Цифрові 3D меппінг технології у творах сценічного мистецтва в Україні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220538

Ключові слова:

3D меппінг, 3D технологія, сценічне мистецтво, українські сценічні практики, мультижанрова постановка

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати сучасний стан та простежити тенденції впровадження 3D технологій у сценічну практику в Україні. Методологія. Складність і багатоаспектність дослідження зумовила звернення до загальнонаукових, міждисциплінарних та культурологічних підходів: мистецтвознавчого, аналітичного, джерелознавчого, феноменологічного. Герменевтичний метод допоміг виявити локальні та загальні змісти художньої образності певного сценічного дійства. Семіотико-культурологічний та структуралістський підходи дали змогу розкрити семантичні структури окремих сценічних дійств, простежити процеси смислотворення в сценічних просторах. Наукова новизна. Уперше у вітчизняному мистецтвознавстві проаналізовано досвід застосування цифрових 3D технологій в Україні. Висновки. Проаналізувавши застосування тривимірних відео технологій (3D технологій ) у сценічному мистецтві, можна стверджувати, що завдяки стрімкому розвитку цифрових технологій загалом і мультимедійних зокрема митці сфери сценічного мистецтва – режисери й дизайнери сцени – все активніше опановують 3D меппінг. Експерименти проводяться в різних жанрах сценічного мистецтва. Українські митці не стоять осторонь загальносвітових тенденцій, пропонуючи вітчизняному глядачу видовищні шоу. Відмічено, що 3D меппінг як нова технологія у візуальному мистецтві в Україні набула значного поширення, проте в сценічному мистецтві прикладів її застосування, як і прикладів інтерактивного 3D меппінгу, украй мало. Шоу-проекти Костянтина Томільченка є проривом у застосуванні 3D технологій у сучасному сценічному мистецтві України. Вітчизняний досвід перенесення театральної вистави «Камінний господар» «Театру 360 градусів» у формат онлайн-вистави з 3D технологіями став корисним досвідом адаптації роботи сценічних колективів до нових карантинних умов організації показу вистав.

Біографія автора

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385. https://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pres.1997.6.4.355 [in English].

Broadhurst, S. (2004). The Jeremiah Project: Interaction, Reaction, and Performance. TDR/The Drama Review, 48(4), 47-57. http://doi.org/10.1162/1054204042442044 [in English].

Broadhurst, S., & Machon, J. (Eds.). (2006). Performance and Technology: Practices of Virtual Embodiment and Interactivity. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230288157 [in English].

Coniglio, M. (2006). Materials vs Content in Digitally Mediated Performance. In S. Broadhurst & J. Machon (Eds.), Performance and Technology: Practices of Virtual Embodiment and Interactivity (pp. 78-84). Palgrave Macmillan. https://link.springer.com/chapter/10.1057/9780230288157_6 [in English].

dancetechtv. (2012, January 15). 16 [R]evolutions (2006) by Troika Ranch [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=KFjy5Z2b-iE [in English].

Delbridge, M., & Roihankorpi, R. (2014). Intermedial Ontologies: Strategies of Preparedness, Research and Design in Real Time Performance Capture. Nordic Theatre Studies, 26(2), 46- 58. https://tidsskrift.dk/nts/article/view/24309/21309 [in English].

Dokolova, A. S. (2019). 3D-mapping yak zasib stvorennia asotsiatyvnykh aspektiv khudozhnoho obrazu [3D Video Mapping as a Means of Creating Associative Aspects of the Artistic Image]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 197-203. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172704 [in Ukrainian].

Drozdova, I. P. (2017). 3D videomeppinh yak forma komunikatsii v dyzaini miskoho seredovyshcha [3D-Mapping as a Means of Creating Associative Aspects of the Artistic Image]. Traditions And Novations of the Higher Architectonic and Art Edukation, 1, 39-42 [in Ukrainian].

Enyutina, E. D. (2015). Osobennosti khudozhestvennogo podkhoda k formirovaniyu sovremennoi gorodskoi sredy [Features of the Art Approach to the Formation of a Modern Urban Environment] (PhD Dissertation). Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering, Nizhnii Novgorod [in Russian].

Fischnaller, F., Russo, A., Cosentino, R., De Lucia, M. A., Guidazzoli, A., Imboden, S., De Luca, D., & Liguori, M. C. (2015, September 28-October 02). Sarcophagus of the Spouses Installation Intersection Across Archaeology, 3D Video Mapping, Holographic Techniques Combined with Immersive Narrative Environments and Scenography. In Digital Heritage, International Congress, Granada, Spain (pp. 365-368). IEEE. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2015.7413903 [in English].

Itoc-k. (n.d.). Proektsiine shou [Projection Show]. Retrieved November 18, 2020, from http://itos-k.com.ua/uk/service-video/proekcijne-shou/ [in Ukrainian].

Jernigan, D. (2007). Everyman: The Ultimate Commodity. Nanyang UP [in English].

Jernigan, D., Fernandez, S., Pensyl, R., & Shangping, L. (2009). Digitally Augmented Reality Characters in Live Theatre Performances. International Journal of Performance Arts and Digital Media, 5(1), 35-49. https://doi.org10.1386/padm.5.1.35/1 [in English].

Kabatsii, M. (2020, November 17). Drama u smartfoni. Dasha Malakhova ta Nataliia Chyzhova pro proekt Teatr 360 hradusiv, hollivudski tekhnolohii ta vykhovannia novykh teatraliv [Drama in a Smartphone. Dasha Malakhova and Natalia Chizhova about the 360 Degree Theater Project, Hollywood Technologies and Education of new Theatergoers]. Novoe vremya. https://nv.ua/ukr/art/teatr-360-gradusiv-dasha-malahova-pro-proekt-50122952.html [in Ukrainian].

Klishch, O. A. (2016). Svitlova instaliatsiia yak zasib kompozytsiinoho formuvannia obrazu miskoho prostoru [Light Installation as a Means of Compositional Formation of the Image of Urban Space] (PhD Dissertation). Lviv Polytechnic National University, Lviv [in Ukrainian].

Krautsack, D. (2011). 3D Projection Mapping and its Impact on Media and Architecture in Contemporary and Future Urban Spaces. Journal of the New Media Caucus. https://www.academia.edu/4204464/3D_Projection_Mapping_and_its_Impact_on_Media_and_Architecture_in_Contemporary_and_Future_Urban_Spaces [in English].

Kyiv Lights Festival. (2019, August 5). Vidkryto pryiom zaiavok na konkurs videomapinhu v ramkakh KLF 2019 [Applications for the Video Mapping Competition Within the KLF 2019 are Open]. https://www.kyivlights.com/news/tegory/%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b8%d0%bd%d0%b8 [in Ukrainian].

Lvivska natsionalna opera. (2018, January 1). Novorichnyi 3d mappinh na fasadi Lvivskoi Opery [New Year’s 3D Mapping on the Facade of the Lviv Opera]. https://opera.lviv.ua/novorichna-nich-na-fasadi-lvivskoyi-opery/ [in Ukrainian].

Lysenko, Yu. (2018, January 31). Aktorky, shcho tvoriat muzyku: vse pro lvivskyi hurt KURBASY [Music Actresses: All About the Lviv Band KURBASY]. Vogue. UA. https://vogue.ua/article/culture/muzyka/shcho-treba-znati-pro-lvivskiy-gurt-kurbasi.html [in Ukrainian].

Maltseva, E. V. (2013). Razvitie audiovizual’noi kul’tury studencheskoi molodezhi v usloviyakh klubnogo ob”edineniya [Development of Audiovisual Culture of Student Youth in the Conditions of a Club Association] (PhD Dissertation). Chelyabinsk State Academy of Culture and Arts, Chelyabinsk [in Russian].

MediaArtTube. (2008). Klaus Obermaier – Apparition, 2004, Interactive Dance [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3btvEAE133k [in English].

Naumova, O. G., & Rudchenko, S. K. (2018). Videomepping kak otrazhenie audiovizual’noi kul’tury [Video Mapping as a Reflection of Audiovisual Culture]. Sign: Problematic Field of Media Education, 2(28), 72-79 [in Russian].

Ovcharenko, E. (2020, September 3-9). Don Zhuan u maisterni [Don Juan in the Workshop]. Slovo Prosvity, 15 [in Ukrainian].

Slovnyk z informatyky. (2014, May 27). Interfeis [Interface]. In IT.slovnyk [IT dictionary]. Retrieved November 18, 2020, from http://glossary.starbasic.net/index.php?title=Interfeis&oldid=280 [in Ukrainian].

Teatr 360 hradusiv. (2020). Innovatsiinyi onlain teatr yak suchasnyi vyd vizualnoho mystetstva [Innovative Online Theater as a Modern Visual Art]. Teatr na Podoli. Retrieved November 18, 2020, from https://theatre360.com.ua/#actors [in Ukrainian].

Tomil’chenko, K. (2018, August 22). Chudesa 3D-illyuzii: ukraintsy udivili zhyuri shou America’s Got Talent [Miracles of 3D illusion: Ukrainians Surprised the Jury of America’s Got Talent Show]. Lіga.net. https://news.liga.net/culture/video/chudesa-3d-illyuzii-ukraintsy-udivili-jyuri-shou-americas-got-talent [in Russian].

Vikna-novyny. (2015, December 21). Premiera 3-D shou “Vartovi mrii” [Premiere of the 3-D Show “Dream Watch”] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FJJLZmPgs0g [in Ukrainian].

Vivaldianno. (n.d.). About. Retrieved November 18, 2020, from http://www.vivaldianno.cz/en [in English].

Zagrebina, S. A. (2016). Videomapping: k osobennostyam massovogo zrelishcha XXІ veka [Video Mapping: to the Peculiarities of a 21st Century Mass Show]. Herald of Humanitarian Education, 1, 112-115 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Як цитувати

Iudova-Romanova, K. (2020). Цифрові 3D меппінг технології у творах сценічного мистецтва в Україні. Танцювальні студії, 3(2), 163–178. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220538

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ