Внесок династії Кальченків у розвиток українського балетного виконавства та хореографічної педагогіки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261610Ключові слова:
Альвіна Кальченко, Ірина Кальченко, Катерина Кальченко, український балетний театр, класичний танецьАнотація
Мета статті – провести комплексний аналіз творчого доробку танцівниць династії Кальченків у царині вітчизняного сценічного виконавства та балетної педагогіки. Методологія. Для проведення дослідження застосовано такі методи: діалектичний (з метою вивчення різних етапів творчості артистів балету), типологічний (для систематизації наукової літератури та дослідницьких джерел), загальноісторичний (з метою узагальнення історичних процесів, що відбувалися у вітчизняному балетному театрі продовж другої половини ХХ – на початку ХХІ століть), порівняльний (для з’ясування спільного та відмінного у царині культурних подій українського театру на зламі історичних епох). Наукова новизна. Вперше розкрито артистичний і педагогічний потенціал солісток Національної опери України – заслуженої артистки УРСР Альвіни Кальченко, а також наслідувачів послідовників її виконавської та педагогічної практики – Ірини Кальченко та Катерини Кальченко. Висновки. А. Кальченко віддала близько 20 років творчого життя сцені Київського державного академічного театру опери та балету імені Тараса Шевченка (з 1991 р. – Національний академічний театр опери та балету України ім. Т. Шевченка, інша назва – Національна опера України), створивши низку оригінальних образів у виставах світової та радянської балетної класики. Після закінчення виконавської кар’єри артистка перейшла на педагогічну та балетмейстерсько-репетиторську діяльність: близько 30 років присвятила роботі в Київському державному хореографічному училищі, виховала плеяду відомих балерин Національної опери України (О. Філіп’єва, О. Кіф’як, Т. Білецька, І. Скрипник та ін.); стала ініціатором створення дитячої хореографічної студії, яка згодом переросла в Міжнародний центр розвитку хореографічного мистецтва «Українська академія балету». Педагогічну роботу А. Кальченко підтримала її донька – Ірина Кальченко – у минулому солістка Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка. У наші дні творчу естафету династії Кальченків продовжує наймолодша її представниця – Катерина Кальченко – дипломант вітчизняних та зарубіжних міжнародних конкурсів.
Посилання
AllatRa TV. (2020, March 18). Alvina Kalchenko. Zhivi Dushoi! Tanets bez granits. Eksklyuzivnoe interv’yu na kanale ALLATRA TV [Alvina Kalchenko. Live Soul! Dance without limits. Exclusive interview on ALLATRA TV channel] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dGSzbQBB1Js [in Russian].
Fomenko, M. (1983). Parad na chest Terpsykhory [Parade in honor of Terpsichore]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv [Theater and Concert Kyiv], 20, 8-11 [in Ukrainian].
Odessa National Academic Opera and Ballet Theater. (n.d.). Kateryna Kalchenko. Retrieved February 1, 2022, from https://operahouse.od.ua/collective/ekaterina-kalchenko/ [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2018). Shkola zhinochoho baletnoho vykonavstva Natsionalnoi opery Ukrainy im. T. H. Shevchenka [School of women’s ballet performance of the Taras Shevchenko National Opera of Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Culture and Arts Management Herald], 4, 314-317. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153106 [in Ukrainian].
Semenova, N. (2012). Osoblyvosti vtilennia vydatnymy ukrainskymy balerynamy khoreohrafichnykh obraziv natsionalnykh baletnykh vystav XX st. [Peculiarities of incarnation by outstanding Ukrainian ballerinas of choreographic images of national ballet performances of the XX century]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], 39, 189-195 [in Ukrainian].
Shvachko, T. (1981). Kalchenko Alvina Georgievna. In Yu. Grigorovich (Ed.), Balet: Entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia] (p. 234). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and Modernity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2012). Natsionalna opera Ukrainy, 2001–2011 [National Opera of Ukraine, 2001–2011]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Steblianko, I. (1994). Shkola dlia "brydkykh kacheniat" [School for "ugly ducklings"]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv [Theater and Concert Kyiv], 7, 7-9 [in Ukrainian].
Tarasenko, L. (2020, July 29). "Tanets dlya menya – vse!" ["Dance is everything to me!"]. Den. https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/tanec-dlya-menya-vse [in Russian].
Todoriuk, Yu. (2017). Vykonavska tvorchist Tetiany Taiakinoi v ukrainskomu baleti 1970–1980- kh rokiv [The oeuvre of Tetiana Taiakina in the Ukrainian ballet of the 1970s-1980s]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 39, 338-345 [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic art of Ukraine in personalities: Choreographers, ballet dancers, composers, conductors, librettists, critics, artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Verhovenko, O. (2021). Znachennia tvorchosti Roberta Vizyrenka-Kliavina ta Dmytra Kliavina dlia rozvytku baletnoho mystetstva Ukrainy druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [The Importance of Robert Vizyrenko-Kliavin and Dmitro Kliavin’s work for the development of the ballet art of Ukraine in the second half of the twentieth and the beginning of the twenty-first century]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art], 4(2), 123-131. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243239 [in Ukrainian].
Vyshotravka, L. (2021). Znachennia stsenichnykh zdobutkiv tvorchoi dynastii Baklan dlia rozvytku ukrainskoho baletu druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolit [The significance of the stage achievements of the creative Baklan’s dynasty for the development of Ukrainian ballet (second half of XX – early XXI century)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Culture and Arts Management Herald], 2, 194-198. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240062 [in Ukrainian].
Yanchuk, O., Khorolets, L., Yevdokymov, V., Karpachova, N., Stepovyk, D., Zatynaiko, O., Matvieiev, A., Shevchuk, V., Stetsenko, K., Turenko, A., & Bileichuk, Ya. (Eds.). (2017). Pochesni imena Ukrainy – elita derzhavy [Honorary names of Ukraine are the elite of the state] (Vol. 4). Lohos Ukraina. http://logos-ukraine.com.ua/project/index.php?project=piued4&id=1873 [in Ukrainian].
Zakharova, V. (2017). Artystychna indyvidualnist ukrainskykh baleryn yak subiektiv tvorchoi diialnosti [ Artistic personality of the Ukrainian dancers as subjects of creative activity]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism], 24, 269-275 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.