Балетмейстерська творчість Олексія Гомона в контексті народно-сценічної хореографії України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249287Ключові слова:
Олексій Гомон, балетмейстер, український народно-сценічний танець, народне хореографічне мистецтвоАнотація
Мета статті полягає у виявленні особистого внеску балетмейстера Олексія Гомона в розвиток народно-сценічного хореографічного мистецтва України. Методологія. Для досягнення мети застосовано загальнонаукові методи теоретичного та емпіричного рівнів: аналіз і узагальнення науково-теоретичних основ дослідження, хронологічний метод. Висновки щодо особливостей балетмейстерської творчості О. Гомона зроблено на основі аналізу виявленого комплексу джерел: хореографічних творів митця, інтерв’ю з ним, спогадів колег та артистів. Наукова новизна. У дослідженні вперше здійснено комплексний аналіз основних етапів становлення та розвитку балетмейстерської творчості О. Гомона; введено у науковий обіг фактологічний матеріал (інтерв’ю з митцем), який до цього часу не був опублікований. Висновки. Балетмейстерська творчість О. Гомона є синтезом досягнень декількох поколінь українських хореографів у сфері сценічної інтерпретації народного танцю, вона заснована на народних традиціях та творчо оброблена, збагачена досвідченим, майстерним танцівником і талановитим багатоплановим постановником. Значний вплив на творчість талановитого балетмейстера О. Гомона мала співпраця з генієм української народної хореографії П. Вірським. Яскравою віхою у творчому житті митця стала балетмейстерська діяльність у Державному шахтарському ансамблі пісні і танцю «Донбас», а згодом у Національному заслуженому академічному українському народному хорі ім. Г. Верьовки. Танцювальні номери та вокально-хореографічні композиції, створені О. Гомоном, і до сьогодні залишаються улюбленими як в артистів, так і в глядачів. Балетмейстерська творчість О. Гомона, його професійна діяльність – це вагомий внесок у розвиток народно-сценічного мистецтва України, який полягає в розширенні тематики сценічних українських народних танців; збагаченні народної танцювальної лексики завдяки вмілій обробці фольклорного матеріалу; створенні значної кількості масштабних пісенно-танцювальних композицій, які заслужено вважаються кращими зразками вокально-хореографічних форм народного мистецтва.
Посилання
G. Veryovka Ukrainian National Honoured Academic Folk Choir. (n.d.). Istoriia [History]. https://veryovka.com/history/ [in Ukrainian].
Gutnyk, I. (2020). Khoreohrafichni Tvory Oleksiia Homona v Repertuari Ansambliv Narodnoho Tantsiu Ukrainy [Choreoagraphic Works of Oleksiy Homon in the Repertuary of Folk Dance Ensembles of Ukraine]. Ukrainska Kultura: Mynule, Suchasne, Shliakhy Rozvytku [Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development], 36, 57-63. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi36.410 [in Ukrainian].
Homon, O. (1994, December 14). Interviu z O. Homonom [Interview with O. Homon]. Personal archive of V. Shkorinenko, Kyiv [in Ukrainian].
Honored State Academic Song and Dance Ensemble "Donbass". (n.d.). Istoriya Zasluzhennogo Gosudarstvennogo Akademicheskogo Ansamblya "Donbass". http://donbassdance.ru/istoriya/istoriya [in Russian].
Kolosok, O. (Comp.). (2009). Maistry Narodno-Stsenichnoho Tantsiu [Masters of Folk Stage Dance]. DAKKKіM [in Ukrainian].
Lytvynenko, V. (2017). Transformatsiia Ukrainskoi Narodnoi Khoreohrafii ta Yii Kontseptualizatsiia v Teatri Tantsiu Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian Folk Choreography and Its Conceptualization in Pavlo Virsky’s Dance Theater] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].
Ostrovska, K. V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – Khranytel Khoreohrafichnykh Tradytsii Ukrainy [Anatolii Kryvokhyzha as a Guardian of Ukrainian Choreographic Traditions]. Kultura Ukrainy. Ceriia: Mystetstvoznavstvo [Culture of Ukraine. Series: Art Criticism], 53, 220-230 [in Ukrainian].
Shkorinenko, V. (2020, October 25). Interviu z V. Shkorinenko [Interview with V. Shkorinenko]. Personal archive of I. Gutnyk, Kyiv [in Ukrainian].
Shumilova, V. (2018). Pochatkovyi Etap Stanovlennia Tvorchoi Osobystosti Myroslava Mykhailovycha Vantukha (do 80-richchia vid Dnia Narodzhennia) [The Initial Stage of the Formation of the Creative Personality of Myroslav Mykhailovych Vantukh (on the 80th Anniversary Since His Birth)]. Mizhnarodnyi Visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo [International Journal: Culturology. Philology. Musicology], 2(11), 199-204 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2006). Homon Oleksii Oleksandrovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=30762 [in Ukrainian].
State Border Service of Ukraine. (n.d.). Akademichnyi Ansambl Pisni i Tantsiu (m. Kyiv) [Academic Song and Dance Ensemble (Kyiv)]. https://dpsu.gov.ua/ua/structure/chastini-centralnogo-pidporyadkuvannya/akademichniy-ansambl-pisni-i-tancyu-ukraini/ [in Ukrainian].
Volyn State Academic Folk Choir. (n.d.). Tantsi ta Vokalno-Khoreohrafichni Kompozytsii [Dances and Vocal and Choreographic Compositions]. http://volynchoir.com.ua [in Ukrainian].
Zhyrov, O. (2007). Rozvytok Ukrainskoi Narodnoi Khoreohrafii Mystetsko-Pedahohichnoi Spadshchyni ta Diialnosti K. Vasylenka (50-90 Roky XX st.) [Development of Ukrainian Folk Choreography in the Artistic and Pedagogical Heritage and Activity of K. Vasylenko (50-90 Years of the XX Century)] [Abstract of PhD Dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.