Фестивально-конкурсний рух у сфері народно-сценічного танцю України крізь призму сучасної мистецтвознавчої думки

Автор(и)

  • Андрій Ігорович Підлипський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8086-3532
  • Олександр Борисович Аксьонов Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1870-524X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261613

Ключові слова:

український танець, фестивалі та конкурси, народно-сценічна хореографія, мистецтвознавство

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати сучасні тенденції мистецтвознавчого осмислення народно-хореографічного фестивально-конкурсного руху в Україні. Методологія. Застосовано методи аналізу й синтезу, порівняння, теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Виявлено основні аспекти аналізу фестивально-конкурсного руху у сфері народно-сценічної хореографії України в сучасних мистецтвознавчих дослідженнях. Висновки. Серед численних наукових праць вітчизняних теоретиків та практиків щодо проблем розвитку української народно-сценічної хореографії, які порушують питання фестивально-конкурсного руху, вагомий масив становлять мистецтвознавчі праці з регіональних особливостей танцювальної культури. Серед таких досліджень переважають наукові розвідки, що стосуються західного регіону України: О. Бігус, Н. Марусик (Прикарпаття), А. Тимчула (Закарпаття), А. Підлипський, Л. Щур (Поділля), В. Гордєєв (Рівненське Полісся) та ін. Дослідники виокремлюють суто хореографічні (спеціалізовані, присвячені лише народно-сценічній хореографії чи декільком різновидам танцювального мистецтва); універсальні (охоплюють декілька видів мистецтва); монографічні (присвячені певній особистості). Всі сходяться на думці, що сучасні фестивалі та конкурси є не лише суто фаховими регуляторами та специфічними популярними типами культурно-дозвіллєвої діяльності, а й потужними механізмами в процесах культуротворення та націєтворення, формування національної свідомості. Фестивально-конкурсний рух у сфері народної хореографії в Україні в останні роки значно пожвавився, що, зокрема, пов’язано із запровадженням Всеукраїнського фестивалю-конкурсу народної хореографії ім. П. Вірського. Серед перспективних напрямів подальших наукових розробок – виявлення традиційних та інноваційних форм фестивалів та конкурсів у сфері народно-сценічного танцю, порівняння фестивально-конкурсної активності різних регіонів України, з’ясування ролі фестивалів та конкурсів для аматорських та професійних колективів народно-сценічного танцю та ін.

Біографії авторів

Андрій Ігорович Підлипський, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Олександр Борисович Аксьонов, Київський національний університет культури і мистецтв

Провідний концертмейстер

Посилання

Bihus, O. (2011). Narodno-stsenichna khoreohrafiia Prykarpatskoho rehionu: stanovlennia ta tendentsii rozvytku [Folk-stage choreography of the Carpathian region: formation and tendencies of development] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Hordieiev, V. (2020). Ukrainskyi narodnyi tanets na Polissi: rehionalni osoblyvosti leksyky [Ukrainian folk dance in Polissya: regional features of vocabulary] [PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Gutnyk, I. (2018). Osnovni tendentsii u tvorchosti molodykh baletmeisteriv-postanovnykiv ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [The main trends in the work of young ballet masters of Ukrainian folk and stage dance]. Mystetstvoznavchi zapysky [Notes on Art Criticism], 33, 201-208 [in Ukrainian].

Kokulenko, B. (2010). Folklorni tradytsii v narodno-stsenichnomu tantsiuvalnomu mystetstvi Kirovohradshchyny [Folklore traditions in folk-stage dance art of Kirovograd region] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Luhovenko, T. (2012). Dytiachi amatorski kolektyvy narodnoho tantsiu v konteksti rozvytku khoreohrafichnoi kultury Ukrainy XX – pochatku XXI stolittia [Children’s amateur folk dance groups in the context of the development of choreographic culture of Ukraine in the XX – early XXI century] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Marusyk, N. (2019). Hutsulska khoreohrafiia yak skladova natsionalnykh mystetsko-kulturnykh protsesiv kintsia XIX – XXI stolit [Hutsul choreography as a component of national artistic and cultural processes of the end of XIX – XXI centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Mostova, I. (2019). Khudozhno-mystetski aspekty identyfikatsii narodnykh tantsiv Slobozhanshchyny v konteksti sotsiokulturnoho rozvytku rehionu [Artistic and artistic aspects of the identification of folk dances of Slobozhanshchyna in the context of socio-cultural development of the region] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Pidlypskyi, A. (2021). Narodno-stsenichna khoreohrafichna kultura Ternopilshchyny seredyny XX – pochatku XXI stolittia [Folk and stage choreographic culture of Ternopil region in the middle of the XX – beginning of the XXI century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Pompa, O. (2013). Narodnyi tanets: henezys ta suchasni formy pobutuvannia (na materialakh Zhytomyrshchyny) [Folk dance: genesis and modern forms of life (on the materials of Zhytomyr region)] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Razumenko, T. (2016). Rol tantsiuvalnykh tradytsii u patriotychnomu vykhovanni molodi na prykladi Ukrainy ta KNR [The role of dancing traditions in patriotic education of youth on the example of Ukraine and the People’s Republic of China]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and Psychology], 54, 107-118. http://doi.org/10.5281/zenodo.192655 [in Ukrainian].

Shchur, L. (2021). Narodna khoreohrafichna kultura Zakhidnoho Podillia: transformatsiia ta zberezhennia tantsiuvalnoi tradytsii [Folk choreographic culture of Western Podillya: transformation and preservation of dance tradition] [Abstract of PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Tsvietkova, L. (2018). Ukrainska khoreohrafiia v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Ukrainian choreography in the modern socio-cultural space]. In Tendentsii rozvytku narodnoho ta suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva Ukrainy [Trends in the Development of Folk and Contemporary Choreographic Art of Ukraine], Proceedings of the All-Ukrainian Conference, February 25, 2018, Kyiv (pp. 3-10). National Choreographic Union of Ukraine [in Ukrainian].

Tsvietkova, L. (2019). Khoreohrafiia u dyskursi transformatsii kulturnykh tsinnostei [Choreography in the discourse of transformation of cultural values]. In Vzaiemodiia amatorskoho ta profesiinoho khoreohrafichnoho mystetstva [Interaction of amateur and professional choreographic art], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, April 13, 2019, Kyiv (pp. 8-10). KNUKiM Publishing [in Ukrainian].

Tymchula, A. (2021). Narodne khoreohrafichne mystetstvo ukraintsiv Zakarpattia druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Folk choreographic art of Ukrainians of Transcarpathia in the second half of the XX – beginning of the XXI century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03

Як цитувати

Підлипський, А. І., & Аксьонов, О. Б. (2022). Фестивально-конкурсний рух у сфері народно-сценічного танцю України крізь призму сучасної мистецтвознавчої думки. Танцювальні студії, 5(1), 68–77. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261613

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ