Внесок династії Кальченків у розвиток українського балетного виконавства та хореографічної педагогіки

Автор(и)

  • Ольга Сергіївна Білаш Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-6910-2238

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261610

Ключові слова:

Альвіна Кальченко, Ірина Кальченко, Катерина Кальченко, український балетний театр, класичний танець

Анотація

Мета статті – провести комплексний аналіз творчого доробку танцівниць династії Кальченків у царині вітчизняного сценічного виконавства та балетної педагогіки. Методологія. Для проведення дослідження застосовано такі методи: діалектичний (з метою вивчення різних етапів творчості артистів балету), типологічний (для систематизації наукової літератури та дослідницьких джерел), загальноісторичний (з метою узагальнення історичних процесів, що відбувалися у вітчизняному балетному театрі продовж другої половини ХХ – на початку ХХІ століть), порівняльний (для з’ясування спільного та відмінного у царині культурних подій українського театру на зламі історичних епох). Наукова новизна. Вперше розкрито артистичний і педагогічний потенціал солісток Національної опери України – заслуженої артистки УРСР Альвіни Кальченко, а також наслідувачів послідовників її виконавської та педагогічної практики – Ірини Кальченко та Катерини Кальченко. Висновки. А. Кальченко віддала близько 20 років творчого життя сцені Київського державного академічного театру опери та балету імені Тараса Шевченка (з 1991 р. – Національний академічний театр опери та балету України ім. Т. Шевченка, інша назва – Національна опера України), створивши низку оригінальних образів у виставах світової та радянської балетної класики. Після закінчення виконавської кар’єри артистка перейшла на педагогічну та балетмейстерсько-репетиторську діяльність: близько 30 років присвятила роботі в Київському державному хореографічному училищі, виховала плеяду відомих балерин Національної опери України (О. Філіп’єва, О. Кіф’як, Т. Білецька, І. Скрипник та ін.); стала ініціатором створення дитячої хореографічної студії, яка згодом переросла в Міжнародний центр розвитку хореографічного мистецтва «Українська академія балету». Педагогічну роботу А. Кальченко підтримала її донька – Ірина Кальченко – у минулому солістка Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка. У наші дні творчу естафету династії Кальченків продовжує наймолодша її представниця – Катерина Кальченко – дипломант вітчизняних та зарубіжних міжнародних конкурсів.

Біографія автора

Ольга Сергіївна Білаш, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Посилання

AllatRa TV. (2020, March 18). Alvina Kalchenko. Zhivi Dushoi! Tanets bez granits. Eksklyuzivnoe interv’yu na kanale ALLATRA TV [Alvina Kalchenko. Live Soul! Dance without limits. Exclusive interview on ALLATRA TV channel] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dGSzbQBB1Js [in Russian].

Fomenko, M. (1983). Parad na chest Terpsykhory [Parade in honor of Terpsichore]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv [Theater and Concert Kyiv], 20, 8-11 [in Ukrainian].

Odessa National Academic Opera and Ballet Theater. (n.d.). Kateryna Kalchenko. Retrieved February 1, 2022, from https://operahouse.od.ua/collective/ekaterina-kalchenko/ [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2018). Shkola zhinochoho baletnoho vykonavstva Natsionalnoi opery Ukrainy im. T. H. Shevchenka [School of women’s ballet performance of the Taras Shevchenko National Opera of Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Culture and Arts Management Herald], 4, 314-317. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153106 [in Ukrainian].

Semenova, N. (2012). Osoblyvosti vtilennia vydatnymy ukrainskymy balerynamy khoreohrafichnykh obraziv natsionalnykh baletnykh vystav XX st. [Peculiarities of incarnation by outstanding Ukrainian ballerinas of choreographic images of national ballet performances of the XX century]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], 39, 189-195 [in Ukrainian].

Shvachko, T. (1981). Kalchenko Alvina Georgievna. In Yu. Grigorovich (Ed.), Balet: Entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia] (p. 234). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and Modernity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2012). Natsionalna opera Ukrainy, 2001–2011 [National Opera of Ukraine, 2001–2011]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Steblianko, I. (1994). Shkola dlia "brydkykh kacheniat" [School for "ugly ducklings"]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv [Theater and Concert Kyiv], 7, 7-9 [in Ukrainian].

Tarasenko, L. (2020, July 29). "Tanets dlya menya – vse!" ["Dance is everything to me!"]. Den. https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/tanec-dlya-menya-vse [in Russian].

Todoriuk, Yu. (2017). Vykonavska tvorchist Tetiany Taiakinoi v ukrainskomu baleti 1970–1980- kh rokiv [The oeuvre of Tetiana Taiakina in the Ukrainian ballet of the 1970s-1980s]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 39, 338-345 [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic art of Ukraine in personalities: Choreographers, ballet dancers, composers, conductors, librettists, critics, artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Verhovenko, O. (2021). Znachennia tvorchosti Roberta Vizyrenka-Kliavina ta Dmytra Kliavina dlia rozvytku baletnoho mystetstva Ukrainy druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [The Importance of Robert Vizyrenko-Kliavin and Dmitro Kliavin’s work for the development of the ballet art of Ukraine in the second half of the twentieth and the beginning of the twenty-first century]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art], 4(2), 123-131. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243239 [in Ukrainian].

Vyshotravka, L. (2021). Znachennia stsenichnykh zdobutkiv tvorchoi dynastii Baklan dlia rozvytku ukrainskoho baletu druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolit [The significance of the stage achievements of the creative Baklan’s dynasty for the development of Ukrainian ballet (second half of XX – early XXI century)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Culture and Arts Management Herald], 2, 194-198. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240062 [in Ukrainian].

Yanchuk, O., Khorolets, L., Yevdokymov, V., Karpachova, N., Stepovyk, D., Zatynaiko, O., Matvieiev, A., Shevchuk, V., Stetsenko, K., Turenko, A., & Bileichuk, Ya. (Eds.). (2017). Pochesni imena Ukrainy – elita derzhavy [Honorary names of Ukraine are the elite of the state] (Vol. 4). Lohos Ukraina. http://logos-ukraine.com.ua/project/index.php?project=piued4&id=1873 [in Ukrainian].

Zakharova, V. (2017). Artystychna indyvidualnist ukrainskykh baleryn yak subiektiv tvorchoi diialnosti [ Artistic personality of the Ukrainian dancers as subjects of creative activity]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism], 24, 269-275 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03

Як цитувати

Білаш, О. С. (2022). Внесок династії Кальченків у розвиток українського балетного виконавства та хореографічної педагогіки. Танцювальні студії, 5(1), 52–59. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261610

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ