Науково-технічний вимір європейського танцювального мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ століття (на прикладі Лої Фуллер)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236230Ключові слова:
Лої Фуллер, танець «Серпантин», танець модерн, науково-технічний прогрес та танець, хореографіяАнотація
Мета дослідження – з’ясувати специфіку впливу науково-технічних досягнень на танцювальне мистецтво кінця ХІХ – початку ХХ ст. на прикладі творчості Лої Фуллер. Методологія. На основі аналізу наукової літератури та джерел, застосування компаративного, хронологічного, порівняльного методів проведено науково обґрунтоване дослідження. Наукова новизна. Уперше в мистецтвознавстві розглянуто творчість представниці танцю модерн кінця ХІХ – початку ХХ ст. Л. Фуллер в аспекті впливу досягнень науково-технічного прогресу на танцювальне мистецтво того часу. Висновки. Творчі експерименти Л. Фуллер свідчать про набуття хореографією науково-технологічного виміру і функціонування танцювального мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ ст. у просторі двох «світів» – художнього й науково-технічного. Якщо наука прагне зрозуміти епоху, знайти приховані смисли, а художня творчість створює ці смисли, то інтенція танцювального мистецтва цього періоду полягає в тому, щоб знайти ці приховані смисли й репрезентувати їх у своїй творчості. Відтак видатні митці (художники, режисери, хореографи, композитори та ін.), серед яких Л. Фуллер, не тільки виражали зміст своєї епохи, але й надавали їй смислового наповнення. Л. Фуллер намагалася мислити хореографією в категоріях, близьких до наукових. Творчість танцівниці була своєрідним бунтом проти усталених балетних форм, наслідуванням античної естетики через заперечення класичного танцю. Досвід Л. Фуллер став не лише кроком до створення танцю модерн, а й одним із перших досвідів інтегрування досягнень науково-технічного прогресу епохи в мистецтво танцю (світлові ефекти, кінопроєкції та ін.), що додатково підсилювало новітність і перспективність презентованої танцівницею пластики.
Посилання
Gagarina, O. (2014). Frantsuzskii Baletnyi Teatr Nachala XX Veka: na Puti k Novomu Sintezu [The French Ballet Theater of the Early 20th Century: On the Path Towards a New Synthesis]. Problemy Muzykal’noi Nauki [Problems of Music Science], 1(14), 39-45 [in Russian].
Grafova, E. (2020). Obrazy Zhenshchin-Tsvetov, Zhenshchin-Babochek v Khudozhestvennom Opyte Iskusstva Italii i Frantsii Epokhi Moderna [Images of Women-Flowers, Women- Butterflies in the Artistic Experience of the Art of Italy and France in the Art Nouveau Age]. Vestnik RGGU. Seriya "Filosofiya. Sotsiologiya. Iskusstvovedenie" [RSUH Bulletin. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies], 1, 139-154. https://doi.org/10.28995/2073-6401-2020-1-139-154 [in Russian].
Hardt, I. (2008). Vyrazitel’nyi Tanets v Germanii [Expressive Dance in Germany] (Z. Pyshnovskaya & M. Kuvshinova, Trans.). In V. F. Kolyazin (Ed.), Germaniya. XX vek. Modernizm, Avangard, Postmodernizm [Germany. XX Century. Modernism, Avant-garde, Postmodernism] (pp. 502- 517). ROSSPEN [in Russian].
Hillier, B. (2004). Stil’ XX Veka [The Style of the Century] (A. Bogomyakov, Trans.). Slovo [in Russian].
Kandel, E. (2016). Vek Samopoznaniya. Poiski Bessoznatel’nogo v Iskusstve i Nauke s Nachala XX Veka do Nashikh Dnei [The Age of Insight. The Quest to Understand the Unconscious in Air, Mind, and Brain] (P. Petrov, Trans.). Corpus [in Russian].
Kandinsky, V. (2001). Tochka i Liniya na Ploskosti [Point and Line on a Plane] (E. Kozina, Trans.). Azbuka-klassika [in Russian].
Krasovskaya, V. M. (2009). Russkii Baletnyi Teatr Nachala XX Veka. Khoreografy [Russian Ballet Theater of the Early 20th Century. Choreographers] (2nd ed.). Lan’, Planeta muzyki [in Russian].
Lebedeva, N. (2017). Vremya Bol’shikh Peremen: Evolyutsiya Obraza Tela i Kostyuma v Stsenicheskom Tantse XX Veka. Teoriya Mody [Fashion Theory], 44. https://www.nlobooks.ru/magazines/teoriya_mody/44_tm_2_2017/article/12552/ [in Russian].
Levinson, A. (1911). Loi Fuller i Ee Shkola [Loie Fuller and Her School]. Apollo [Apollon], 9, 65-66 [in Russian].
Misler, N. (2013). Kostyum, Telo, Dvizhenie: Istoriya Kostyuma. Rozhdenie i Konets Novogo Tantsa [Costume, Body, Movement: The History of the Costume. Birth and End of a New Dance] (E. Deikhmann, Trans.). Teoriya Mody [Fashion Theory], 29. https://www.nlobooks.ru/magazines/teoriya_mody/29_tm_3_2013/article/10600/ [in Russian].
Rancière, J. (2016). Tanets Sveta. Parizh, Foli-Berzher, 1893 [Dance of Light. Paris, Folies- Bergeres, 1893] (D. Zhukov, Trans.). Khudozhestvennyi Zhurnal [Moscow Art Magazine], 97. http://moscowartmagazine.com/issue/19/article/282 [in Russian].
Sboeva, S. (2020). "My Znaem, Nesomnenno, Osnovnye Linii i Pervoelementy Ego Raboty...": Andrei Levinson ob Edvarde Gordone Krege ["We Know, Undoubtedly, the Main Lines and Primary Elements of His Work...": Andrei Levinson on Edward Gordon Craig]. Voprosy Teatra [Problems of the Theatre], 3-4, 302-329. https://doi.org/10.24411/0507-3952-2020-00045 [in Russian].
Suquet, A. (2016). Stseny. Tantsuyushchee Telo: Laboratoriya Vospriyatiya [ Scenes. Dancing Body: Laboratory of Perception]. In A. Corbin, J. Vigarello, & J.-J. Curtin (Eds.), Istoriya Tela [History of the Body] (Vol. 3; pp. 351-370). Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].
Yampolsky, M. (1996). Demon i Labirint. Diagrammy, Deformatsii, Mimesis [Demon and Labyrinth. Diagrams, Deformations, Mimesis]. Novoe literaturnoe obozrenie.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Larysa Tsvietkova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.