Бальний танець: новітні рефлексії українських дослідників

Автор(и)

  • Лідія Віталіївна Шестопал Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-2541-1781

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261614

Ключові слова:

бальний танець, українська наука, новітні рефлексії, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – виявити основні напрями розгляду бального танцю в новітніх дослідженнях українських науковців. Методологія. Застосовано історіографічний метод – для виявлення сучасних праць із проблем бальної хореографії; порівняння – для з’ясування основних підходів до аналізу предмета дослідження та їхнього зіставлення; теоретичного узагальнення – для підведення підсумків та ін. Наукова новизна. Вперше проведено систематизацію новітніх дисертаційних праць та монографій українських дослідників, що спеціально присвячені або стосуються окремих аспектів бального танцю. Висновки. На основі аналізу сучасних комплексних наукових досліджень можна виявити окремі увиразнені підходи до осмислення бального танцю: бальний танець як мистецький та соціокультурний феномен, що є самостійним предметом наукових досліджень в усіх його різновидах, як-от побутовий, конкурсний, сценічний (О. Вакуленко, Т. Павлюк та ін.); педагогічні аспекти функціонування бального танцю в освітньому середовищі, де доводиться специфічність та оригінальність методів, методик, технологій, що застосовуються для його опанування (Н. Терешенко та ін.); бальний танець як складник системи, де він не є спеціальним предметом, але розглядається як вагомий елемент (наприклад, освіта у сфері бального танцю як складник системи хореографічної освіти в цілому (Т. Благова)); вузькі аспекти бального танцювання як дотична сфера до основної проблеми дослідження, присвяченого хореографії (наприклад, естетико-філософські аспекти бальної хореографії в контексті розгляду загальної філософії танцю (І. Печеранський та Д. Базела); дослідження бальних танців «радянської програми», створених із використанням елементів українського народного танцю як потенційного чинника у формуванні етнічної ідентифікації українців (І. Климчук)). На підставі проведеного дослідження можна стверджувати, що сучасний український науковий дискурс бальної хореографії динамічно розвивається, виявляє тенденції до розширення тематичного поля.

Біографія автора

Лідія Віталіївна Шестопал, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший викладач

Посилання

Blahova, T. (2021). Rozvytok khoreohrafichnoi osvity v Ukraini (XX – pochatok XXI stolittia) [Development of choreographic education in Ukraine (XX – beginning of XXI century)] [Doctoral Dissertation, Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University] [in Ukrainian].

Bohdanova, M. (2013). Konkursnyi balnyi tanets u konteksti khoreohrafichnoho mystetstva XX – pochatku XXI st. [Competition ballroom dance in the context of choreographic art of the 20th – early 21st centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Kasyanova, E. (1987). Puti razvitiya sovetskoi bal’noi khoreografii: Istoricheskii analiz perioda 1917– 1941 gg. [Ways of Development of Soviet Ballroom Choreography: Historical Analysis of the Period 1917–1941] [Abstract of PhD Dissertation, State Institute of Theater Arts] [in Russian].

Klymchuk, I. (2021). Ukrainske khoreohrafichne mystetstvo 1950–1980-kh rokiv yak chynnyk formuvannia natsionalnoi identychnosti [Ukrainian choreographic art of 1950–1980s as a factor in the formation of national identity] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Pavlyuk, T. (2017). Balna khoreohrafiia [Ballroom choreography] [Monograph]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Pavlyuk, T. (2021a). Balna khoreohrafiia XX – pochatku XXI st.: henezys, sotsiokulturnyi kontekst, tendentsii rozvytku [Ballroom choreography of the XX – beginning of the XXI century: genesis, sociocultural context, development trends] [Doctoral Dissertation, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine] [in Ukrainian].

Pavlyuk, T. (2021b). Mystetstvo balnoi khoreohrafii: istoriia ta tendentsii rozvytku [The art of ballroom choreography: history and trends] [Monograph]. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Pecheranskyi, I., & Bazela, D. (2017). Vstup do filosofii tantsiu [Introduction to the philosophy of dance] [Monograph]. KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Tereshenko, N. (2019). Estetychne vykhovannia starshoklasnykiv zasobamy balnoi khoreohrafii [Aesthetic education of high school students by means of ballroom choreography] [PhD Dissertation, Kherson State University] [in Ukrainian].

Vakulenko, O. (2021). Stsenichnyi balnyi tanets XXI stolittia [Stage ballroom dance of the 21st century] [Monograph]. KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03

Як цитувати

Шестопал, Л. В. (2022). Бальний танець: новітні рефлексії українських дослідників. Танцювальні студії, 5(1), 78–84. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261614

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ