [Sheer on pointe shoes]. Den. https://bit.ly/3C0RF83 [in Ukrainian].

Zinchenko, V. (2022). Balet "Za dvoma zaitsiamy" Yuriia Shevchenka: intertekstualnyi ta mizhmedialnyi konteksty [ Ballet "Chasing two hares" by Yuri Shevchenko: intertextual and intermedial contexts]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 133, 111–119. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.133.257327 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Підлипська, А. М. (2022). Балет «За двома зайцями» Юрія Шевченка – Володимира Литвинова в науковому та художньо-критичному дискурсі. Танцювальні студії, 5(2), 102–110. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269330

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ