Формування мистецької школи та традиції Павла Вірського у Державному ансамблі танцю УРСР
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220532Ключові слова:
Павло Вірський, Державний ансамбль танцю УРСР, мистецька школа, художня традиціяАнотація
Мета статті – виявити ознаки мистецької школи і традиції в творчості балетмейстера Державного ансамблю танцю УРСР Павла Вірського. Методологія. У статті використано дедуктивний метод, зокрема екстрапольовано концептуальні положення щодо традиції Н. Шахназарової та С. Безклубенка в площину творчості П. Вірського; застосовано історичний, мистецтвознавчий і типологічний принципи для виявлення особливостей традиції та школи П. Вірського. Наукова новизна. Доведено, що П. Вірський став фундатором авторської мистецької школи і традиції в народно-сценічній хореографії. Висновки. Павло Вірський у формальний, як керівник Державного ансамблю танцю УРСР, та неформальний спосіб (широке коле прибічників його балетмейстерських та педагогічних принципів, що існує впродовж кількох десятиліть) став лідером культурно-мистецької сфери України. Яскравість індивідуальності, потужність творчого дару, його новаторський потенціал сприяли створенню нового стильового напряму хореографічного мистецтва, що визначив «обличчя» професійного українського народно-сценічного танцю на багато років. Творчі принципи митця засвоюють та розвивають сучасники – послідовники закладених ним традицій. Серед основних ознак школи П. Вірського – академізація народно-сценічного танцю, органічне поєднання високотехнічного виконання з акторською майстерністю й пантомімою, застосування симфонізму як композиційного принципу балетмейстерської діяльності, використання сценографічних і режисерських засобів театральної естетики й ін. Традиції та принципи школи П. Вірського розвиваються, забезпечуючи сталий поступ українського народно-сценічного танцю, живлячи українське хореографічне мистецтво в цілому.
Посилання
Bezklubenko, S. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: Terms and Concepts] (Vol. 2). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Bihus, O. O. (2013). Tradytsii i novatorstvo v Natsionalnomu zasluzhenomu akademichnomu ansambli tantsiu Ukrainy im. Pavla Virskoho [Traditions and Innovation in the P. Virsky Ukrainian National Folk Dance Ensemble]. Culture and Arts in the Modern World, 14, 142- 147 [in Ukrainian].
Blahova, T. O. (2016). Dynamika formuvannia kontseptiv profesii baletmeistera v Ukraini (na materiali tvorchosti P. P. Virskoho) [Dynamics of the Concepts Formation of the Profession of Choreographer in Ukraine (on the Material of Creativity of P. Virsky)]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Pedagogical Sciences, 4(86), 24-29 [in Ukrainian].
Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Lytvynenko, V. A. (2017). Transformatsiia ukrainskoi narodnoi khoreohrafii ta yii kontseptualizatsiia v Teatri tantsiu Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian Folk Choreography and Its Conceptualization in the Pavlo Virsky Dance Theater] (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Pidlypska, A. M. (2013). Rehionalni shkoly balnoho tantsiu v Ukraini [Regional Ballroom Dance Schools in Ukraine]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 30, 344-350 [in Ukrainian].
Pidlypska, A. M. (2014). Stanovlennia baletmeisterskoi maisternosti P. Virskoho ta I. Moiseieva: porivnialnyi aspekt [P. Virsky and I. Moiseyev Choreographic Mastery Formation: Comparative Aspect]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 33, 291-298 [in Ukrainian].
Semenova, N. M. (2014). Pryntsypy baletmeisterskoi tvorchosti Pavla Virskoho ta yikh vplyv na rozvytok ukrainskoho baletnoho teatru [Principles of Choreography of Pavlo Virsky and Their Influence on the Development of Ukrainian Ballet Theater]. Culture of Ukraine, 45, 156-165 [in Ukrainian].
Shakhnazarova, N. G. (1997). Khudozhestvennaya traditsiya v muzykal’noi kul’ture XX veka [Artistic Tradition in Musical Culture of the 20th Century]. State Institute for Art Studies [in Russian].
Shakhnazarova, N. G. (2013). Izbrannye stat’i. Vospominaniya [Selected Articles. Memories]. State Institute for Art Studies [in Russian].
Shkorinenko, V. O. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk Dance in Traditional and Modern Culture of Ukraine] (PhD Dissertation). State Academy of Culture and Arts Management, Kyiv [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1962). Pavlo Pavlovych Virskyi: Narodnyi artyst SRSR [Pavlo Pavlovych Virsky: National Artist of the USSR]. Derzhavne Vydavnytstvo Obrazotvorchoho Mystetstva i Muzychnoi Literatury URSR [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Tsvietkova, L. (2005, February 26). Tvorcha spadshchyna P. P. Virskoho yak nevycherpne dzherelo rozvytku mystetstva tantsiu [P. P. Virsky’s Creative Heritage as an Inexhaustible Source of Dance Art Development]. In Vplyv tvorchosti P. P. Virskoho na rozvytok natsionalnoi khoreohrafii [The Influence of P. P. Virsky’s Work on the Development of National Choreography], Proceedings of the Scientific and Practical Conference, Kyiv (pp. 20-23) [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Климчук Ірина Сергіївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.