Інтерпретація оперних творів на українській балетній сцені

Автор(и)

  • Людмила Францівна Хоцяновська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8451-3185
  • Ганна Олексіївна Перова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-0722-9775

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249293

Ключові слова:

балетна інтерпретація, інтерпретація опери, хореографічне мистецтво, балет

Анотація

Мета статті – виявити особливості балетмейстерських інтерпретацій оперних вистав на українській балетній сцені. Методологія. Для проведення дослідження застосовано комплекс загальних (аналіз та синтез, індукція та дедукція, порівняння) і спеціальних (мистецтвознавчий аналіз) наукових методів. Наукова новизна. Вперше проаналізовано балетні інтерпретації оперних вистав в Україні. Висновки. При інтерпретації оперних творів на балетній сцені відбувається зміщення змістовних акцентів у залежності від балетмейстерського задуму. Хореографічна інтерпретація не передбачає розкриття музично-вокальної концепції твору, балетмейстери вдаються до купюр музичної партитури у відповідності до розробленого сценарно-композиційного плану. Часто єдиним мірилом композиційної структури партитури виступають музичний та естетичний смаки балетмейстера. Основою для створення балетних вистав переважно стають опери минулих століть, відбувається своєрідна актуалізація змісту твору в іншій історико-культурній епосі. Серед таких творів на українській сцені «Кармен-сюїта» Ж. Бізе – Р. Щедріна (перенесена вистава А. Алонсо), «Весілля Фігаро» В. А. Моцарта у постановці В. Яременка, «Кармен. TV» у постановці Р. Поклітару. Зустрічаємо і свідому відмову балетмейстерів від використання оперних партитур при реалізації тем, що мають у глядачів стійкі асоціації з операми («Дама з камеліями» у постановці А. Рехвіашвілі, «Пікова дама» у постановці Р. Поклітару). Загалом оперні вистави є вагомим джерелом для балетних інтерпретацій.

Біографії авторів

Людмила Францівна Хоцяновська, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцентка

Ганна Олексіївна Перова, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцентка

Посилання

Abdokov, Yu. (2009). Muzykal’naya Poetika Khoreografii: Plasticheskaya Interpretatsiya Muzyki v Khoreograficheskom Iskusstve: Vzglyad Kompozitora [Musical Poetics of Choreography: Plastic Interpretation of Music in Choreographic Art: The Composer’s View]. GITIS [in Russian].

Apanasenko, V. (2014). Spokuta Kokhanniam [Atonement with Love]. National Opera of Ukraine. https://opera.com.ua/performance/dama-z-kameliyami [in Ukrainian].

Arkina, N. (1987). Balet i Literatura [Ballet and Literature]. Znanie [in Russian].

Bentia, Yu. (2006, March 22). Motsart cherez skakalochku: U Natsionalnomu Teatri Opery i Baletu Vidbulasia Premiera Komichnoho Baletu na muzyku Motsarta "Vesillia Fiharo" [Mozart through a Skipping Rope: The National Opera and Ballet Theater Hosted the Premiere of Mozart’s Comic Ballet "The Wedding of Figaro"]. Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/218829 [in Ukrainian].

Carmen. TV. (2006). Kyiv Modern Ballet. https://kyivmodernballet.com/theater/repertoire/22 [in Ukrainian].

Gasnikova, O. (2020). K Voprosu o Transformatsii Opery v Baletnyi Spektakl’ (na Primere Tvorchestva Russkikh i Zapadnoevropeiskikh Khoreografov) [Transformation of an Opera Performance into a Ballet (by Russian and West European Choreographers)]. Khudozhestvennoe Obrazovanie i Nauka [Arts Education and Science], 1(22), 103-113. https://doi.org/10.34684/hon.202001013 [in Russian].

Gasnikova, O. (2021). Plasticheskaya Interpretatsiya Opery v Baletnyi Spektakl’: Balet "Volshebnaya Fleita" na Muzyku V. A. Motsarta v Postanovke A. B. Petrova v Teatre "Kremlevskii Balet" [Plastic Interpretation of Opera in a Ballet Performance: Ballet "The Magic Flute" to the Music of V. A. Mozart Staged by A. B. Petrov at the Kremlin Ballet Theater]. Vestnik Akademii Russkogo Baleta im. A. Ya. Vaganovoi [Bulletin of Vaganova Ballet Academy], 1(72), 26-42 [in Russian].

Kirpichenkova, O. (2017). Termin "Interpretatsiya" v Teorii Baleta i Kriterii Khudozhestvennoi Znachimosti Khoreograficheskoi Interpretatsii [The Term of "Interpretation" in Ballet Theory and the Criterion of Artistic Value of Choreographic Interpretation]. Observatoriya Kul’tury [Observatory of Culture], 14(1), 46-53. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2017-14-1-46-53 [in Russian].

Krasovskaya, V. (2005). Balet skvoz’ Literaturu [Ballet through Literature]. Vaganova Ballet Academy [in Russian].

Polishchuk, T. (2016, October 18). Pochatok Istorii – "Karmen.TV": "Kyiv Modern-Balet" Sviatkuie 10-richchia Zasnuvannia Kolektyvu [The Beginning of the Story – "Carmen.TV": "Kyiv Modern Ballet" Celebrates the 10th Anniversary of the Band]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/pochatok-istoriyi-karmentv [in Ukrainian].

Smetanina, B. (2007). Interpretatsiya Literaturnykh Obrazov v Balete: Epizody iz Tvorcheskogo Opyta Borisa Eifmana [Interpretation of Literary Images in Ballet: Episodes from the Creative Experience of Boris Eifman]. Izvestiya Rossiiskogo Gosudarstvennogo Pedagogicheskogo Universiteta im. A. I. Gertsena [Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences], 8(27), 77-79 [in Russian].

Vanslov, V. (2007). O Muzyke i o Balete [About Music and Ballet]. Pamyatniki istoricheskoi mysli [in Russian].

Verhelis, O. (2021, September 14). Karty – na Stil! Radu Poklitaru Prezentuie Premieru Baletu "Pikova dama" na Muzyku Petra Chaikovskoho [Cards – on the Table! Radu Poklitaru Presents the Premiere of the Ballet "The Queen of Spades" to the Music of Peter Tchaikovsky]. Teatralno-Kontsertnyi Kyiv. https://www.tkk.media/karty-na-stil/ [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia Baletu [Ballet Drama]. Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Хоцяновська, Л. Ф., & Перова, Г. О. (2021). Інтерпретація оперних творів на українській балетній сцені. Танцювальні студії, 4(2), 144–151. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249293

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ