Народні танці долинян як джерело створення народно-сценічних композицій

Автор(и)

  • Андрій Васильович Тимчула Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8287-6852
  • Ірина Миколаївна Гутник Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6492-370X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236216

Ключові слова:

народні танці долинян, народно-сценічні танці, українські танці, хореографія

Анотація

Мета статті – виявити специфіку народного танцю долинян як фольклорного першоджерела народно-сценічних хореографічних постановок. Методологія. Відповідно до специфіки мети та завдань дослідження застосовано типологічний метод, спрямований на виявлення місцевих особливостей традиційної долинної культури, відповідно до їх етнографічного районування; порівняльно-історичний метод (для порівняльного аналізу народної хореографічної культури місцево-територіальних груп долинян у контексті календарних та сімейних обрядів в історичному контексті); жанрово-типологічний метод (для аналізу особливостей відтворення різноманітного фольклорного танцювального матеріалу долинян у постановках народно-сценічних танців. Наукова новизна. Уперше виявлено структурно-стилістичні особливості традиційної народної хореографічної культури долинян відповідно до районування, проаналізовано хореографічні елементи, фігури, кроки й рухи. Висновки. Своєрідність хореографічної лексики долинян внаслідок впливу багатьох об’єктивних та суб’єктивних факторів протягом багатьох століть формувалася в умовах впливу танцювальної культури мадяр, румунів та гуцулів (характерно для локально-територіальної групи марамороські долиняни), угорців та словаків (боржавські й ужанські долиняни), а також специфічних особливостей лемківської та бойківської культури (перечинсько-березанські долиняни). Виявлено яскраві хореографічні виражальні засоби ритуальних та обрядових танців, серед яких «Увиванець» (довжанські долиняни), «Людська сколомийка», «Меньосоньтанц» (боржавські долиняни) та ін. Представлена студія не вичерпує всіх аспектів проблеми й може використовуватись у подальшому дослідженні питань, пов’язаних з розвитком народної хореографічної культури долинян та українців в цілому, а також стати основою для культурологічних та мистецтвознавчих розвідок з історії української хореографії, етнохореології, етнокультуралогії, хореопедагогіки та ін.

Біографії авторів

Андрій Васильович Тимчула, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, викладач

Ірина Миколаївна Гутник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bellman, J. (2001). Csárdás. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians (Vol. 6; p. 759). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06918

Bidermann, H. I. (2006). Zakarpatski Ukraintsi, Terytoriia Yikhnoho Prozhyvannia, Yikhni Promysly ta Yikhnia Istoriia [Transcarpathian Ukrainians, Their Territory of Residence, Their Trades and Their History] (A. Vovchak, Trans.). Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Filolohichna [Visnyk of the Lviv University. Series Philology], 37, 421-449 [in Ukrainian].

Humeniuk, A. (Comp.). (1969). Ukrainski Narodni Tantsi [Ukrainian Folk Dances]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Kerechanyn, I. (2016). Tradytsiine Vesillia Ukraintsiv Sela Kushnytsia v Konteksti Simeinoi Obriadovosti Zakarpattia [Traditional Wedding of Ukrainians of Kushnytsia Village in the Context of Family Rituals of Transcarpathia]. Narodoznavchi Zoshyty [Ethnographic Notebooks], 4(130), 897-905 [in Ukrainian].

Kurochkin, O. (1993). Sviata y Obriady Kalendarnoho Tsyklu [Holidays and Ceremonies of the Calendar Cycle]. In A. Ponomarov (Ed.), Ukrainska Mynuvshyna: Iliustrovanyi Etnohrafichnyi Dovidnyk [Ukrainian Past: Illustrated Ethnographic Guide] (pp. 182-201). Lybid [in Ukrainian].

Lvova, K. (2012). Dionisiiske Pokhodzhennia Soromitskykh Skolomyiok Sela Pryborzhavskoho, Irshavskoho Raionu, Zakarpatskoi Oblasti [Dionysian Origin of the Shameful Skolomyiky of Pryborzhavske Village, Irshava District, Zakarpattia Region]. Literatura, Folklor, Problemy Poetyky [Literature, Folklore, Problems of Poetics], 36, 438-443 [in Ukrainian].

Simonenko, I. F. (1946). Svadebnye Obryady v Zakarpatskoi Oblasti [Wedding Ceremonies in the Transcarpathian Region]. Sovetskaya Etnografiya [Soviet Ethnography], 4, 125-141 [in Russian].

Szabó, O. (1913). A Magyar Oroszokrol (Ruthének) [About the Hungarian Russians (Ruthenians)] [in Hungarian].

Tymchula, A. (2021). Narodne Khoreohrafichne Mystetstvo Ukraintsiv Zakarpattia Druhoi Polovyny XX – Pochatku XXI Stolittia [Folk Choreographic Art of Ukrainians of Transcarpathia in the Second Half of the XX – Beginning of the XXI Century] [PhD Dissertation]. Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Tyvodar, M. P. (1999). Etnohrafichne Raionuvannia Ukraintsiv Zakarpattia (za Materialamy Tradytsiinoi Kultury Druhoi Polovyny XIX – Pershoi Polovyny XX st.) [Ethnographic Zoning of Ukrainians in Transcarpathia (Based on the Materials of Traditional Culture of the Second Half of the XIX – First Half of the XX Century)]. Carpatica-Karpatyka, 6, 4-64 [in Ukrainian].

Tyvodar, M. P. (2010). Etnohrafiia Zakarpattia: Istoryko-Etnohrafichnyi Narys [Ethnography of Transcarpathia: Historical and Ethnographic Essay]. Grazhda [in Ukrainian].

Voropai, O. (1993). Zvychai Nashoho Narodu: Etnohrafichnyi Narys [Customs of Our People: Ethnographic Essay]. Oberih [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Тимчула, А. В., & Гутник, І. М. (2021). Народні танці долинян як джерело створення народно-сценічних композицій. Танцювальні студії, 4(1), 30–37. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236216

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ