Український народний танець «Гопак»: від зародження до сучасної сценічної практики виконання

Автор(и)

  • Лілія Леонідівна Козинко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0951-111X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261605

Ключові слова:

Гопак, український народний танець, хореографія, танець, козацькі танці

Анотація

Мета статті полягає в ретроспективному аналізі теорій походження та подальших змін у сценічних варіантах постановки танцю «Гопак» з метою виявлення найвиразніших інтерпретацій композиції та основних рухів танцю. Методологія. Зважаючи на історико-культурологічний характер дослідження, застосовано історико-хронологічний підхід, історичний, теоретичний, системний, аналітичний методи та узагальнення. Наукова новизна. У статті проаналізовано теорії походження танцю «Гопак» та проведено мистецтвознавчий аналіз збережених відеоматеріалів хореографічних постановок означеного танцю за останнє століття. Висновки. Одним із найвідоміших у світі українських народних танців є «Гопак» – візитівка вітчизняного хореографічного мистецтва, що досліджується з мистецтвознавчих, військово-фізичних, символічних та ін. позицій. До сьогодні точаться суперечки щодо часу виникнення цього танцю. Одні науковці пояснюють його через збереження залишків військових танців та системи тренувань воїнів періоду Київської Русі, інші шукають його коріння глибше – в язичницьких танцях пастухів, хтось наголошує на продовженні традиції танцю «Козак», але всі погоджуються, що найбільшого розвитку він зазнав за часів козацтва. Саме тоді розвинулася лексика, визначилась провідна роль імпровізаційності, зародилися початки подальшої трансформації шляхом залучення дівочої партії до танцю. Можна виокремити різні підходи до презентації танцю «Гопак»: у фольклорному варіанті це танець одиночний в загальному масовому, а в сценічному варіанті він стає вже парно-масовим з великою кількість чоловічих соло. Ранні варіанти сценічного втілення «Гопака», які ще збереглися на кіноплівці, дають змогу говорити про прагнення постановників зберегти його автентичну першооснову, імпровізаційність, завзятість, технічність. Надалі цей підхід змінювався. Балетмейстери винайшли узагальнений варіант, зупинившись на парно-масовій основі з великою кількістю чоловічих віртуозних технічних рухів. Разом з позитивними моментами академізації «Гопака» слід виокремити й негативні: втрату імпровізаційності; перехід від сольної форми в масовому танці до парно-масової, що притаманна фактично всім іншим українським танцям; зупинка в подальшому розвитку варіативності танцю; втрата автентичної основи та різноманітності зразків виконання танцю «Гопак». Можна припустити, що традиція виконання «Гопака» може бути пізнішою за традицію танцювання «Козака», оскільки не є усталеною

Біографія автора

Лілія Леонідівна Козинко, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Boiko, O. (2001). Istoriia Ukrainy [History of Ukraine]. Akademia [in Ukrainian].

Hulak-Artemovskyi, S. (1965). Zaporozhets za Dunaiem: Komichna opera na 3 dii. Klavir [Zaporozhets on the Danube: Comic opera in 3 acts. Clavier] [Musical score]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Humeniuk, A. (1963). Narodne khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Folk choreographic art of Ukraine]. Vydavnytstvo Akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].

Gutnyk, I. (2018). Mistse ta rol zhinochoho tantsiu u stsenichnomu hopaku [The place and role of women’s dance in stage hopak]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 2, 211-214 [in Ukrainian].

Kaliandruk, T. (2007). Taiemnytsi boiovykh mystetstv Ukrainy [Secrets of martial arts of Ukraine]. Piramida [in Ukrainian].

Kiptilova, N. (2014). Hopak yak odyn z fenomeniv ukrainskoho tantsiu [Hopak as one of the phenomena of Ukrainian dance]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Serie Arts], 14, 75-80 [in Ukrainian].

Klymchuk, I. (2020). Kozatska tema v narodno-stsenichnii khoreohrafii 1950–1980 rokiv yak zasib transliatsii etnokulturnoi identychnosti [The cossack theme in the Ukrainian folk stage choreography 1950-1980 as a means of translation of ethnocultural identity]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism], 36, 37-41 [in Ukrainian].

Kuplennyk, V. (Comp.). (1997). Narysy do istorii ukrainskoho narodnoho tantsiu [Essays on the history of Ukrainian folk dance]. Instytut zmistu i metodiv navchannia [in Ukrainian].

Melnychuk, O. S., Bilodid, I. K., Kolomiiets, V. T., & Tkachenko, O. B. (Eds.). (1982). Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy [Etymological dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 1). Naukova dumka [in Ukrainian].

Morozov, A. (2018). Ukrainskyi tanets "hopak" – obrobka folklornoho pershodzherela chy stylizatsiia? [Ukrainian dance "hopak" – processing the folklore primary source or stylization?]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 40, 360-367 [in Ukrainian].

Nalyvaiko, S. (2000). Taiemnytsi rozkryvaie sanskryt [Sanskrit reveals secrets]. Prosvita [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2018). Ukrainskyi narodno-stsenichnyi tanets "Hopak": naukovo-teoretychnyi ta khudozhno-krytychnyi aspekty [Ukrainian folk-stage dance "Hopak": scientific-theoretical and artistic-critical aspects]. Mystetstvoznavchi zapysky [Notes on Art Criticism], 34, 151-158 [in Ukrainian].

Pylat, V. (1999). Boiovyi hopak [Fighting hopak]. Lohos [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk dance in the traditional and modern culture of Ukraine] [Abstract of PhD Dissertation, State Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Sikorska, I., & Khai, M. (2006). Hopak. In H. Skrypnyk (Ed.), Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia] (Vol. 1, pp. 498-499). Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Tsybulnyk, S. (1996). Vasyl Krychevskyi i kinematohraf [Vasyl Krychevsky and cinema]. Kino-Teatr [Cinema-Theater], 5, 37-40 [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. IPK PK [in Ukrainian].

Velychkovych, M., & Martyniuk, L. (2003). Ukrainskyi rukopash hopak [Ukrainian hand-to-hand hopak]. Liha-Pres [in Ukrainian].

Yak tantsiuvaly ukrainskyi hopak 100 rokiv tomu (video) [How Ukrainian hopak danced 100 years ago (video)]. (2019, March 14). Amazing Ukraine. https://www.amazingukraine.pro/culture/spravzhnii-ukrainskyi-hopak/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03

Як цитувати

Козинко, Л. Л. (2022). Український народний танець «Гопак»: від зародження до сучасної сценічної практики виконання. Танцювальні студії, 5(1), 17–28. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.1.2022.261605

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ