Географічні детермінанти формування народної хореографічної культури Тернопільщини

Автор(и)

  • Андрій Ігорович Підлипський Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0001-8086-3532

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236215

Ключові слова:

народний танець, хореографічна культура, Тернопільська область, географічні детермінанти, танець, хореографія

Анотація

Мета статті – виявити основні механізми впливу географічних факторів на формування народної хореографічної культури Тернопільщини. Методологія. Для проведення дослідження застосовано комплекс методів: аналіз літератури, порівняння концепцій, з’ясування відповідності терміна означуваному поняттю (термінологічний метод), узагальнення інформації та ін. Наукова новизна. Вперше обґрунтовано та введено в хореологічний дискурс поняття «фронтир» в значенні зони інтенсивної взаємодії різних культур. Висновки. Географічні умови проживання, детермінуючи особливості художньої культури, зокрема й танців, впливають на формування територіальної ідентичності населення. Географічне розташування Тернопільської області на перетині трьох регіонів (Галичина, Поділля, Волинь), що відрізняються багатьма елементами традиційно-побутової культури, спричиняє ситуацію територіального фронтиру («порубіжжя»). Тема фронтиру в хореографії лишається практично не висвітленою, хоча це питання безпосередньо стосується буття танцю українського етносу і його ролі (як і хореографічної культури) у формуванні ментальності, національного характеру й національної ідентичності. Якщо розглядати фронтир як комплексний, багатогранний феномен, що включає не лише природно-географічні, економічні, господарсько-історичні, а й філософсько-культурологічні, духовно-ментальні аспекти, то цілком закономірним постає і включення художньо-мистецького фронтиру, а у нашому випадку – хореографічного (чи танцювального) фронтиру. Крім того, еволюція змістового наповнення поняття «фронтир» у ХХ ст. при здійсненні його операціоналізації, дозволяє ввести це поняття у хореографічний науковий дискурс. При цьому операціоналізація поняття фронтир у статусі категорії мистецтвознавства ставить питання про його трактування як хореографічного конструкту, тобто концептуальної структури хореографічного наукового знання, й тим самим розглянути як один із смислоутворюючих чинників формування народно-сценічної хореографічної культури.

Біографія автора

Андрій Ігорович Підлипський, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, викладач

Посилання

Baeva, L. V. (2014). Zona Severnogo Prikaspiya i Nizhnego Povolzh’ya kak Frontir: Klassifikatsiya i Kharakteristika [The Zone of the Northern Caspian Region and the Lower Volga Region as a Frontier: Classification and Characteristics]. In Granitsy i Pogranich’e v Yuzhnorossiiskoi Istorii [Borders and Borderlands in South Russian History], Proceedings of the All-Russian Scientific Conference, Rostov-on-Don (pp. 54-62). Southern Federal University [in Russian].

Bezklubenko, S. (2008). Mystetstvo: Terminy ta Poniattia [Art: Terms and Concepts] (Vol. 1). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Chornovol, I. (2014). Frontyr – Identychnist – Natsionalizm [Frontier – Identity – Nationalism]. Drohobytskyi Kraieznavchyi Zbirnyk [Drohobych Regional Studies], 17-18, 197-208 [in Ukrainian].

Chornovol, I. (2016). Komparatyvni Frontyry: Svitovyi ta Vitchyznianyi Vymir [Comparative Frontiers: World and Domestic Dimension] [Abstract of DSc Dissertation]. I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies of the NAS of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Humeniuk, A. (1963). Narodne khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Folk choreographic art of Ukraine]. USSR Academy of Sciences Publishing [in Ukrainian].

Horbunova, L. (Comp.). (2019). Tvorchyi Dorobok Halyny Stepanivny Aleksandrovych [Creative Legacy of Halyna Stepanivna Alexandrovych ]. In V. H. Vytkalov (Ed.), Tradytsiino-Pobutovi Tantsi Ukrainy [Traditional and Domestic Dances of Ukraine] (pp. 157-162). Volynski oberehy [in Ukrainian].

Kappeler, A. (2003). Yuzhnyi i Vostochnyi Frontir Rossii v XVІ–XVІІІ Vekakh [Southern and Eastern Frontier of Russia in the XVI–XVIII Centuries]. Ab Imperio, 1, 47-64 https://doi.org/10.1353/imp.2003.0126 [in Russian].

Oliinyk, Ya. B., & Hnatiuk, O. M. (2017). Terytorialna Identychnist Naselennia Podilskoho Rehionu [Territorial Identity of the Population of the Podillia Region]. Kyiv University [in Ukrainian].

Pidlypskyi, A. I. (2021). Narodno-Stsenichna Khoreohrafichna Kultura Ternopilshchyny Seredyny XX – Pochatku XXI Stolittia [Folk and Stage Choreographic Culture of Ternopil Region in the Middle of the XX – Beginning of the XXI Century] [PhD Dissertation]. Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Popovych, M. (1998). Narys Istorii Kultury Ukrainy [Essay on the History of Ukrainian Culture]. ArtEk. (Transformatsiia Humanitarnoi Osvity v Ukraini) [in Ukrainian].

Shchur, L. B. (2021). Narodna Khoreohrafichna Kultura Zakhidnoho Podillia: Transformatsiia ta Zberezhennia Tantsiuvalnoi Tradytsii [Folk Choreographic Culture of Western Podillya: Transformation and Preservation of Dance Tradition] [PhD Dissertation]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil [in Ukrainian].

Smoliak, O. (2004). Vesniana Obriadovist Zakhidnoho Podillia v Konteksti Ukrainskoi Kultury [Spring Rituals of Western Podillya in the Context of Ukrainian Culture] (Pt. 1). Aston [in Ukrainian].

Sofronova, L. A. (1997). Funktsiya Granitsy v Formirovanii Ukrainskoi Kul’tury XVII – XVIII Vekov [The Function of the Border in the Formation of Ukrainian Culture of the 17th – 18th Centuries]. In A. Miller, V. Reprintsev, & B. Florya (Eds.), Rossiya – Ukraina: Istoriya Vzaimootnoshenii [Russia – Ukraine: History of Mutual Relations] (pp. 101-113). Yazyki russkoi kul’tury [in Russian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi Tanets [Ukrainian Dance]. IPK PK [in Ukrainian].

Vermenych, Ya. (2005). Zakhidna Ukraina yak Termin [Western Ukraine as a Term]. In V. Smolii (Ed.), Entsyklopediia Istorii Ukrainy [Encyclopedia of the History of Ukraine] (Vol. 3; pp. 290- 291). Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Підлипський, А. І. (2021). Географічні детермінанти формування народної хореографічної культури Тернопільщини. Танцювальні студії, 4(1), 20–29. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236215

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ