Аполонійський модус балетної критики Акіма Волинського
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236231Ключові слова:
критика балету, аполлонійство, діонісійство, класичний танець, балет, Акім ВолинськийАнотація
Мета статті – виявити сутність аполлонійського в балетній критиці й теорії Акіма Волинського. Методологія. На основі аналізу історіографії проблеми, першоджерел (критичні статті Волинського та його теоретична праця «Книга радінь»), застосування хронологічного й культурологічного підходів, порівняння діонісійсько-аполонійської концепції давніх греків та підходів до її тлумачення Волинського проведено науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Уперше проаналізовано аполлонійські інтенції балетної критики й теорії Волинського. Висновки. На формування ідейно-естетичних основ балетної критики й теорії Акіма Волинського істотно вплинув Ф. Ніцше з ідеєю дихотомії аполлонійського й діонісійського та ідеєю надлюдини. Народження нової людини на початку ХХ ст. Волинський пов’язував зі шляхом від діонісійського – хаотичне, вакхічне, матеріальне, вседозволене, до аполлонійського – вольове, розумне, самодостатнє, духовне, ідеальне. Підґрунтям філософсько-історичного осмислення ґенези й розвитку класичного танцю Акім Волинський вважав культуру Давньої Греції; хоча світогляд давніх греків визначали два модуси буття – Хаос і Космос, їхнє мислення вирізняла внутрішня суперечливість як поєднання двох начал: ірраціонально-стихійного (діонісійського) і раціонально-гармонійного (аполлонійського). Класичний танець для Волинського – утілення ідеальної краси, продовження античної сакрально-танцювальної традиції. У критичних статтях він спонукає до пошуку сакрального початку в сучасних балетних постановках. Припускаємо, що, розробляючи теорію класичного танцю, Акім Волинський виходив з космогонічної концепції давньогрецького філософа Емпедокла, який надавав особливого значення стихіям вогню і землі. У Волинського дух уособлює вогонь (стрибок), а тіло – землю (партерні рухи).
Посилання
Babak, E. N. (2014). Filosofsko-Esteticheskie Vzgliady Akima Volynskogo [Akym Volynskiy Philosophical and Aesthetic Views]. Vcheni Zapysky Kharkivskoho Humanitarnoho Universytetu "Narodna Ukrainska Akademiia" [Research Bulletin of Kharkiv University of Humanities "People’s Ukrainian Academy", 20, 464-469 [in Russian].
Dmitriev, P. V. (2009). "Apollon" (1909–1918): Materialy iz Redaktsionnogo Portfelya ["Apollon"(1909-1918): Editorial portfolio]. Baltiiskie sezony [in Russian].
Gosudarev, A. A. (2007). Chelovek Epokhi Vozrozhdeniya (Akim Volynskii kak Teoretik Klassicheskogo Tantsa) [Renaissance Man (Akim Volynsky as a Theorist of Classical Dance)]. Vestnik Russkoi Khristianskoi Gumanitarnoi Akademii [Review of Russian Christian Academy for Humanities], 8(1), 209-217 [in Russian].
Kotelnikov, V. A. (2008, February 26). Voinstvuyushchii Idealist Akim Volynskii [Militant Idealist Akim Volynsky]. Literary.RU. https://www.literary.ru/literary.ru/show_archives.php?subaction=showfull&id=1204022521&archive [in Russian].
Lebedeva, G. (2008). Akim Volynskii i Razoblachenie Likov. In A. L. Volynskii, Kniga Likovanii. Azbuka Klassicheskogo Tantsa [The Book of Jubilation. ABC of Classical Dance] (pp. 5-11). Lan’, Planeta muzyki [in Russian].
Losev, A. F. (1994). Istoriya Antichnoi Estetiki [History of Ancient Aesthetics] (Vol. 8, Book 2). Iskusstvo [in Russian].
Mitrokhina, L. (2018). Gipnoz Russkoi Terpsikhory. Abram Grigor’evich Raskin. Libretto i Stsenarii [Hypnosis of Russian Terpsichore. Abram Grigorievich Raskin. Libretto and Scripts]. Petersburg Art History Notebooks [Peterburgskie Iskusstvovedcheskie Tetradi], 49, 169-196 [in Russian].
Pimenova, I. I. (2013). Stanovlenie i Razvitie Mirovozzreniya A. L. Volynskogo (1880-e – Nachalo 1900-kh gg.) [Formation and Development of A. L. Volynsky’s Worldview (1880s – early 1900s)] [PhD Dissertation]. RUDN University, Moscow [in Russian].
Semushkin, A. V. (1985). Empedokl [Empedocles]. Mysl’ [in Russian].
Tolstaya, E. D. (2013). Bednyi Rytsar’. Intellektual’noe Stranstvie Akima Volynskogo [Poor Knight. Intellectual Journey of Akim Volynsky]. Mosty kul’tury, Gesharim [in Russian].
Volynsky, A. L. (1896). Novye Techeniya v Sovremennoi Russkoi Literature [New Trends in Modern Russian Literature]. Severnyi Vestnik [Northern Bulletin], 12, 2, 233-264 [in Russian].
Volynsky, A. (1908a, January 29). A. L. Volynskii o Russkom Iskusstve [A. L. Volynsky about Russian Art]. Obozrenie Teatrov [Review of Theaters], 16-17 [in Russian].
Volynsky, A. (1908b, January 30). A. L. Volynskii o Tantsakh Dunkan [A. L. Volynsky about Dancing Duncan]. Obozrenie Teatrov [Review of Theaters], 12 [in Russian].
Volynsky, A. L. (2001). Literaturnye Zametki: Apollon i Dionis [Literary Notes: Apollo and Dionysus]. In Yu. V. Sineokaya (Comp.), Nitsshe: Pro et Contra [Nietzsche: Pro et Contra]. Russian Christian Institute for Humanities Publishing [in Russian].
Volynsky, A. L. (2002). Stat’i o Balete [Articles about Ballet]. Giperion [in Russian].
Volynsky, A. L. (2008). Kniga Likovanii. Azbuka Klassicheskogo Tantca [The Book of Jubilation. ABC of Classical Dance]. Lan, Planeta muzyki [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Alina Pidlypska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.