Формування мистецької школи та традиції Павла Вірського у Державному ансамблі танцю УРСР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220532

Ключові слова:

Павло Вірський, Державний ансамбль танцю УРСР, мистецька школа, художня традиція

Анотація

Мета статті – виявити ознаки мистецької школи і традиції в творчості балетмейстера Державного ансамблю танцю УРСР Павла Вірського. Методологія. У статті використано дедуктивний метод, зокрема екстрапольовано концептуальні положення щодо традиції Н. Шахназарової та С. Безклубенка в площину творчості П. Вірського; застосовано історичний, мистецтвознавчий і типологічний принципи для виявлення особливостей традиції та школи П. Вірського. Наукова новизна. Доведено, що П. Вірський став фундатором авторської мистецької школи і традиції в народно-сценічній хореографії. Висновки. Павло Вірський у формальний, як керівник Державного ансамблю танцю УРСР, та неформальний спосіб (широке коле прибічників його балетмейстерських та педагогічних принципів, що існує впродовж кількох десятиліть) став лідером культурно-мистецької сфери України. Яскравість індивідуальності, потужність творчого дару, його новаторський потенціал сприяли створенню нового стильового напряму хореографічного мистецтва, що визначив «обличчя» професійного українського народно-сценічного танцю на багато років. Творчі принципи митця засвоюють та розвивають сучасники – послідовники закладених ним традицій. Серед основних ознак школи П. Вірського – академізація народно-сценічного танцю, органічне поєднання високотехнічного виконання з акторською майстерністю й пантомімою, застосування симфонізму як композиційного принципу балетмейстерської діяльності, використання сценографічних і режисерських засобів театральної естетики й ін. Традиції та принципи школи П. Вірського розвиваються, забезпечуючи сталий поступ українського народно-сценічного танцю, живлячи українське хореографічне мистецтво в цілому.

Біографія автора

Iryna Klymchuk, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Bezklubenko, S. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: Terms and Concepts] (Vol. 2). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Bihus, O. O. (2013). Tradytsii i novatorstvo v Natsionalnomu zasluzhenomu akademichnomu ansambli tantsiu Ukrainy im. Pavla Virskoho [Traditions and Innovation in the P. Virsky Ukrainian National Folk Dance Ensemble]. Culture and Arts in the Modern World, 14, 142- 147 [in Ukrainian].

Blahova, T. O. (2016). Dynamika formuvannia kontseptiv profesii baletmeistera v Ukraini (na materiali tvorchosti P. P. Virskoho) [Dynamics of the Concepts Formation of the Profession of Choreographer in Ukraine (on the Material of Creativity of P. Virsky)]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Pedagogical Sciences, 4(86), 24-29 [in Ukrainian].

Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Lytvynenko, V. A. (2017). Transformatsiia ukrainskoi narodnoi khoreohrafii ta yii kontseptualizatsiia v Teatri tantsiu Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian Folk Choreography and Its Conceptualization in the Pavlo Virsky Dance Theater] (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Pidlypska, A. M. (2013). Rehionalni shkoly balnoho tantsiu v Ukraini [Regional Ballroom Dance Schools in Ukraine]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 30, 344-350 [in Ukrainian].

Pidlypska, A. M. (2014). Stanovlennia baletmeisterskoi maisternosti P. Virskoho ta I. Moiseieva: porivnialnyi aspekt [P. Virsky and I. Moiseyev Choreographic Mastery Formation: Comparative Aspect]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 33, 291-298 [in Ukrainian].

Semenova, N. M. (2014). Pryntsypy baletmeisterskoi tvorchosti Pavla Virskoho ta yikh vplyv na rozvytok ukrainskoho baletnoho teatru [Principles of Choreography of Pavlo Virsky and Their Influence on the Development of Ukrainian Ballet Theater]. Culture of Ukraine, 45, 156-165 [in Ukrainian].

Shakhnazarova, N. G. (1997). Khudozhestvennaya traditsiya v muzykal’noi kul’ture XX veka [Artistic Tradition in Musical Culture of the 20th Century]. State Institute for Art Studies [in Russian].

Shakhnazarova, N. G. (2013). Izbrannye stat’i. Vospominaniya [Selected Articles. Memories]. State Institute for Art Studies [in Russian].

Shkorinenko, V. O. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk Dance in Traditional and Modern Culture of Ukraine] (PhD Dissertation). State Academy of Culture and Arts Management, Kyiv [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1962). Pavlo Pavlovych Virskyi: Narodnyi artyst SRSR [Pavlo Pavlovych Virsky: National Artist of the USSR]. Derzhavne Vydavnytstvo Obrazotvorchoho Mystetstva i Muzychnoi Literatury URSR [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tsvietkova, L. (2005, February 26). Tvorcha spadshchyna P. P. Virskoho yak nevycherpne dzherelo rozvytku mystetstva tantsiu [P. P. Virsky’s Creative Heritage as an Inexhaustible Source of Dance Art Development]. In Vplyv tvorchosti P. P. Virskoho na rozvytok natsionalnoi khoreohrafii [The Influence of P. P. Virsky’s Work on the Development of National Choreography], Proceedings of the Scientific and Practical Conference, Kyiv (pp. 20-23) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Як цитувати

Klymchuk, I. (2020). Формування мистецької школи та традиції Павла Вірського у Державному ансамблі танцю УРСР. Танцювальні студії, 3(2), 124–131. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220532

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ