Народна образність у мистецтві народно-сценічної хореографії України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261606Ключові слова:
народно-сценічна хореографія, художній образ, героїчні танці, народна культураАнотація
Мета – проаналізувати творчий доробок знаних балетмейстерів народно-сценічного танцю України в аспекті створення художніх образів, пов’язаних із героїчним минулим українського народу. Методологія дослідження базується на застосуванні компаративного й мистецтвознавчого методів, що дозволяє провести аналіз хореографічних постановок балетмейстерів народно-сценічного танцю України, які інсценізували народні образи в своїх композиціях. Наукова новизна. Обґрунтовано актуальність героїчних образів минулого українців (козаків, опришків), що стали уособленням волелюбного, сильного та мужнього українського характеру. Висновки. Сценічному відтворенню художніх образів, пов’язаних із народною культурою, неодмінно передує пошукова та аналітична робота з вивчення етнографічних, історичних, літературних джерел, що дає можливість балетмейстерам у постановочній роботі більш осмислено та обґрунтовано підійти до створення правдивих образів. Розуміючи багатогранний виховний потенціал створених балетмейстерами в народно-сценічних хореографічних композиціях образів козаків, опришків та ін., які ввібрали широкий спектр найкращих моральних, духовних, історичних та інших аспектів буття українського етносу, важливо зберегти їхнє первинне художньо-змістовне навантаження з метою не втратити орієнтирів для нових поколінь. Хореографічні композиції П. Вірського, О. Гомона, М. Калініна, В. Михайлова, В. Петрика та ін., у яких відтворено народні героїчні образи, витримали випробування часом, а створені в них художні образи, пов’язані з ідентифікаційними основами української культури, стали еталонними в мистецтві українського народно-сценічного танцю, залишаються надовго у пам’яті глядачів, слугують прикладом для наслідування.
Посилання
Bihus, O. (2016). Narodno-stsenichna khoreohrafiia Prykarpatskoho rehionu [Folk-stage choreography of the Prykarpattia Region]. Lira-K [in Ukrainian].
Bilash, P. (2004). Baletmeisterske mystetstvo i stanovlennia ukrainskoi stsenichnoi khoreohrafii u konteksti rozvytku yevropeiskoi khudozhnoi kultury 10–30-kh rokiv XX stolittia [Choreography and the formation of Ukrainian stage choreography in the context of the development of European art culture of the 10-30s of the XX century] [Abstract of PhD Dissertation, State Academy of Culture and Arts Management]. http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2116 [in Ukrainian].
Boiko, O. (2015). Khudozhnii obraz v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi [Artistic image in Ukrainian folk dance]. Lira-K [in Ukrainian].
Borymska, G. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Gutnyk, I. (2018). Osnovni tendentsii u tvorchosti molodykh baletmeisteriv-postanovnykiv ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [The main trends in the work of young ballet masters of Ukrainian folk and stage dance]. Mystetstvoznavchi zapysky [Notes on Art Criticism], 33, 201-208 [in Ukrainian].
Kokulenko, B. (2010). Folklorni tradytsii v narodno-stsenichnomu tantsiuvalnomu mystetstvi Kirovohradshchyny [Folklore traditions in folk-stage dance art of Kirovograd region] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts. [in Ukrainian].
Lytvynenko, V. (2017). Transformatsiia ukrainskoi narodnoi khoreohrafii ta yii kontseptualizatsi-ia v teatri tantsiu Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization in Pavlo Virsky’s dance theater] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management]. http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2227 [in Ukrainian].
Pidlypskyi, A. (2021). Narodno-stsenichna khoreohrafichna kultura Ternopilshchyny seredyny XX – pochatku XXI stolittia [Folk and stage choreographic culture of Ternopil region in the middle of the XX – beginning of the XXI century] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Pompa, O. (2013). Narodnyi tanets: henezys ta suchasni formy pobutuvannia (na materialakh Zhytomyrshchyny) [Folk dance: genesis and modern forms of life (on the materials of Zhytomyr region)] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Roy, Ye. (2015). Stanovlennia i rozvytok narodno-stsenichnoho tantsiuvalnoho mystetstva yak skladnyka khoreohrafichnoi kultury [Formation and development of folk-stage dance art as a component of choreographic culture]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 34, 109-118 [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic art of Ukraine in personalities: Choreographers, ballet dancers, composers, conductors, librettists, critics, artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Tymchula, A. (2021). Narodne khoreohrafichne mystetstvo ukraintsiv Zakarpattia druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Folk choreographic art of Ukrainians of Transcarpathia in the second half of the XX – beginning of the XXI century] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. IPK PK [in Ukrainian].
Zabredovskyi, S. (2010). Metodyka roboty z khoreohrafichnym kolektyvom [Methods of working with choreographic team]. NAKKKiM [in Ukrainian].
Zhyrov, O. (2007). Rozvytok ukrainskoi narodnoi khoreohrafii u mystetsko-pedahohichnii spadshchyni ta diialnosti K. Vasylenka (50-90 roky XX st.) [Development of Ukrainian folk choreography in the artistic and pedagogical heritage and activity of K. Vasylenko (50-90s of the XX century)] [Abstract of PhD Dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.