Футуристичний танець у дискурсі маніфестів італійських футуристів

Автор(и)

  • Лариса Юріївна Цвєткова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2466-275X
  • Аліна Миколаївна Підлипська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-7892-337X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249303

Ключові слова:

футуристичний танець, маніфести футуристів, Філіппо Томмазо Марінетті, італійський футуризм, хореографія, авангард

Анотація

Мета статті – виявити особливості футуристичних танців на основі аналізу маніфестів італійських футуристів, дотичних до танцювальної проблематики. Методологія. Для проведення дослідження застосовано історико-хронологічний підхід, методи аналізу та порівняння. Наукова новизна. Вперше проаналізовано маніфести італійських футуристів, присвячені різним аспектам, в оптиці танцювальної проблематики. Висновки. Італійський футуризм був першим художнім напрямом у світовій історії мистецтва, який, оголосивши машину об’єктом свого натхнення й уособленням краси, поставив за мету відобразити на полотні, папері, металі, а також репрезентувати в танці всі прояви життя індустріальної цивілізації. У хореографії початку XX ст. відбувалося освоєння нових форм виразності, лунали заклики до перегляду глибинних пластів танцювальної мови, здатних знайти адекватні сучасності танцювальні форми. Футуризм, відмовляючись від усталених форм професійного танцю, заперечуючи класичний танець і проголошуючи смерть італійського балету, включає у танцювальну тканину нехудожні об’єкти й, долаючи зображальність як таку, що пов’язана із мімезисом, замінює її виразністю, репрезентантом й уособленням якої стає Машина. Маніфест «Футуристичного танцю» Ф. Т. Марінетті претендував на те, щоб стати не лише теоретичним обґрунтуванням нового футуристичного танцю, а й практичною базою для створення нових пластичних форм. Джерело футуристичної танцювальної поетики, середовище, яке провокувало й надихало на створення нового мистецтва, – це простір індустріального міста. Футуристи прагнули відобразити у танці прискорення темпів життя та індустріалізацію середовища як ознаки нової, майбутньої епохи. Осмислення особливостей футуристичних танців, пошуки футуристами розкутого самоцінного жесту як виражального танцювального засобу дозволяє розширити розуміння футуризму, значення та вплив якого виходить за межі мистецтва історичного авангарду. Культ Машини, визначивши естетику італійського футуризму, став своєрідним «архетипом» культури XX століття, а комплекс обумовлених цим культом ідей і образів є одним із головних внесків італійського футуризму в європейське мистецтво.

Біографії авторів

Лариса Юріївна Цвєткова, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент, заслужений працівник культури України

Аліна Миколаївна Підлипська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Avdeev, V., & Lavrova, S. (2021). Obraz Mashiny v Ital’yanskom Futurizme: Manifesty, Muzyka, Zhivopis’ [The Image of the Machine in Italian Futurism: Manifestos, Music, Painting]. Philharmonica. International Music Journal, 3, 47-68. https://doi.org/10.7256/2453-613X.2021.3.35341 [in Russian].

Azari, F. (2013). Futuristicheskii Vozdushnyi Teatr. Polet kak Khudozhestvennoe Vyrazhenie Sostoyanii Dushi [Futuristic Aerial Theater. Flight as an Artistic Expression of States of Mind]. In E. Lazareva (Comp., Trans.), Vtoroi Futurizm: Manifesty i Programmy Ital’yanskogo Futurizma. 1915-1933 [Second Futurism: Manifestos and Programs of Italian Futurism. 1915- 1933] (pp. 96-101). Hylaea [in Russian].

Balla, G., & Depero, F. (2013). Futuristicheskaya Rekonstruktsiya Vselennoi [Futuristic Reconstruction of the Universe]. In E. Lazareva (Comp., Trans.), Vtoroi Futurizm: Manifesty i Programmy Ital’yanskogo Futurizma. 1915-1933 [Second Futurism: Manifestos and Programs of Italian Futurism. 1915-1933] (pp. 47-53). Hylaea [in Russian].

Bobrinskaya, E. (1998). Zhest v Poetike Rannego Russkogo Avangarda [Gesture in the Poetics of the Early Russian Avant-Garde.]. In Kharmsizdat Predstavlyaet. Avangardnoe Povedenie [Kharmsizdat Presents. Avant-Garde Behavior], Proceedings of the Scientific Conference Kharms-festival 4, St. Petersburg (pp. 49-62). M.K. & Kharmsizdat [in Russian].

Chop, T. (2017). Transformatsiia Berhsonizmu v Estetytsi Futuryzmu [Transformation of Bergsonism in the Aesthetics of Futurism]. Humanitarnyi Chasopys [Humanitarian Journal], 1, 56-64 [in Ukrainian].

Chop, T. (2021). Kontseptsiia Ukrainskoho Futuryzmu v Konteksti Teorii Performatyvnosti [Concept of Ukrainian Futurism in the Context of Theoris of Performance]. Colloquium- Journal, 5(92), 42-44. https://doi.org/10.24412/2520-6990-2021-592-42-44 [in Ukrainian].

Dixon, S. (2007). Tsyfrovoi Performans: Istoriya Novykh Media v Teatre, Tantse, Spektakle i Installyatsii [Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art, and Installation] (K. Elfimov, Trans.). The MIT Press [in Russian].

Döblin, A. (1986). Futuristicheskaya Tekhnika Slova. Otkrytoe Pis’mo F. T. Marinetti [Futuristic Word Technique. Open Letter to F. T. Marinetti.]. In L. Andreev (Ed.), Nazyvat’ Veshchi Svoimi Imenami: Programmnye Vystupleniya Masterov Zapadno-Evropeiskoi Literatury XX v. [Calling a Spade a Spade: Program Presentations of the Masters of Western European Literature of the XX Century] (pp. 294-299). Progress [in Russian].

Garafola, L. (2021). Russkii Balet Diaghileva [Diaghilev’s Russian Ballet] (M. Ivonina & O. Levenkov, Trans.). KoLibri; Azbuka-Attikus [in Russian].

Girin, Yu. (Ed). (2010). Avangard v Kul’ture XX Veka (1900-1930): Teoriya. Istoriya. Poetika [Avant- Garde in the Culture of the XX Century (1900-1930): Theory. History. Poetics] (Book 1). IWL RAS [in Russian].

Glushkova, M. (2021, June 13). Futuristy v Pachkakh: kak Sozdatel’ "Russkikh Sezonov" Sergei Diaghilev Povenchal Klassicheskii Balet s Avangardnym [Futurists in Tutus: how the Creator of Russian Seasons Sergei Diaghilev Married Classical Ballet with Avant-Garde]. KNIFE. https://knife.media/futuristic-ballet/ [in Russian].

Goldberg, R. (2014). Iskusstvo Performansa: Ot Futurizma do Nashikh Dnei [The Art of Performance: From Futurism to the Present Day] (A. Aslanyan, Trans.). Ad Marginem Press [in Russian].

Guryanova, N. (2002). Olga Rozanova i Rannii Russkii Avangard [Olga Rozanova and the Early Russian Avant-Garde]. Hylaea [in Russian].

Hladun, D. (2020). Vstup do Teorii Poetychnoho Performansu v Ukraini. Istoriia Teorii Performansu [Introduction to the Theory of Poetic Performance in Ukraine. History of Performance Theory]. In A. Arkhanhelska, R. Merzová, & O. Taran (Eds.), Ucrainica ІX. Současná Ukrajinistika. Problémy Jazyka, Literatury a Kultury [Ucrainica ІX. Contemporary Ukrainian Studies. Problems of Language, Literature and Culture] (pp. 262-266). Palacky University in Olomouc [in Ukrainian].

Hladun, D. (2021). Performans i Poetychnyi Performans u Stattiakh Ukrainskykh Doslidnykiv [Performance and Poetic Performance in the Articles of Ukrainian Researchers]. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(1), 145-155. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.12 [in Ukrainian].

Honcharenko, D. (2013). Performans-Art yak Yavyshche Kultury Postmodernizmu [Performance Art as a Phenomenon of Postmodern Culture]. Aktualni Problemy Mystetskoi Praktyky i Mystetstvoznavchoi Nauky: Mystetski Obrii’2013, 5, 333-337 [in Ukrainian].

Honcharenko, D. (2014). Kontseptualni Zasady Rozvytku Performans-Artu [Conceptual Bases of Performance Art’s Development]. Aktualni Problemy Mystetskoi Praktyky i Mystetstvoznavchoi Nauky: Mystetski Obrii’2014, 6, 111-113 [in Ukrainian].

Jakobson, R. (1987). Raboty po Poetike: Perevody [Works on Poetics: Translations] (M. Gasparov, Ed.). Progress [in Russian].

Kholodynska, S. (2015). Futuryzm u Konteksti Avanhardnoho Rukhu: vid Italiiskoho Dosvidu do Ukrainskykh Invariatsii [Futurism in Context of Avant-Garde Rush: from Italian Experience to Ukrainian Interpretations]. Ukrainska Kultura: Mynule, Suchasne, Shliakhy Rozvytku. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Series: Art Criticism], 21(1), 27-34 [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2017). Mise en Scène: Idei. Kontseptsiii. Napriamy [Mise en Scène: Ideas. Concepts. Directions]. Feniks [in Ukrainian].

Lazareva, E. (2010). "Mekhanicheskoe Iskusstvo" i "Aerozhivopis’": K Istorii Glavnykh Esteticheskikh Programm Ital’yanskogo Futurizma 1920-1930-kh gg. [Mechanical Art and Aeropainting: To the History of the Key Aesthetic Programs of the Italian Futurism in 1920-1930s]. Iskusstvoznanie [Art Studies], 1-2, 530-548 [in Russian].

Lazareva, E. (2011). Sud’by Futurizma v Italii i Rossii vo 2-i Polovine 1910-kh – 1930-e Gody [The Fate of Futurism in Italy and Russia in the 2nd Half of the 1910s – 1930s] [Abstract of PhD Dissertation, State Institute for Art Studies] [in Russian].

Lazareva, E. (2016). Chelovek, Umnozhennyi Mashinoi [The Man Multiplied by the Machine]. Iskusstvoznanie [Art Studies], 1-2, 90-113 [in Russian].

Levchuk, L. (2009). Futuryzm: Istoriia, Teoriia, Mystetska Praktyka [Futurism: History, Theory, Artistic Practice]. Aktualni Filosofski ta Kulturolohichni Problemy Suchasnosti, 24, 3-9 [in Ukrainian].

Marinetti, F. T. (1986a). Pervyi Manifest Futurizma [The First Manifesto of Futurism] (S. Portnova & V. Uvarov, Trans.). In L. Andreev (Ed.), Nazyvat’ Veshchi Svoimi Imenami: Programmnye Vystupleniya Masterov Zapadno-Evropeiskoi Literatury XX v. [Calling a Spade a Spade: Program Presentations of the Masters of Western European Literature of the XX Century] (pp. 158-162). Progress [in Russian].

Marinetti, F. T. (1986b). Tekhnicheskii Manifest Futuristskoi Literatury [Technical Manifesto of Futurist Literature] (T. Voevodina, Trans.). In L. Andreev (Ed.), Nazyvat’ Veshchi Svoimi Imenami: Programmnye Vystupleniya Masterov Zapadno-Evropeiskoi Literatury XX v. [Calling a Spade a Spade: Program Presentations of the Masters of Western European Literature of the XX Century] (pp. 163-168). Progress [in Russian].

Marinetti, F. T. (2013). Futuristicheskii Tanets. Futuristicheskii Manifest [Futuristic Dance. Futuristic Manifesto]. In E. Lazareva (Comp., Trans.), Vtoroi Futurizm: Manifesty i Programmy Ital’yanskogo Futurizma. 1915-1933 [Second Futurism: Manifestos and Programs of Italian Futurism. 1915-1933] (pp. 78-87). Hylaea [in Russian].

Mikhailov, A. (1997). Yazyki Kul’tury [Languages of Culture]. Yazyki russkoi kul’tury [in Russian].

Podoroga, V. (2010). Homo ex Machina. Avangard i Ego Mashiny. Estetika Novoi Formy [Homo ex Machina. Avant-Garde and Its Machines. Aesthetics of a New Form]. Logos, 1(74), 22-50 [in Russian].

Sadlovskyi, Yu. (2013). Slovnyk Futuryzmu [Dictionary of Futurism]. Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Sirotkin, N. (2000). O Probleme Sub"ekta i Ob"ekta v Avangardizme [On the Problem of Subject and Object in Avant-Garde]. Poeziya Avangarda. http://avantgarde.narod.ru/beitraege/ov/ns_object.htm#Ftn1 [in Russian].

Sirotkina, I. (2016). Diskretnoe i Kontinual’noe v Tantse [Discrete and Continuous in Dance]. Voprosy Filosofii [Problems of Philosophy], 10, 132-142 [in Russian].

Velychko, V., & Oksametnyi, I. (2021). Start Vystavkovoho Proektu "Futuromarennia": Kuratorskyi Tekst [Start of the Exhibition Project “Futuromarennia": Curatorial Text]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/povidomlennya/kuratorskyj-tekst-do-vystavky-futuromarennya/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Цвєткова, Л. Ю., & Підлипська, А. М. (2021). Футуристичний танець у дискурсі маніфестів італійських футуристів. Танцювальні студії, 4(2), 176–194. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249303

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ