Балетне лібрето як предмет концептуального аналізу хореографічного твору (на матеріалі творів українських композиторів)

Автор(и)

  • Олександр Іванович Чепалов Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2033-357X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236212

Ключові слова:

балетне лібрето, сценарна драматургія балету, балетна музика українських композиторів, композитор Володимир Золотухін, композитор Валентин Бібік

Анотація

Мета статті – з’ясувати закономірності й засоби практичного створення сценарію балетної вистави з позицій драматичної та музично-хореографічної побудови. Методологія. Суміщення емпіричного методу, заснованого на практиці фахового досвіду створення балетних лібрето із загальнонауковими підходами, зокрема аналогії та моделювання, абстрагування та конкретизації, що випливають з концептуальних основ засад образно- художнього втілення сценічного твору. Наукова новизна. У порівнянні з оперною лібретологією загальна теорія й практика балетного лібрето не розроблена; отже, запропоноване дослідження є одним із перших, що претендує на теоретичні узагальнення та відтворює більш сучасний погляд на одну з нагальних проблем створення балетної вистави у наш час. Висновки. У радянському балеті у зв’язку із завданнями ідейності та змістовності драматургії, роль сценарію підвищилася порівняно з балетами минулого. Однак прагнення наблизити сценарій до драматичної п’єси (особливо типове явище для 1930–50-х рр.) давало результати не лише позитивні (в галузі драматургії видовища), а й негативні (порушення законів балетної специфіки, втрата розвиненої танцювальності). Гармонія поєднання сценарної та музично-хореографічної драматургії можлива лише в спектаклях, у яких сценарії створені з урахуванням специфіки музики й хореографії та їхнього органічного злиття. Завдяки розширенню та збагаченню сучасними елементами виражальних засобів хореографії балетні лібрето ставали не просто розширеним описом сценічних подій, а їхнім більш коротким та ємним викладенням, вони давали широкий простір фантазії глядача та когнітивного сприйняття хореографічного тексту. Українські митці орієнтувалися переважно на класичні балетні зразки, звертаючись до вітчизняної та світової літературної класики, сюжетів-легенд, творів історично-патріотичної тематики. Деякі балети створювались до суспільно значущих подій (напр., «Вогонь Еліди» В. Золотухіна до Олімпіади 1980 р. у Москві). Балет В. Бібіка на 2 дії «Гутаперчевий хлопчик» написаний за однойменною повістю Д. Григоровича (зберігся тільки у клавірі). Створення драматургії балетної вистави вимагає значно більших зусиль, ніж в опері; її відрізняють від сценарної форми, апробованої в оперній виставі, монологи, діалоги та прописаний (переважно в ремарках) підтекст.

Біографія автора

Олександр Іванович Чепалов, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Grigorovich, D. V. (1988). Sochineniya v Trekh Tomakh [Works in Three Volumes] (Vol. 2). Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Husarova, O. (1988). Volodymyr Zolotukhin. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Karp, P. (2018). Polveka s Baletom [Half a Century with Ballet] (Vols. 1-2). LEMA [in Russian].

Noverre, J.-G. (2007). Pis’ma o Tantse [Dance Letters] (2nd ed.; A. A. Gvozdev, Trans.). Lan’, Planeta muzyki [in Russian].

Slonimsky, Yu. (1967). Sem’ Baletnykh Istorii [Seven Ballet Stories]. Iskusstvo [in Russian].

Slonimsky, Yu. (1977). Dramaturgiya Baletnogo Teatra XIX Veka [The Dramaturgy of the Ballet Theater of the 19th Century]. Iskusstvo [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi Teatr Ukrainy: 225 Rokiv Istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Vanslov, V. (1971). Balety Grigorovicha i Problemy Khoreografii [Grigorovich’s Ballets and Problems of Choreography] (2nd ed.). Iskusstvo [in Russian].

Vanslov, V. (1980). Stat’i o Balete: Muzykal’no-Esteticheskie Problemy Baleta [Articles about Ballet: Musical and Aesthetic Problems of Ballet]. Muzyka [in Russian].

Vanslov, V. (1981). Dramaturgiya Baleta [Ballet Dramaturgy]. In Yu. Grigorovich (Ed.), Balet: Entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia] (p. 53). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Zakharov, R. (1954). Iskusstvo Baletmeistera [The Art of the Choreographer]. Iskusstvo [in Russian].

Zakharov, R. (1976). Zapiski Baletmeistera [Choreographer’s Notes]. Iskusstvo [in Russian].

Zakharov, R. (1983). Sochinenie Tantsa: Stranitsy Pedagogicheskogo Opyta [Composing a Dance: Pages of Pedagogical Experience]. Iskusstvo [in Russian].

Zolotukhin, V. (1980). Ogon’ Elidy: Balet-Legenda v Dvukh Deistviyakh [Fire of Elis: A Legendary Ballet in Two Acts] [Booklet] (A. Chepalov, Comp.). HATOB [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Чепалов, О. І. (2021). Балетне лібрето як предмет концептуального аналізу хореографічного твору (на матеріалі творів українських композиторів). Танцювальні студії, 4(1), 10–19. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.1.2021.236212

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ