Балет «За двома зайцями» Юрія Шевченка – Віктора Литвинова в науковому та художньо-критичному дискурсі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269330Ключові слова:
балет «За двома зайцями», Юрій Шевченко, художня критика, балетний театр, хореографія, Віктор ЛитвиновАнотація
Мета статті – проаналізувати науковий та художньо-критичний дискурси балету Ю. Шевченка – В. Литвинова «За двома зайцями». Методологія. Методи аналізу, порівняння, узагальнення дозволили провести об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Вперше виявлено основні аспекти наукового та художньо-критичного дискурсу балету «За двома зайцями». Висновки. Балетна вистава «За двома зайцями» (музика Ю. Шевченка, хореографія В. Литвинова, 2017) є оригінальним мистецьким продуктом Національної опери України, створена не лише за мотивами п’єси М. Старицького, а й однойменного кінофільму режисера В. Іванова, музику до якого написав В. Гомоляка. Балет досі не зазнав розгорнутого наукового осмислення: основними векторами розгляду стали літературно-кінематографічно-музичні перетини з акцентуванням уваги на особливостях музичної партитури (В. Аксютіна, В. Зінченко), а також до нього побіжно звернувся ряд дослідників у хореологічних працях, де констатовано націоорієнтованість та загальний високий професійний рівень вистави (О. Білаш, А. Король, І. Климчук, Т. Медвідь, А. Підлипська). Більш масштабним виявився публіцистичний, зокрема, художньо-критичний, дискурс, що складають публікації журналістів та мистецтвознавців у мас-медіа, зокрема таких виданнях, які традиційно не залишають поза увагою балетні події (газета «День», інтернет-видання «Українська правда», «Вікенд», «Укрінформ»). Значна увага у таких публікаціях приділена сценографічним (декорації, костюми), музичним та режисерським рішенням (П. Булат, О. Голинська С. Максимець, Т. Поліщук, Л. Самохвалова та О. Климончук, Л. Тарасенко). Хореографія майже не піддана художньо-критичному осмисленню, автори не пішли далі загальних нечисленних епітетів, що характеризують виконавство артистів. У наукових та публіцистичних працях відсутні звернення до композиційно-архітектонічного та лексичного складників хореографічного рішення.
Посилання
V. (2022). Balet Yuriia Shevchenka "Za dvoma zaitsiamy": muzychni ta literaturni peretyny [Yuri Shevchenko’s ballet "For two hares": musical and literary sections]. Notes on Art Criticism, 41, 129–133. https://doi.org/10.32461/2226-2180.41.2022.262990 [in Ukrainian].
Balet "Za dvoma zaitsiamy" na 2 dii za motyvamy piesy Mykhaila Starytskoho Natsionalnoho akademichnoho teatru opery ta baletu Ukrainy imeni T. H. Shevchenka [Ballet "Behind two hares" in 2 acts based on the play by Mykhailo Starytskyi of the Taras Shevchenko Na¬tional Opera and Ballet Theatre of Ukraine]. (n.d.). Taras Shevchenko Committee on the National Prize of Ukraine. Retrieved October 4, 2022, from https://bit.ly/3GfWT28 [in Ukrainian].
Bilash, O. S. (2021). Baletmeisterska diialnist na stseni Natsionalnoi opery Ukrainy u XXІ stolitti [Ballet-masters’ activity on the stage of National Opera of Ukraine in XXI century]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 96–102. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2021.229562 [in Ukrainian].
Bulat, P. (2017, June 27). Balet "Za dvumya zaitsami": kak ustroena budushchaya prem’era Natsional’noi opery Ukrainy [Ballet "Behind two hares": how the future premiere of the National Opera of Ukraine is arranged]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2017/06/27/224976/ [in Russian].
Holynska, O. (2017, July 14). Yurii Shevchenko natsilyvsia na "Hremmi": yak muzyka i balet ob’iednaly kyian [Yuriy Shevchenko set his sights on the Grammys: how music and ballet united Kyivans]. Den, 120–121. https://web.archive.org/web/20210208121435/https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/yuriy-shevchenko-nacilyvsya-na-gremmi [in Ukrainian].
Klymchuk, I. (2020). Fenomen natsionalnoho v radianskii kulturi (na prykladi khoreohrafichnoho mystetstva) [ The phenomenon of the national in soviet culture (on the example of choreographic art)]. Ukrainian culture: the past, modern ways of development. Branch: Culturology, 35, 266–270. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v35i0.397 [in Ukrainian].
Korol, A. (2019, April 13). Zhinochi obrazy u komediinykh baletakh ukrainskoi tematyky kintsia XX – pochatku XXI st. [Female images in comedic ballets of Ukrainian themes of the late 20th – early 21st centuries]. In A. M. Pidlypska (Comp.), & K. A. Sprohis (Ed.), Vzaiemodiia amatorskoho ta profesiinoho khoreohrafichnoho mystetstva [Interaction of amateur and professional choreographic art], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 73–75). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].
Maksimets, S. (n.d.). Kak gotovyat balet "Za dvoma zaitsyami" [How to prepare the ballet "Behind Two Hares"]. Weekend.Today. Retrieved October 5, 2022, from https://project.weekend.today/opera_balet [in Russian].
Medvid, T. A. (2019). Tvory ukrainskoi literatury na vitchyznianii baletnii stseni [Works of Ukrainian literature on domestic ballet scene]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 409–412. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177779 [in Ukrainian].
National Opera of Ukraine. (2017). Za dvoma zaitsiamy: balet na 2 dii [After two hares: a ballet in 2 acts] [Brochure] [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2018). Repertuar baletnykh teatriv Ukrainy ta svitu: porivnialnyi analiz [Repertoire of ballet theaters of Ukraine and the world: comparative analysis]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 253–257. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162725 [in Ukrainian].
Polishchuk, T. (2017, July 1). Pronia, Holokhvastyi i… porosia u malvakh [Pronia, Holokhvastyi and... a piglet in mallows]. Den. https://web.archive.org/web/20210203083314/https://day.kyiv.ua/uk/photo/pronya-golohvastyy-i-porosya-u-malvah [in Ukrainian].
Samokhvalova, L., & Klymonchuk, O. (2017, July 1). Akh, yak tantsiuvala na puantakh Pronia Prokopivna! [Ah, how Pronya Prokopivna danced on pointe shoes!]. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2257223-ah-ak-tancuvala-na-puantah-prona-prokopivna.html [in Ukrainian].
Tarasenko, L. (2017, July 14). Pronia na puantakh [Sheer on pointe shoes]. Den. https://bit.ly/3C0RF83 [in Ukrainian].
Zinchenko, V. (2022). Balet "Za dvoma zaitsiamy" Yuriia Shevchenka: intertekstualnyi ta mizhmedialnyi konteksty [ Ballet "Chasing two hares" by Yuri Shevchenko: intertextual and intermedial contexts]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 133, 111–119. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.133.257327 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.