Жанр портрета в творчості хореографа Рудольфа Харатяна

Автор(и)

  • Назенік Гагіківна Саргсян Інститут мистецтв Національної академії наук Республіки Вірменія, Armenia https://orcid.org/0000-0001-6926-1047

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236217

Ключові слова:

жанр портрета в балеті, хореографічна інтерпретація, балетмейстер Рудольф Харатян, Моцарт, Бах, Шарль Азнавур

Анотація

Мета статті – обґрунтувати правомірність уведення в галузь дансологіі поняття «жанр портрета» на прикладі постановок балетмейстера Рудольфа Харатяна. Методологія. Шляхом мистецтвознавчого аналізу балетів хореографа Рудольфа Харатяна «Іпостасі», «Bachpassion» (Пристрасті Баха) і «La Boheme», порівняння хореографічних рішень жанру портрета в назвах балетів виявлено специфіку інтерпретації образів композиторів Моцарта і Баха, а також шансоньє Шарля Азнавура. Наукова новизна. Уперше на основі аналізу трьох балетів Рудольфа Харатяна в дансологію введено поняття «жанр портрета», під яким розуміємо хореографічний спектакль або окремий номер, героєм якого є історична особистість (а не вигаданий персонаж), представник мистецтва. Висновки. Жанр портрета не ідентичний такому в живопису або скульптурі, але ближчий до творів літератури чи кінематографу. У них, як і в хореографічній виставі, на перший план виходить не тільки той, про кого вони оповідають, а головне – як. У балеті «Іпостасі» переданий різноманітний духовний світ Моцарта – його іпостасі як образи дійових осіб створених ним опер. Вони то знаходяться з ним у повній гармонії, то співпереживають йому, то відриваються від свого творця. У «Bachpassion», крім самого Баха, беруть участь ще 13 балерин і танцівників, але немає конкретних персонажів – таке образне рішення музичного світу Баха. У «La Boheme» дію конкретизовано – це шлях Шарля Азнавура до визнання, протее назвати балет сюжетним не можна. Це швидше портрет шансоньє в інтер’єрі Монмартра. У перспективі жанр портрета може бути розглянутий більш широко, як хореографічний спектакль або окремий номер, героєм якого є історична особистість (а не вигаданий персонаж), безвідносно до того, представник він мистецтва, політики, науки, духовенства та ін.

Біографія автора

Назенік Гагіківна Саргсян, Інститут мистецтв Національної академії наук Республіки Вірменія

Доктор мистецтвознавства, провідний науковий співробітник

Посилання

A. Spendiaryan Opera and Ballet National Academic Theatre. (2010). Bachpassion [Show program] [in Armenian].

Karp, P. (1990). Balet i Drama [Ballet and Drama]. Iskusstvo [in Russian].

Kharatyan Rudolf Gurgenovich. (2013, December 10). In Encyclopedia of the Hayazg Foundation. http://ru.hayazg.info/Харатян_Рудольф_Гургенович [in Russian].

Sargsyan, N. (2010, May 18). Strogaya Krasota i Dukhovnost’ – Eto Takaya Redkost’! [Strict Beauty and Spirituality are So Rarity!] Golos Armenii [Voice of Armenia] [in Russian].

Sargsyan, N. (2017a). Osnovnye Tendentsii Baletnogo Iskusstva Armenii XX – Nachala XXI Vekov (na Primere Tvorchestva Armyanskikh Khoreografov) [The Main Trends in the Ballet Art of Armenia of the Twentieth – Beginning of the Twenty-First Centuries (on the Example of the Work of Armenian Choreographers)] [Doctoral Dissertation]. Institute of Arts, National Academy of Sciences of Republic of Armenia, Yerevan [in Russian].

Sargsyan, N. (2017b, January 6). Khoreograficheskii Portret Velikogo Shanson’e [Choreographic Portrait of the Great Singer]. Golos Armenii [Voice of Armenia] [in Russian].

Sargsyan, N. (2019). K Voprosu o Khoreograficheskoi Interpretatsii Tragicheskikh Sobytii v Istorii Natsii (na Primere Baleta "Antuni" Edgara Oganesyana v Postanovke Khoreografa Maksima Martirosyana) [To the Issue of Choreographic Interpretation of Tragic Events in the History of a Nation (on the Example of Edgar Hovhannisyan’s "Antuni" Ballet Staged by Choreographer Maxim Martirosyan)]. Tantsiuvalni Studii [Dance Studies], 2(1), 59-71. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172186 [in Russian].

Sargsyan, N. (2020). Proyavlenie Tendentsii Muzykal’nogo i Khoreograficheskogo Iskusstv XX – nachala XXI v Proizvedeniyakh po Motivam Poem Ovanesa Tumanyana [Manifestation of Trends in Musical and Choreographic Arts of the 20th and Early 21st Centuries in the Works Based on Hovhannes Tumanyan’s Poems]. Tantsiuvalni Studii [Dance Studies], 3(1), 58-70. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203950 [in Russian].

Vanslov V. (1980). Stat’i o Balete. Muzykal’no-Esteticheskie Problemy Baleta [Articles about Ballet. Musical and Aesthetic Problems of Ballet]. Muzyka [in Russian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia Baletu [Ballet Drama]. Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Саргсян, Н. Г. (2021). Жанр портрета в творчості хореографа Рудольфа Харатяна. Танцювальні студії, 4(1), 40–50. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236217

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ