Маска та емоційно-тілесний інтелект в мистецтві танцю ХХ – початку ХХІ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236223

Ключові слова:

сучасний танець, маска в хореографії, неомаска, антимаска, емоційно-тілесний інтелект в танці

Анотація

Мета дослідження – виявити роль феноменів «неомаска» та «антимаска» в мистецтві танцю ХХ – початку ХХІ ст. та у формуванні емоційно-тілесного інтелекту сучасного хореографа. Методологія. Застосування історичного, компаративного, мистецтвознавчого методів сприяло проведенню науково об’єктивного дослідження. Наукова новизна. Уведено поняття «неомаска» та «антимаска» у сферу хореографічного мистецтва, проаналізовано процеси трансформації ролі маски та формування передумов становлення поняття «емоційно-тілесний інтелект» у виставах хореографів модерного й постмодерного напрямів. Висновки. Поняття «неомаска» в сучасній хореографії можна застосувати для означення візуального образу, що має відкрите обличчя, але закрите тканиною тіло, або використання тканини для покриття обличчя й тіла разом. Під «антимаскою» розуміємо «оголення» психоемоційних проблем людини, повну свободу емоційних і тілесних проявів у танці з мінімальним використанням костюму, гриму, реквізиту. Зазначено, що адаптація людини до зміни парадигми сприйняття світу зі споглядальної на особистісну призвела до актуалізації емоційно-тілесного інтелекту як складника постановочної творчості хореографів та виконавської діяльності артистів-танцівників. Констатовано необхідність відкриття дискурсу стосовно питань про тривимірний світ людини (дух, душа, тіло), що сьогодні розуміють як «тілесність». Нині в сценічній культурі поширюється філософія сприйняття не «танцюючого тіла», а «тілесності образу». Завданням сучасного хореографічного мистецтва є відкриття людині (і учасникам танцювальних перфоменсів, і глядачам) можливостей усвідомленого проживання свого життя, зняття поверхневої маски, надання усвідомлення особистої відповідальності за життя через створення й демонстрацію сучасних образів. Предмет і концепт «маска» в хореографічному мистецтві пройшли шлях трансформації від використання маски для захисту та заміни образу тіла до свідомого співвідношення «я і тіло» в розвитку емоційного інтелекту хореографа та глядача.

Біографія автора

Олена Миколаївна Шабаліна, Харківська державна академія культури

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bieber, M. (1939). The History of the Greek and Roman Theater. H. Milford, Oxford University Press.

Caillois, R. (2007). Igry i Lyudi. Stat’i i Esse po Sotsiologii Kul’tury [Games and People. Articles and Essays on the Sociology of Culture] (S. N. Zenkin, Trans.). OGI [in Russian].

Davydova, M., Shmerling, A., Zintsov, O., Levin, S., Parkhomovskaya, N., & Shenderova, A. (2015). Glossarii Sovremennogo Tantsa [Glossary of Contemporary Dance]. Teatr [Theatre], 20, 162-185 [in Russian].

Gert, O. (2014, July 10). V Berline Postavlen "Triadicheskii Balet" [The Triadic Ballet was Staged in Berlin]. Vedomosti. https://www.vedomosti.ru/lifestyle/articles/2014/07/10/bezduhovka-no-netlenka [in Russian].

Goleman, D. (2018). Emotsiinyi Intelekt: Knyzhka, Yaka Zminiuie Uiavlennia pro Te, Shcho Oznachaie Buty Rozumnym [Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ] (S.-L. Humetska, Trans.). Vivat [in Ukrainian].

Khlopova, V. (2016). Dekufle i Ego Illyuzii [Decoufle and His Illusions]. Teatr [Theatre], 27-28, 78- 85 [in Russian].

Khlopova, V. (n.d.). Istoriya Sovremennogo Tantsa v 31 Postanovke: Balety, Spektakli i Performansy, Kotorye Izmenili Predstavlenie o Khoreografii [A History of Contemporary Dance in 31 Stages: Ballets, Plays and Performances That Redefined Choreography]. Arzamas. https://arzamas.academy/materials/1452/ [in Russian].

Kulishova, O. V. (2015). Teatral’naya Maska v Drevnei Gretsii: Ee Istoki i Konteksty Funktsionirovaniya [Dramatic Mask in Ancient Greek: Its Origins and Contexts of Functioning]. Trudy Istoricheskogo Fakul’teta Sankt-Peterburgskogo Universiteta [Proceedings of the Faculty of History of St. Petersburg University], 23, 7-16 [in Russian].

Kumukova, D. D. (2018). Ot Maski Komedii Del’ Arte k Simvolu Akterskoi Professii [From the Mask of Commedia Dell’arte to the Symbol of Actor’s Profession]. Vestnik Akademii Russkogo Baleta im. A. Ya. Vaganovoi [Bulletin of Vaganova Ballet Academy], 2(55), 141-152 [in Russian].

Kuznetsova, T. (1998, November 5). Kukly Detyam ne Igrushka [Dolls are not Toys for Children]. Kommersant, 9 [in Russian].

Meineck, P. (2011). The Neuroscience of the Tragic Mask. A Journal of Humanities and the Classics, 19(1), 113-158.

Plach (balet) – Lamentation (ballet). (2020, November 7). In Wikipedia. https://ru.qaz.wiki/wiki/Lamentation_(ballet) [in Russian].

Polyushkina, E. V. (1992). "Makbet". Khoreograficheskii Teatr Yokhana Kresnika ["Macbeth". Choreographic Theater of Johann Kresnik]. In E. Polyushkina, Moya Dusha Sostoyalas’. Dnevnik Aleny [My Soul Took Place. Alena’s Diary]. https://pub.wikireading.ru/45617 [in Russian].

Ponikarovskaya, M. V. (2015). Tragicheskaya Maska v Drevnegrecheskom Teatre [The Tragic Mask in Ancient Greek Theatre]. Trudy Istoricheskogo Fakul’teta Sankt-Peterburgskogo Universiteta [Proceedings of the Faculty of History of St. Petersburg University], 23, 17-26 [in Russian].

Prosperi, M. (1982). The Masks of Lipari. The Drama Review, 26(4), 25-37. https://doi.org/10.2307/1145513

Shkolnikov, S. P. (1969). Grim [Makeup]. Vysheishaya shkola [in Russian].

Sidelnikova, A. (2019, October 5). Glavnyi Balet Stoletiya: Oskar Shlemmer i Teatr Baukhauza [The Main Ballet of the Century: Oskar Schlemmer and the Bauhaus Theater]. Artkhiv. https://artchive.ru/publications/4182~Glavnyj_balet_stoletija_Oskar_Shlemmer_i_teatr_Baukhauza [in Russian].

Sutton, D. F. (1984). Pollux on Special Masks. L’antiquitéclassique, 53, 174-183. https://doi.org/10.3406/antiq.1984.2119.

Triadicheskii Balet Oskara Shlemmera [Triadic Ballet by Oskar Schlemmer]. (2020, April 7). Blog Ottepel Gallery. https://ottepel.gallery/triadicheskiy-balet [in Russian].

Vasilyev, A. V. (2015.). Maski v Rimskom Teatre: Proiskhozhdenie i Tipologiya [Masks in Roman Theater: Origins and Typology]. Trudy Istoricheskogo Fakul’teta Sankt-Peterburgskogo Universiteta [Proceedings of the Faculty of History of St. Petersburg University], 23, 52-72 [in Russian].

Vovolis, T. (2011, September 18-21). Mask, Actor, Theatron and Landscape in Classical Greek Theatre. In The Acoustics of Ancient Theatres Conference, Patras, Greece. https://www.academia.edu/1085982/Mask_Actor_Theatron_and_Landscape_in_Classical_Greek_Theatre.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Шабаліна, О. М. (2021). Маска та емоційно-тілесний інтелект в мистецтві танцю ХХ – початку ХХІ століття. Танцювальні студії, 4(1), 51–63. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236223

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ