Аполонійський модус балетної критики Акіма Волинського

Автор(и)

  • Аліна Миколаївна Підлипська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-7892-337X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236231

Ключові слова:

критика балету, аполлонійство, діонісійство, класичний танець, балет, Акім Волинський

Анотація

Мета статті – виявити сутність аполлонійського в балетній критиці й теорії Акіма Волинського. Методологія. На основі аналізу історіографії проблеми, першоджерел (критичні статті Волинського та його теоретична праця «Книга радінь»), застосування хронологічного й культурологічного підходів, порівняння діонісійсько-аполонійської концепції давніх греків та підходів до її тлумачення Волинського проведено науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Уперше проаналізовано аполлонійські інтенції балетної критики й теорії Волинського. Висновки. На формування ідейно-естетичних основ балетної критики й теорії Акіма Волинського істотно вплинув Ф. Ніцше з ідеєю дихотомії аполлонійського й діонісійського та ідеєю надлюдини. Народження нової людини на початку ХХ ст. Волинський пов’язував зі шляхом від діонісійського – хаотичне, вакхічне, матеріальне, вседозволене, до аполлонійського – вольове, розумне, самодостатнє, духовне, ідеальне. Підґрунтям філософсько-історичного осмислення ґенези й розвитку класичного танцю Акім Волинський вважав культуру Давньої Греції; хоча світогляд давніх греків визначали два модуси буття – Хаос і Космос, їхнє мислення вирізняла внутрішня суперечливість як поєднання двох начал: ірраціонально-стихійного (діонісійського) і раціонально-гармонійного (аполлонійського). Класичний танець для Волинського – утілення ідеальної краси, продовження античної сакрально-танцювальної традиції. У критичних статтях він спонукає до пошуку сакрального початку в сучасних балетних постановках. Припускаємо, що, розробляючи теорію класичного танцю, Акім Волинський виходив з космогонічної концепції давньогрецького філософа Емпедокла, який надавав особливого значення стихіям вогню і землі. У Волинського дух уособлює вогонь (стрибок), а тіло – землю (партерні рухи).

Біографія автора

Аліна Миколаївна Підлипська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Babak, E. N. (2014). Filosofsko-Esteticheskie Vzgliady Akima Volynskogo [Akym Volynskiy Philosophical and Aesthetic Views]. Vcheni Zapysky Kharkivskoho Humanitarnoho Universytetu "Narodna Ukrainska Akademiia" [Research Bulletin of Kharkiv University of Humanities "People’s Ukrainian Academy", 20, 464-469 [in Russian].

Dmitriev, P. V. (2009). "Apollon" (1909–1918): Materialy iz Redaktsionnogo Portfelya ["Apollon"(1909-1918): Editorial portfolio]. Baltiiskie sezony [in Russian].

Gosudarev, A. A. (2007). Chelovek Epokhi Vozrozhdeniya (Akim Volynskii kak Teoretik Klassicheskogo Tantsa) [Renaissance Man (Akim Volynsky as a Theorist of Classical Dance)]. Vestnik Russkoi Khristianskoi Gumanitarnoi Akademii [Review of Russian Christian Academy for Humanities], 8(1), 209-217 [in Russian].

Kotelnikov, V. A. (2008, February 26). Voinstvuyushchii Idealist Akim Volynskii [Militant Idealist Akim Volynsky]. Literary.RU. https://www.literary.ru/literary.ru/show_archives.php?subaction=showfull&id=1204022521&archive [in Russian].

Lebedeva, G. (2008). Akim Volynskii i Razoblachenie Likov. In A. L. Volynskii, Kniga Likovanii. Azbuka Klassicheskogo Tantsa [The Book of Jubilation. ABC of Classical Dance] (pp. 5-11). Lan’, Planeta muzyki [in Russian].

Losev, A. F. (1994). Istoriya Antichnoi Estetiki [History of Ancient Aesthetics] (Vol. 8, Book 2). Iskusstvo [in Russian].

Mitrokhina, L. (2018). Gipnoz Russkoi Terpsikhory. Abram Grigor’evich Raskin. Libretto i Stsenarii [Hypnosis of Russian Terpsichore. Abram Grigorievich Raskin. Libretto and Scripts]. Petersburg Art History Notebooks [Peterburgskie Iskusstvovedcheskie Tetradi], 49, 169-196 [in Russian].

Pimenova, I. I. (2013). Stanovlenie i Razvitie Mirovozzreniya A. L. Volynskogo (1880-e – Nachalo 1900-kh gg.) [Formation and Development of A. L. Volynsky’s Worldview (1880s – early 1900s)] [PhD Dissertation]. RUDN University, Moscow [in Russian].

Semushkin, A. V. (1985). Empedokl [Empedocles]. Mysl’ [in Russian].

Tolstaya, E. D. (2013). Bednyi Rytsar’. Intellektual’noe Stranstvie Akima Volynskogo [Poor Knight. Intellectual Journey of Akim Volynsky]. Mosty kul’tury, Gesharim [in Russian].

Volynsky, A. L. (1896). Novye Techeniya v Sovremennoi Russkoi Literature [New Trends in Modern Russian Literature]. Severnyi Vestnik [Northern Bulletin], 12, 2, 233-264 [in Russian].

Volynsky, A. (1908a, January 29). A. L. Volynskii o Russkom Iskusstve [A. L. Volynsky about Russian Art]. Obozrenie Teatrov [Review of Theaters], 16-17 [in Russian].

Volynsky, A. (1908b, January 30). A. L. Volynskii o Tantsakh Dunkan [A. L. Volynsky about Dancing Duncan]. Obozrenie Teatrov [Review of Theaters], 12 [in Russian].

Volynsky, A. L. (2001). Literaturnye Zametki: Apollon i Dionis [Literary Notes: Apollo and Dionysus]. In Yu. V. Sineokaya (Comp.), Nitsshe: Pro et Contra [Nietzsche: Pro et Contra]. Russian Christian Institute for Humanities Publishing [in Russian].

Volynsky, A. L. (2002). Stat’i o Balete [Articles about Ballet]. Giperion [in Russian].

Volynsky, A. L. (2008). Kniga Likovanii. Azbuka Klassicheskogo Tantca [The Book of Jubilation. ABC of Classical Dance]. Lan, Planeta muzyki [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Підлипська, А. М. (2021). Аполонійський модус балетної критики Акіма Волинського. Танцювальні студії, 4(1), 87–94. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236231

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ