Особливості функціонування танцювальної художньої самодіяльності в Тернопільській області радянського періоду

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220533

Ключові слова:

танцювальна художня самодіяльність, Тернопільська область, народна хореографія, ансамбль народного танцю, танець

Анотація

Мета статті – виявити особливості функціонування і політико-ідеологічний контекст танцювальної художньої самодіяльності в Тернопільській області радянської доби. Методологія. Об’єктивність дослідження забезпечило використання аналітичного (аналіз літератури та джерел, зокрема архівних документів, фактів), історичного (викладення матеріалу в хронологічній послідовності), культурологічного (розгляд подій крізь призму соціокультурної ситуації) підходів. Наукова новизна. Уперше акцентовано увагу на політико-ідеологічному контексті розвитку художньої самодіяльності в Тернопільській області; уведено до наукового обігу нові архівні матеріали. Висновки. У 50–80-х рр. ХХ ст. в Тернопільській області, подібно до інших територій СРСР, було створено розгалужену мережу аматорських танцювальних колективів, що можна розцінювати не тільки як прояв морального піднесення після звільнення від фашистів, а і як латентну форму боротьби за збереження національно-культурної ідентичності. Відсутність до 1961 р. професійного ансамблю народного танцю в регіоні дало змогу стабілізувати репертуар самодіяльним колективам у тісному зв’язку з фольклором, не орієнтуючись на досягнення професійного мистецтва. Історико-політична специфіка тернопільського регіону проявилась у підвищеній увазі під час організування зарубіжних гастролей до учасників танцювальних колективів, чиї родичі були пов’язані з еміграцією із західноукраїнських земель, а також з Організацією Українських Націоналістів. Основними факторами, що зумовлювали діяльність колективів художньої самодіяльності, були не лише творчі, а й політико-ідеологічні, визначені системою тоталітарного суспільства з командно-адміністративним управлінням.

Біографія автора

Andrii Pidlypskyi, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Androshchuk, L. M. (2018). Diialnist amatorskoho kolektyvu v systemi khoreohrafichno-pedahohichnoi osvity v Ukraini [The Activity of an Amator Group in the System of Horeographic-Pedagogical Education in Ukraine]. Current Issues of Art Education, 2(12), 197-205 [in Ukrainian].

Committee for State Security of the Ukrainian SSR. (1974, July 4). Spetsial’noe soobshchenie [Special Message] (F. 16. Op. 01. D. 1093. L. 200-201). The SSU Sectoral State Archive, Kyiv [in Russian].

Kroitor, Yu. H. (2008). Ponad pivstolittia u kulturi Ternopillia [More Than Half a Century in the Culture of Ternopil Region]. Ternohraf [in Ukrainian].

Luhovenko, T. (2018). Spetsyfika rozvytku amatorskykh khoreohrafichnykh kolektyviv narodnoho tantsiu u 40-80 rr. XX st. [Development Specifics of Amateur Folk Dance Groups in the 40-80’s of the 20th Century]. Young Scientist, 7(59), 385-388 [in Ukrainian].

Luteza. (2015, September 20). Narodnyi ansambl pisni i tantsiu “Dnister”. Fotokhronika 1969-1981 [Folk Song and Dance Ensemble “Dniester”. Photochronicle 1969-1981] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xCzJSt7vs9c&feature=emb_logo [in Ukrainian].

Ostrovska, K. V. (2010). Narodna khoreohrafiia Ukrainy II polovyny XX stolittia ta yii profesiinyi rozvytok [Folk Choreography of Ukraine in the Second Half of XX Century and It’s Professional Development]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 226- 228 [in Ukrainian].

Pidlypskyi, A. (2018). Amatorski kolektyvy narodno-stsenichnoho tantsiu Ternopilshchyny druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Amateur Groups of Folk-Stage Dance of Ternopil Region the Second Half of XX – the Beginning of the XXI Century]. Culture and Contemporaneity, 1, 187-193 [in Ukrainian].

Shchur, L. (2020). Strukturno-funktsionalni aspekty khoreohrafichnoi kultury Zakhidnoho Podillia [Structural and Functional Aspects of Choreographic Culture of Western Podillya]. Youth & Market, 1(180) 165-170 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Як цитувати

Pidlypskyi, A. (2020). Особливості функціонування танцювальної художньої самодіяльності в Тернопільській області радянського періоду. Танцювальні студії, 3(2), 132–138. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220533

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ