Балетмейстерська творчість Олексія Гомона в контексті народно-сценічної хореографії України

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Гутник Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6492-370X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249287

Ключові слова:

Олексій Гомон, балетмейстер, український народно-сценічний танець, народне хореографічне мистецтво

Анотація

Мета статті полягає у виявленні особистого внеску балетмейстера Олексія Гомона в розвиток народно-сценічного хореографічного мистецтва України. Методологія. Для досягнення мети застосовано загальнонаукові методи теоретичного та емпіричного рівнів: аналіз і узагальнення науково-теоретичних основ дослідження, хронологічний метод. Висновки щодо особливостей балетмейстерської творчості О. Гомона зроблено на основі аналізу виявленого комплексу джерел: хореографічних творів митця, інтерв’ю з ним, спогадів колег та артистів. Наукова новизна. У дослідженні вперше здійснено комплексний аналіз основних етапів становлення та розвитку балетмейстерської творчості О. Гомона; введено у науковий обіг фактологічний матеріал (інтерв’ю з митцем), який до цього часу не був опублікований. Висновки. Балетмейстерська творчість О. Гомона є синтезом досягнень декількох поколінь українських хореографів у сфері сценічної інтерпретації народного танцю, вона заснована на народних традиціях та творчо оброблена, збагачена досвідченим, майстерним танцівником і талановитим багатоплановим постановником. Значний вплив на творчість талановитого балетмейстера О. Гомона мала співпраця з генієм української народної хореографії П. Вірським. Яскравою віхою у творчому житті митця стала балетмейстерська діяльність у Державному шахтарському ансамблі пісні і танцю «Донбас», а згодом у Національному заслуженому академічному українському народному хорі ім. Г. Верьовки. Танцювальні номери та вокально-хореографічні композиції, створені О. Гомоном, і до сьогодні залишаються улюбленими як в артистів, так і в глядачів. Балетмейстерська творчість О. Гомона, його професійна діяльність – це вагомий внесок у розвиток народно-сценічного мистецтва України, який полягає в розширенні тематики сценічних українських народних танців; збагаченні народної танцювальної лексики завдяки вмілій обробці фольклорного матеріалу; створенні значної кількості масштабних пісенно-танцювальних композицій, які заслужено вважаються кращими зразками вокально-хореографічних форм народного мистецтва.

Біографія автора

Ірина Миколаївна Гутник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

G. Veryovka Ukrainian National Honoured Academic Folk Choir. (n.d.). Istoriia [History]. https://veryovka.com/history/ [in Ukrainian].

Gutnyk, I. (2020). Khoreohrafichni Tvory Oleksiia Homona v Repertuari Ansambliv Narodnoho Tantsiu Ukrainy [Choreoagraphic Works of Oleksiy Homon in the Repertuary of Folk Dance Ensembles of Ukraine]. Ukrainska Kultura: Mynule, Suchasne, Shliakhy Rozvytku [Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development], 36, 57-63. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi36.410 [in Ukrainian].

Homon, O. (1994, December 14). Interviu z O. Homonom [Interview with O. Homon]. Personal archive of V. Shkorinenko, Kyiv [in Ukrainian].

Honored State Academic Song and Dance Ensemble "Donbass". (n.d.). Istoriya Zasluzhennogo Gosudarstvennogo Akademicheskogo Ansamblya "Donbass". http://donbassdance.ru/istoriya/istoriya [in Russian].

Kolosok, O. (Comp.). (2009). Maistry Narodno-Stsenichnoho Tantsiu [Masters of Folk Stage Dance]. DAKKKіM [in Ukrainian].

Lytvynenko, V. (2017). Transformatsiia Ukrainskoi Narodnoi Khoreohrafii ta Yii Kontseptualizatsiia v Teatri Tantsiu Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian Folk Choreography and Its Conceptualization in Pavlo Virsky’s Dance Theater] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Ostrovska, K. V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – Khranytel Khoreohrafichnykh Tradytsii Ukrainy [Anatolii Kryvokhyzha as a Guardian of Ukrainian Choreographic Traditions]. Kultura Ukrainy. Ceriia: Mystetstvoznavstvo [Culture of Ukraine. Series: Art Criticism], 53, 220-230 [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2020, October 25). Interviu z V. Shkorinenko [Interview with V. Shkorinenko]. Personal archive of I. Gutnyk, Kyiv [in Ukrainian].

Shumilova, V. (2018). Pochatkovyi Etap Stanovlennia Tvorchoi Osobystosti Myroslava Mykhailovycha Vantukha (do 80-richchia vid Dnia Narodzhennia) [The Initial Stage of the Formation of the Creative Personality of Myroslav Mykhailovych Vantukh (on the 80th Anniversary Since His Birth)]. Mizhnarodnyi Visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo [International Journal: Culturology. Philology. Musicology], 2(11), 199-204 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2006). Homon Oleksii Oleksandrovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=30762 [in Ukrainian].

State Border Service of Ukraine. (n.d.). Akademichnyi Ansambl Pisni i Tantsiu (m. Kyiv) [Academic Song and Dance Ensemble (Kyiv)]. https://dpsu.gov.ua/ua/structure/chastini-centralnogo-pidporyadkuvannya/akademichniy-ansambl-pisni-i-tancyu-ukraini/ [in Ukrainian].

Volyn State Academic Folk Choir. (n.d.). Tantsi ta Vokalno-Khoreohrafichni Kompozytsii [Dances and Vocal and Choreographic Compositions]. http://volynchoir.com.ua [in Ukrainian].

Zhyrov, O. (2007). Rozvytok Ukrainskoi Narodnoi Khoreohrafii Mystetsko-Pedahohichnoi Spadshchyni ta Diialnosti K. Vasylenka (50-90 Roky XX st.) [Development of Ukrainian Folk Choreography in the Artistic and Pedagogical Heritage and Activity of K. Vasylenko (50-90 Years of the XX Century)] [Abstract of PhD Dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Гутник, І. М. (2021). Балетмейстерська творчість Олексія Гомона в контексті народно-сценічної хореографії України. Танцювальні студії, 4(2), 117–125. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249287

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ