Ігровий репертуар традиційного весілля українців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220536

Ключові слова:

весілля, обряд, гра, традиційні розваги, еротичний фольклор, народний гумор, святкове дозвілля

Анотація

Мета статті – визначити й проаналізувати основні типологічні блоки ігрового репертуару традиційного українського весілля в його завершальній – перезвянсько-карнавальній частині, де провідна роль належала представникам дорослої статево-вікової групи населення. Методологія. Дослідження проведене на основі міждисциплінарного підходу, шляхом системного аналізу літературних, документальних, етнографічних і фольклорних матеріалів. Наукова новизна. Проведене дослідження заповнює істотну прогалину у вивченні розважально-ігрової культури українців. Висновки. Переважно аграрний характер традиційної культури українців пояснює той факт, що головний масив репертуару перезвянської (другої) частини народного весілля складають ігрові практики, котрі імітують виробничу діяльність хлібороба. У контексті архаїчної свідомості трудові процеси тісно асоціювались із продуктивно-еротичною магією, покликаною забезпечити щастя й добробут новоствореної сім’ї. Ігри з яскраво вираженою еротичною символікою й атрибутикою, супроводжувані сороміцьким фольклором та експресивною лексикою, належать до найдавнішого пласту аграрної обрядовості. У традиційній перезві українців цю групу представляють ігри «Товкти ступу», «Забивання кілка» («Чопа»), «Показувати межу» й ін. До категорії імітаційних належать ігри: «Молотити жито» або «Сіяти жито», «Косар», «Коваль», «Мельник», «Токар», «Молотарка», «Комбайн» та ін. Спостережений нами у весільній звичаєвості прийом ігрового роздягання (оголення) є антитезою карнавального рядження й маскування. Обидві ці ігрові практики є традиційними способами перенесення людей в атмосферу свята, де все «догори дригом», не так, як у буденному житті. Історична еволюція весільних обрядів ішла різними шляхами: найбільш варварські й архаїчні відмирали, а інші поступово перетворилися на народний самодіяльний театр, характерними ознаками якого є гумор, життєвий оптимізм, драматична імпровізація.

Біографія автора

Oleksandr Kurochkin, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор історичних наук, професор

Посилання

Beauplan, G. L. (1970). Vesilni zvychai ukraintsiv u pershii polovyni XVII stolittia [Wedding customs of Ukrainians in the first half of the XVII century]. In M. M. Shubravska & O. A. Pravdiuk (Comps.), Vesillia [Wedding] (Book 1, pp. 63-68). Naukova Dumka [in Ukrainian].

Borysenko, V. (Comp.). (2012). Tradytsiine vesillia ukraintsiv: unikalni zapysy kintsia XX – 20– 40-kh rokiv XX stolittia [Traditional Wedding of Ukrainians: Unique Records of the End of the XIX – 20-40s of the XX Century]. Stylos [in Ukrainian].

Chubynskyi, P. (1877). Trudy etnografichesko-statisticheskoi ekspeditsii v Zapadno-Russkii krai, snaryazhennoi Imperatorskim Russkim geograficheskim obshchestvom [Proceedings of an Ethnographic and Statistical Expedition to the West Russian Territory, Equipped by the Imperial Russian Geographical Society] (Vol. 4). Tipografiya Kirshbauma [in Russian].

Chubynskyi, P. (1970). Vesillia v seli Boryspil Pereiaslavskoho povitu Poltavskoi hubernii [Wedding in the Village of Boryspil, Pereyaslav District, Poltava Province]. In M. M. Shubravska & O. A. Pravdiuk (Comps.), Vesillia [Wedding] (Book 1, pp. 81-146). Naukova Dumka [in Ukrainian].

Dolenha-Khodakivskyi, Z. (1974). Ukrainski narodni pisni v zapysakh Zoriana Dolenhy- Khodakivskoho (z Halychyny, Volyni, Podillia, Prydniprianshchyny i Polissia) [Ukrainian Folk Songs Recorded by Zorian Dolenga-Khodakivsky (from Galicia, Volyn, Podillya, Prydniprianshchyna and Polissya)]. Naukova Dumka [in Ukrainian].

Gnedich, I. A. (1915). Materialy po narodnoi slovesnosti Poltavskoi gubernii. Romenskii uezd [Materials on Folk Literature of the Poltava Province. Romny District] (Iss. 1). Izdatel’stvo Poltavskoi Uchenoi Apkheograficheskoi Komissii [in Russian].

Hrinchenko, B. (1899). Etnograficheskie materialy, sobrannye v Chernigovskoi i sosednikh s nei guberniyakh [Ethnographic Materials Collected in the Chernigov and Neighboring Provinces] (Vol. 3). Tipografiya Gubernskogo Zemstva [in Russian].

Hrinchenko, B. (1958). Slovar ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian Language] (Vol. 1). Vydavnytstvo AN URSR [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1993). Istoriia ukrainskoi literatury [History of Ukrainian Literature] (Vol. l). Lybid [in Ukrainian].

Huizinga, J. (1994). Homo Ludens. Dosvid vyznachennia ihrovoho elementa kultury [Homo Ludens. Experience in Determining the Game Element of Culture] (O. Mokrovolskyi, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Kolberg, O. (1962). Dziela Wszystkie (T. 29: Pokucie, Cz. 1) [Full Composition of Writings (Vol. 29: Pokuttia, Pt. 1)] Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza [in Polish].

Krymskyi, A. (2009). Zvenyhorodshchyna. Shevchenkova batkivshchyna z pohliadu etnohrafichnoho ta dialektolohichnoho [Zvenigorod Region. Shevchenko’s Homeland from the Ethnographic and Dialectological Point of View]. Vertykal [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2004). Ukraintsi v sim’i yevropeiskii: zvychai, obriady, sviata [Ukrainians in the European Family: Customs, Rituals, Holidays]. Biblioteka Ukraintsia [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2015). Tradytsiine vesillia u konteksti rozvazhalno-smikhovoi kultury ukraintsiv [Traditional Wedding in the Context of Entertainment and Humor Culture of Ukrainians]. Universytet, 2-6, 78-92 [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2016a). Malodoslidzheni aspekty tradytsiinoho vesillia ukraintsiv [Little- Studied Aspects of the Traditional Wedding of Ukrainians]. Current Issues of Social Sciences and History of Medicine, 3, 64-68. https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2016.178 [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2016b). Narodnyi obriad “stareche vesillia” [Folk rite “Older Wedding”]. Folk Art and Ethnology, 2, 66-77 [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2019). Obriadovi tantsi-ihry – malodoslidzheni komponenty tradytsiinoho vesillia ukraintsiv [Eitual Dance-Games – Little Explored Components of Ukrainian Traditional Wedding]. Dance Studies, 2(2), 118-136 [in Ukrainian].

Lytvynova-Bartosh, P. (1900). Vesilni obriady i zvychai u seli Zemliantsi Hlukhivskoho povitu u Chernihivshchyni [Wedding Ceremonies and Customs in the Village of Zemlyantsi, Hlukhiv District, Chernihiv Region]. In Khv. Vovk (Ed.), Materiialy do ukrainsko-ruskoi etnolohii [Materials on Ukrainian-Russian Ethnology] (Vol. 3, pp. 71-173). Z Drukarni NTSh [in Ukrainian].

Medvedyk, P. (Comp.). (1996). Selo Zhabynia na Zborivshchyni: Vesillia. Narodni zvychai ta obriady [The Village of Zhabynia in the Zboriv Region: Wedding. Folk Customs and Rites]. Lileia [in Ukrainian].

Morozov, I. A. (1999). Igry narodnye [Folk Games]. In N. I. Tolstoi (Ed.), Slavyanskie drevnosti: Etnolingvisticheskii slovar’ [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary] (Vol. 2, pp. 380- 386). Mezhdunarodnye Otnosheniya [in Russian].

Nechui-Levytskyi, I. S. (1965). Mykola Dzheria [Mykola Dzherya]. In I. S. Nechui-Levytskyi, Zibrannia tvoriv u desiaty tomakh [Collection of Works in Ten Volumes] (Vol. 3, pp. 34-142). Naukova Dumka [in Ukrainian].

Nechui-Levytskyi, I. S. (1966). Ukrainski humorysty ta shtukari [Ukrainian Humorists and Magicians]. In I. S. Nechui-Levytskyi, Zibrannia tvoriv u desiaty tomakh [Collection of Works in Ten Volumes] (Vol. 5, pp. 356-446). Naukova Dumka [in Ukrainian].

Panesh, E. Kh., & Ermolov, L. B. (2000). K voprosu klassifikatsii igr [On the Classification of Games]. In Narodnye igry i igrushki [Folk Games and Toys] (pp. 10-27). MAE RAN (Kunstkamera) [in Russian].

Pavlovskyi, I. (1926). Vesilnyi obriad Nizhenshchyny [Wedding Ceremony of Nizhenshchyna] (Fund 1-4, Storage Unit 245). Department of Archives Scientific Collections of Manuscripts and Phonorecordings of Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky, Kyiv [in Ukrainian].

Shcherban, O., & Yarekha, H. (2008). Vesilnyi obriad sela Velyka Pavlivka (Poltavshchyna, Ukraina) [Wedding Ceremony of the Village of Velyka Pavlivka (Poltava region, Ukraine)]. Berehynia, 3, 31-68 [in Ukrainian].

Starkov, V. (2009). Tradytsiina ihrova kultura naselennia Ukrainy [Traditional game culture of the population of Ukraine]. M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archaeography and Source Studies [in Ukrainian].

Uspenskii, B. (1996). Mifologicheskii aspekt russkoi ekspressivnoi frazeologii [Mythological Aspect of Russian Expressive Phraseology]. In N. A. Bogomolov (Ed.), Anti-mir russkoi kul’tury: Yazyk. Fol’klor. Literatura [Anti-World of Russian Culture: Language. Folklore. Literature] (pp. 9-107). Ladomir [in Russian].

Vasyutinskii, F. (1883). Pouchenie l-e na Novyi god protiv ulichnykh svadebnykh uveselenii [First Lesson for the New Year Versus Street Wedding Entertainment]. Chernigovskie Eparkhial’nye Izvestiya. Neofitsial’naya Chast’, 7, 359-362 [in Russian].

Vovk, Khv. K. (1995). Studii z ukrainskoi etnohrafii ta antropolohii [Studies in Ukrainian Ethnography and Anthropology]. Mystetstvo [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ