Народні танці долинян як джерело створення народно-сценічних композицій
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236216Ключові слова:
народні танці долинян, народно-сценічні танці, українські танці, хореографіяАнотація
Мета статті – виявити специфіку народного танцю долинян як фольклорного першоджерела народно-сценічних хореографічних постановок. Методологія. Відповідно до специфіки мети та завдань дослідження застосовано типологічний метод, спрямований на виявлення місцевих особливостей традиційної долинної культури, відповідно до їх етнографічного районування; порівняльно-історичний метод (для порівняльного аналізу народної хореографічної культури місцево-територіальних груп долинян у контексті календарних та сімейних обрядів в історичному контексті); жанрово-типологічний метод (для аналізу особливостей відтворення різноманітного фольклорного танцювального матеріалу долинян у постановках народно-сценічних танців. Наукова новизна. Уперше виявлено структурно-стилістичні особливості традиційної народної хореографічної культури долинян відповідно до районування, проаналізовано хореографічні елементи, фігури, кроки й рухи. Висновки. Своєрідність хореографічної лексики долинян внаслідок впливу багатьох об’єктивних та суб’єктивних факторів протягом багатьох століть формувалася в умовах впливу танцювальної культури мадяр, румунів та гуцулів (характерно для локально-територіальної групи марамороські долиняни), угорців та словаків (боржавські й ужанські долиняни), а також специфічних особливостей лемківської та бойківської культури (перечинсько-березанські долиняни). Виявлено яскраві хореографічні виражальні засоби ритуальних та обрядових танців, серед яких «Увиванець» (довжанські долиняни), «Людська сколомийка», «Меньосоньтанц» (боржавські долиняни) та ін. Представлена студія не вичерпує всіх аспектів проблеми й може використовуватись у подальшому дослідженні питань, пов’язаних з розвитком народної хореографічної культури долинян та українців в цілому, а також стати основою для культурологічних та мистецтвознавчих розвідок з історії української хореографії, етнохореології, етнокультуралогії, хореопедагогіки та ін.
Посилання
Bellman, J. (2001). Csárdás. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians (Vol. 6; p. 759). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06918
Bidermann, H. I. (2006). Zakarpatski Ukraintsi, Terytoriia Yikhnoho Prozhyvannia, Yikhni Promysly ta Yikhnia Istoriia [Transcarpathian Ukrainians, Their Territory of Residence, Their Trades and Their History] (A. Vovchak, Trans.). Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Filolohichna [Visnyk of the Lviv University. Series Philology], 37, 421-449 [in Ukrainian].
Humeniuk, A. (Comp.). (1969). Ukrainski Narodni Tantsi [Ukrainian Folk Dances]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Kerechanyn, I. (2016). Tradytsiine Vesillia Ukraintsiv Sela Kushnytsia v Konteksti Simeinoi Obriadovosti Zakarpattia [Traditional Wedding of Ukrainians of Kushnytsia Village in the Context of Family Rituals of Transcarpathia]. Narodoznavchi Zoshyty [Ethnographic Notebooks], 4(130), 897-905 [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (1993). Sviata y Obriady Kalendarnoho Tsyklu [Holidays and Ceremonies of the Calendar Cycle]. In A. Ponomarov (Ed.), Ukrainska Mynuvshyna: Iliustrovanyi Etnohrafichnyi Dovidnyk [Ukrainian Past: Illustrated Ethnographic Guide] (pp. 182-201). Lybid [in Ukrainian].
Lvova, K. (2012). Dionisiiske Pokhodzhennia Soromitskykh Skolomyiok Sela Pryborzhavskoho, Irshavskoho Raionu, Zakarpatskoi Oblasti [Dionysian Origin of the Shameful Skolomyiky of Pryborzhavske Village, Irshava District, Zakarpattia Region]. Literatura, Folklor, Problemy Poetyky [Literature, Folklore, Problems of Poetics], 36, 438-443 [in Ukrainian].
Simonenko, I. F. (1946). Svadebnye Obryady v Zakarpatskoi Oblasti [Wedding Ceremonies in the Transcarpathian Region]. Sovetskaya Etnografiya [Soviet Ethnography], 4, 125-141 [in Russian].
Szabó, O. (1913). A Magyar Oroszokrol (Ruthének) [About the Hungarian Russians (Ruthenians)] [in Hungarian].
Tymchula, A. (2021). Narodne Khoreohrafichne Mystetstvo Ukraintsiv Zakarpattia Druhoi Polovyny XX – Pochatku XXI Stolittia [Folk Choreographic Art of Ukrainians of Transcarpathia in the Second Half of the XX – Beginning of the XXI Century] [PhD Dissertation]. Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Tyvodar, M. P. (1999). Etnohrafichne Raionuvannia Ukraintsiv Zakarpattia (za Materialamy Tradytsiinoi Kultury Druhoi Polovyny XIX – Pershoi Polovyny XX st.) [Ethnographic Zoning of Ukrainians in Transcarpathia (Based on the Materials of Traditional Culture of the Second Half of the XIX – First Half of the XX Century)]. Carpatica-Karpatyka, 6, 4-64 [in Ukrainian].
Tyvodar, M. P. (2010). Etnohrafiia Zakarpattia: Istoryko-Etnohrafichnyi Narys [Ethnography of Transcarpathia: Historical and Ethnographic Essay]. Grazhda [in Ukrainian].
Voropai, O. (1993). Zvychai Nashoho Narodu: Etnohrafichnyi Narys [Customs of Our People: Ethnographic Essay]. Oberih [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Andrii Tymchula, Iryna Gutnyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.