Хореографічна культура Києва 1910-х – 1920-х років: позаукраїнські впливи

Автор(и)

  • Уляна Ігорівна Данилюк Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8479-1716
  • Ірина Миколаївна Гутник Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6492-370X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261608

Ключові слова:

хореографічна культура Києва, хореографічне мистецтво, танець, балет

Анотація

Мета статті – виявити роль фахівців танцювального мистецтва з неукраїнських територій на розвиток хореографічної культури Києва 1910-х – 1920-х років. Методологія. Застосовано методи аналізу мистецтвознавчої літератури та архівних документів (тогочасних періодичних видань), порівняння, історико-хронологічний підхід та біографічний метод для дослідження життєвого шляху окремих танцівників та балетмейстерів, виявлення інформації про їхню причетність до хореографічної культури Києва обраного періоду. Наукова новизна. Вперше деталізовано вплив європейських та російських танцівників та балетмейстерів на хореографічне мистецтво Києва 1910-х – 1920-х рр. Висновки. На творення танцювального простору Києва в 1910-х – 1920-х рр. впливали європейські та російські чинники (балетмейстерська робота, фахова хореографічна освіта, робота у форматі експерименту та ін.). Зокрема, у царині балету чимало зусиль доклали балетмейстери як польського, так і російського походження, які першими в історії українського музичного театру змогли поставити на київській сцені низку хореографічних творів (дивертисментів), відокремлених від оперних вистав, а згодом і кілька повноцінних спектаклів із репертуару академічної спадщини. Експериментальна робота в галузі вільної пластики та експресіоністського танцю стала доступною київським артистам завдяки гастрольній діяльності європейських танцівників – Т. Ар, А. Дункан, В. Герт та ін. Вони презентували відмінну (неакадемічну, вільну, пантомімну, експресіоністську) манеру танцю з використанням музики європейських та російських композиторів, а також пісень революційної тематики; урізноманітнили танцювальну царину Києва хореографією позаакадемічного напряму.

Біографії авторів

Уляна Ігорівна Данилюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії

Ірина Миколаївна Гутник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри хореографічного мистецтва

Посилання

Avdieva, I. (1988). Kratkii mig prazdnika [A brief moment of celebration]. In M. Labinskii & L. Tanyuk (Comps.), Les Kurbas: Stat’i i vospominaniya o Lese Kurbase. Literaturnoe nasledie [Les Kurbas: Articles and memories of Les Kurbas. Literary heritage] (pp. 86-104). Iskusstvo [in Russian].

Danyliuk, U. (2020). Baletni studii v Kyievi kintsia 10-kh – 20-kh rr. XX st. [Ballet studios in Kyiv in the late 10’s – 20’s of the twentieth century]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 2, 62-66. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220404 [in Ukrainian].

[No title]. (1916, September 16). Kievskaya mysl’, 1 [in Russian].

[No title]. (1918). Teatral’naya zhizn’, 25, 6 [in Russian].

[No title]. (1922, July 5). Proletarskaya pravda, 3 [in Russian].

Pastukh, V. (1999). Stsenichna khoreohrafichna kultura Skhidnoi Halychyny 20–30-kh rokiv XX stolittia [Stage choreographic culture of Eastern Galicia in the 1920s and 1930s] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

RU KinoStarz. (2017, March 6). Ital’yanskaya Abramovich [Italian Abramovich]. KinoBlog. https://www.dmsd.online/post/2017/11/15/lydiajohnson-kinoblog-rukinostarz [in Russian].

Society of Emergency Medical Aid in Kyiv. (1916). Kalendar’, Spravochnaya i Adresnaya kniga g. Kieva na 1916 god [Calendar, Reference and Address Book of Kyiv for 1916]. Izdanie Pravleniya Obshchestva Skoroi Meditsinskoi Pomoshchi v g. Kieve [in Russian].

Stalinskii, O. (1994). Iz vospominanii ochevidtsa kievskikh gastrolei Aisedory Dunkan [From the memoirs of an eyewitness of the Kyiv tour Isadora Duncan]. In S. Snezhko (Ed.), Aisedora Dunkan. Moya zhizn’ [Isadora Duncan. My life] (pp. 337-344). Muza [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and Modernity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2010). Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Feniks [in Ukrainian].

Vyshotravka, L. (2010). Istorychnyi aspekt rozvytku rytmoplastychnoho metodu E. Zhak-Dalkroza v Ukraini (20–30-ti rr. XX st.) [Historical aspect of the development of the rhythmoplastic method of E. Jacques-Dalcroze in Ukraine (20-30s of the XX century)]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti [Culture and Arts in the Modern World], 11, 47-54 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03

Як цитувати

Данилюк, У. І., & Гутник, І. М. (2022). Хореографічна культура Києва 1910-х – 1920-х років: позаукраїнські впливи. Танцювальні студії, 5(1), 45–51. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261608

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ