Особливості просторової композиції народно-сценічних танців українців Закарпаття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249288Ключові слова:
фольклорний танець, народно-сценічний танець, просторова композиція танцю, українці ЗакарпаттяАнотація
Мета статті – виявити специфіку сценічних інтерпретацій фольклорних танців українців Закарпаття на основі аналізу просторової композиції народно-сценічних танців другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Методологія. Застосовано методи структурного та формального аналізу просторової композиції хореографії народно-сценічних танців; типологічний метод спрямований на виявлення локальних особливостей традиційної танцювальної культури українців Закарпаття; порівняльний метод застосовано для зіставлення народних та народно-сценічних танців крізь призму поняття «формація» (за А. Джурческу). Наукова новизна. Проаналізовано специфіку сценічної інтерпретації традиційних танців українців Закарпаття крізь призму концепції «формацій» А. Джурческу. Висновки. Структурно-просторова композиція народно-сценічних танців українців Закарпаття побудована на специфічних мізансценах та «формаціях». Мізансцени в проаналізованих хореографічних композиціях («Дробойка», «Увиванець», «Дібровчанка», «Чинадійка», «Дубкани-скакани», «Березнянка», «Дуботанець», «Лісоруби», «Коломийка», «Водичанський скаканий», «Карпатське чудо-озеро», «Мараморощина квітуча») – це завершені сцени з гармонічною з художньо-естетичного погляду наявністю формацій в кожному танці. Характерними є регулярні зміни статичних та динамічних фігур. Зміни в мізансценах переважно відповідають музичному супроводу. В межах мізансцени наявні різноманітні складники формації – групування (від соло до численних групи – 16 та більше танцюристів); кількість (залежить від кількості танцюристів в ансамблі); гендерний склад учасників; геометрична конфігурація (малюнок) – переважають напівколо та замкнене коло, лінії; взаємоорієнтування танцюристів; спосіб зв’язку між танцюристами – руки схрещені попереду, за поясом та ін. Відмінності між проаналізованими хореографічними композиціями народних та народно-сценічних танців є наслідком індивідуального творчого бачення хореографа-постановника. Це помітно на рівні групування та кількості танцюристів, їхніх зв’язків, порядку використання обраних геометричних конфігурацій.
Посилання
Arnheim, R. (1988). The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. University of California Press.
Bihus, O. (2016). Narodno-Stsenichna Khoreohrafiia Prykarpatskoho Rehionu [Folk-Stage Choreography of the Prykarpattia Region]. Lira-K [in Ukrainian].
Fabryka-Protska, O. (2019). Vykonavska Diialnist Narodnoho Ansambliu Pisni i Tantsiu "Lemkovyna" u Konteksti Rozvytku Ukrainskoho Narodnopisennoho Mystetstva (do 50-richnoho Yuvileiu) [Performing Activity of the Folk Song and Dance Ensemble "Lemkovyna" in the Context of the Development of Ukrainian Folk Song Art (to the 50th Anniversary)]. In L. Horina (Ed.), Aktualni Problemy Narodno-Instrumentalnoho Vykonavstva v Ukraini: Istoriia i Suchasnist [Actual Problems of Folk Instrumental Performance in Ukraine: History and Modernity] (pp. 114-122). Volyncki oberehy [in Ukrainian].
Giurchescu, A., & Bloland, S. (1995). Romanian Traditional Dance: A Contextual and Structural Approach. Wild Flover Press.
Ibersfeld, A. (1982). Čitanje Pozorišta (Zodijak br. 55) [Reading Theater (Zodiac no. 55)]. Vuk Karadžić [in Serbian].
Klajn, H. (1995). Osnovni Problemi Režije [Basic Problems of Directing] (3rd ed.). University of Arts in Belgrade [in Serbian].
Kvetsko, O. Ya. (2015). Boikivskyi Tanets v Konteksti Rozvytku Ukrainskoho Narodno- Stsenichnoho Tantsiu [Boyko’s Dance in the Context of Ukrainian Folk Stage Dance]. Molodyi Vchenyi [Young Scientist], 12(27, 4), 54-57 [in Ukrainian].
Laban, R. (2011). The Mastery of Movement (L. Ullmann, Ed.; 4th ed.). Dance Books.
Nosál, Š.(1984). Choreografia Ľudového Tanca [Folk Dance Choreography]. Slovenské pedagogické nakladateľstvo [in Slovak].
Stasko, B. (2004). Khoreohrafichne Mystetstvo Ivano-Frankivshchyny [Choreographic Art of Ivano- Frankivsk Region]. Lileia-NV [in Ukrainian].
Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi Tanets [Ukrainian Dance]. IPK PK [in Ukrainian].
Williams, D. (2004). Antropology and the Dance: Ten Lectures (2nd ed). University of Illinois Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.