Перспективи розвитку балету: дискусії на сторінках радянської періодики межі 1920-х – 1930-х років
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261607Ключові слова:
радянський балет, українська періодика, хореографія, балетний театрАнотація
Мета статті – виявити основні позиції дискусій на сторінках української радянської періодики кінця 1920-х – початку 1930-х років щодо розвитку балету. Методологія. Застосовано методи аналізу, порівняння, узагальнення, принципи об’єктивності та історизму. Наукова новизна. Вперше виявлено основні вектори дискусій на сторінках української радянської періодики кінця 1920-х – початку 1930-х років, присвячених подальшим шляхам розвитку балету як віддзеркалення подібних дискусій, що велися у центральних виданнях СРСР. Висновки. Серед найпомітніших публікацій, присвячених проблемам подальшого розвитку радянського балету, є статті в часописі «Життя мистецтва» (1929) І. Соллертинського (заперечення класичного балету, бачення майбутнього в синтетичних виставах, обстоювання перспективності акробатичного, фізкультурного, гротескового й ексцентричного танцю, експериментальних лабораторій нових танцювальних рухів) та І. Туркельтауба (констатування проблеми радянського репертуару, занепаду мистецтва танцю, його консервативності, невідповідності динамічній реальності, обстоювання змістовності, бачення перспективи у драматичному балеті, а не у формальних пошуках конструктивних форм). На сторінках періодики в УСРР («Пролетарська правда», 1929, «Радянське мистецтво», 1930) окремі театрознавці (П. Руденко, Б. Стебловський, П. Т-р) виступили за ідеологізацію хореографії, змістовність, констатували застарілість та безперспективність класичного балету, засуджували буржуазний вплив на хореографію (еротичність, ексцентричність, елементи фокстроту), стверджували, що танець повинен служити класовим інтересам пролетаріату, задовольняти національні та побутові потреби, бути ідейним, відбивати пафос радянського будівництва. Автори висловлювалися проти приватних студій, за створення державного спеціалізованого хореографічного навчального закладу. У виступах дописувачів чітко проглядається орієнтування на ідейність, класовість, народність, що згодом укоріняться в догматі соцреалістичного мистецтва; наявні інтенції на посилення політизації мистецтва, навішування ярликів, звинувачення у буржуазному естетизмі, формалізмі; відчутні ознаки моноідеологічного нормування культури, що усталилося в СРСР у 1930-х рр.
Посилання
Pidlypska, A. (2021). Kontseptualno-smyslove pole baletnoi krytyky v Radianskii Ukraini 1920–1930- kh rokiv [Conceptual and semantic field of ballet criticism in Soviet Ukraine in the 1920s and 1930s]. Lira-K [in Ukrainian].
Rudenko, P. (1929, February 15). Pro shliakhy khoreohrafichnoho mystetstva [On the ways of choreographic art]. Proletarska pravda, 4 [in Ukrainian].
Sollertinskii, I. (1929). Kakoi zhe balet nam v sushchnosti nuzhen? [What kind of ballet do we really need?]. Zhizn iskusstva, 40, 5 [in Russian].
Stanishevskyi, Yu. (1986). Baletnyi teatr Radianskoi Ukrainy, 1925–1985: Shliakhy i problemy rozvytku [Ballet theater of Soviet Ukraine, 1925–1985: Ways and problems of development]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1967). Tantsiuvalne mystetstvo Radianskoi Ukrainy [Dance art of Soviet Ukraine]. Znannia [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1975). Ukrainskyi radianskyi baletnyi teatr, 1925–1975: Narysy istorii [Ukrainian soviet ballet theater, 1925–1975: Essays on history]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Steblovskyi, B. (1930). Nam potribnyi novyi tanok (Na obmirkuvannia) [We need a new dance (for consideration)]. Radianske mystetstvo, 23-24, 9-10 [in Ukrainian].
T-r, P. (1929, October 24). Do problemy khoreohrafichnoho vykhovannia [To the problem of choreographic education]. Proletarska pravda, 4 [in Ukrainian].
Turkeltaub, I. (1929). Na baletnom perekrestke [At the ballet crossroads]. Zhizn iskusstva, 40, 4 [in Russian].
Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet drama]. Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.