Особливості просторової композиції народно-сценічних танців українців Закарпаття

Автор(и)

  • Андрій Васильович Тимчула Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8287-6852
  • Ольга Леонідівна Яценко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-9809-4284

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249288

Ключові слова:

фольклорний танець, народно-сценічний танець, просторова композиція танцю, українці Закарпаття

Анотація

Мета статті – виявити специфіку сценічних інтерпретацій фольклорних танців українців Закарпаття на основі аналізу просторової композиції народно-сценічних танців другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Методологія. Застосовано методи структурного та формального аналізу просторової композиції хореографії народно-сценічних танців; типологічний метод спрямований на виявлення локальних особливостей традиційної танцювальної культури українців Закарпаття; порівняльний метод застосовано для зіставлення народних та народно-сценічних танців крізь призму поняття «формація» (за А. Джурческу). Наукова новизна. Проаналізовано специфіку сценічної інтерпретації традиційних танців українців Закарпаття крізь призму концепції «формацій» А. Джурческу. Висновки. Структурно-просторова композиція народно-сценічних танців українців Закарпаття побудована на специфічних мізансценах та «формаціях». Мізансцени в проаналізованих хореографічних композиціях («Дробойка», «Увиванець», «Дібровчанка», «Чинадійка», «Дубкани-скакани», «Березнянка», «Дуботанець», «Лісоруби», «Коломийка», «Водичанський скаканий», «Карпатське чудо-озеро», «Мараморощина квітуча») – це завершені сцени з гармонічною з художньо-естетичного погляду наявністю формацій в кожному танці. Характерними є регулярні зміни статичних та динамічних фігур. Зміни в мізансценах переважно відповідають музичному супроводу. В межах мізансцени наявні різноманітні складники формації – групування (від соло до численних групи – 16 та більше танцюристів); кількість (залежить від кількості танцюристів в ансамблі); гендерний склад учасників; геометрична конфігурація (малюнок) – переважають напівколо та замкнене коло, лінії; взаємоорієнтування танцюристів; спосіб зв’язку між танцюристами – руки схрещені попереду, за поясом та ін. Відмінності між проаналізованими хореографічними композиціями народних та народно-сценічних танців є наслідком індивідуального творчого бачення хореографа-постановника. Це помітно на рівні групування та кількості танцюристів, їхніх зв’язків, порядку використання обраних геометричних конфігурацій.

Біографії авторів

Андрій Васильович Тимчула, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Ольга Леонідівна Яценко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцент кафедри

Посилання

Arnheim, R. (1988). The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. University of California Press.

Bihus, O. (2016). Narodno-Stsenichna Khoreohrafiia Prykarpatskoho Rehionu [Folk-Stage Choreography of the Prykarpattia Region]. Lira-K [in Ukrainian].

Fabryka-Protska, O. (2019). Vykonavska Diialnist Narodnoho Ansambliu Pisni i Tantsiu "Lemkovyna" u Konteksti Rozvytku Ukrainskoho Narodnopisennoho Mystetstva (do 50-richnoho Yuvileiu) [Performing Activity of the Folk Song and Dance Ensemble "Lemkovyna" in the Context of the Development of Ukrainian Folk Song Art (to the 50th Anniversary)]. In L. Horina (Ed.), Aktualni Problemy Narodno-Instrumentalnoho Vykonavstva v Ukraini: Istoriia i Suchasnist [Actual Problems of Folk Instrumental Performance in Ukraine: History and Modernity] (pp. 114-122). Volyncki oberehy [in Ukrainian].

Giurchescu, A., & Bloland, S. (1995). Romanian Traditional Dance: A Contextual and Structural Approach. Wild Flover Press.

Ibersfeld, A. (1982). Čitanje Pozorišta (Zodijak br. 55) [Reading Theater (Zodiac no. 55)]. Vuk Karadžić [in Serbian].

Klajn, H. (1995). Osnovni Problemi Režije [Basic Problems of Directing] (3rd ed.). University of Arts in Belgrade [in Serbian].

Kvetsko, O. Ya. (2015). Boikivskyi Tanets v Konteksti Rozvytku Ukrainskoho Narodno- Stsenichnoho Tantsiu [Boyko’s Dance in the Context of Ukrainian Folk Stage Dance]. Molodyi Vchenyi [Young Scientist], 12(27, 4), 54-57 [in Ukrainian].

Laban, R. (2011). The Mastery of Movement (L. Ullmann, Ed.; 4th ed.). Dance Books.

Nosál, Š.(1984). Choreografia Ľudového Tanca [Folk Dance Choreography]. Slovenské pedagogické nakladateľstvo [in Slovak].

Stasko, B. (2004). Khoreohrafichne Mystetstvo Ivano-Frankivshchyny [Choreographic Art of Ivano- Frankivsk Region]. Lileia-NV [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi Tanets [Ukrainian Dance]. IPK PK [in Ukrainian].

Williams, D. (2004). Antropology and the Dance: Ten Lectures (2nd ed). University of Illinois Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Тимчула, А. В., & Яценко, О. Л. (2021). Особливості просторової композиції народно-сценічних танців українців Закарпаття. Танцювальні студії, 4(2), 126–134. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249288

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ