Особливості функціонування танцювальної художньої самодіяльності в Тернопільській області радянського періоду
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220533Ключові слова:
танцювальна художня самодіяльність, Тернопільська область, народна хореографія, ансамбль народного танцю, танецьАнотація
Мета статті – виявити особливості функціонування і політико-ідеологічний контекст танцювальної художньої самодіяльності в Тернопільській області радянської доби. Методологія. Об’єктивність дослідження забезпечило використання аналітичного (аналіз літератури та джерел, зокрема архівних документів, фактів), історичного (викладення матеріалу в хронологічній послідовності), культурологічного (розгляд подій крізь призму соціокультурної ситуації) підходів. Наукова новизна. Уперше акцентовано увагу на політико-ідеологічному контексті розвитку художньої самодіяльності в Тернопільській області; уведено до наукового обігу нові архівні матеріали. Висновки. У 50–80-х рр. ХХ ст. в Тернопільській області, подібно до інших територій СРСР, було створено розгалужену мережу аматорських танцювальних колективів, що можна розцінювати не тільки як прояв морального піднесення після звільнення від фашистів, а і як латентну форму боротьби за збереження національно-культурної ідентичності. Відсутність до 1961 р. професійного ансамблю народного танцю в регіоні дало змогу стабілізувати репертуар самодіяльним колективам у тісному зв’язку з фольклором, не орієнтуючись на досягнення професійного мистецтва. Історико-політична специфіка тернопільського регіону проявилась у підвищеній увазі під час організування зарубіжних гастролей до учасників танцювальних колективів, чиї родичі були пов’язані з еміграцією із західноукраїнських земель, а також з Організацією Українських Націоналістів. Основними факторами, що зумовлювали діяльність колективів художньої самодіяльності, були не лише творчі, а й політико-ідеологічні, визначені системою тоталітарного суспільства з командно-адміністративним управлінням.
Посилання
Androshchuk, L. M. (2018). Diialnist amatorskoho kolektyvu v systemi khoreohrafichno-pedahohichnoi osvity v Ukraini [The Activity of an Amator Group in the System of Horeographic-Pedagogical Education in Ukraine]. Current Issues of Art Education, 2(12), 197-205 [in Ukrainian].
Committee for State Security of the Ukrainian SSR. (1974, July 4). Spetsial’noe soobshchenie [Special Message] (F. 16. Op. 01. D. 1093. L. 200-201). The SSU Sectoral State Archive, Kyiv [in Russian].
Kroitor, Yu. H. (2008). Ponad pivstolittia u kulturi Ternopillia [More Than Half a Century in the Culture of Ternopil Region]. Ternohraf [in Ukrainian].
Luhovenko, T. (2018). Spetsyfika rozvytku amatorskykh khoreohrafichnykh kolektyviv narodnoho tantsiu u 40-80 rr. XX st. [Development Specifics of Amateur Folk Dance Groups in the 40-80’s of the 20th Century]. Young Scientist, 7(59), 385-388 [in Ukrainian].
Luteza. (2015, September 20). Narodnyi ansambl pisni i tantsiu “Dnister”. Fotokhronika 1969-1981 [Folk Song and Dance Ensemble “Dniester”. Photochronicle 1969-1981] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xCzJSt7vs9c&feature=emb_logo [in Ukrainian].
Ostrovska, K. V. (2010). Narodna khoreohrafiia Ukrainy II polovyny XX stolittia ta yii profesiinyi rozvytok [Folk Choreography of Ukraine in the Second Half of XX Century and It’s Professional Development]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 226- 228 [in Ukrainian].
Pidlypskyi, A. (2018). Amatorski kolektyvy narodno-stsenichnoho tantsiu Ternopilshchyny druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Amateur Groups of Folk-Stage Dance of Ternopil Region the Second Half of XX – the Beginning of the XXI Century]. Culture and Contemporaneity, 1, 187-193 [in Ukrainian].
Shchur, L. (2020). Strukturno-funktsionalni aspekty khoreohrafichnoi kultury Zakhidnoho Podillia [Structural and Functional Aspects of Choreographic Culture of Western Podillya]. Youth & Market, 1(180) 165-170 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Підлипський Андрій Ігорович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.