Балетмейстерська діяльність Миколи Трегубова в Донецькому державному театрі опери та балету
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220529Ключові слова:
Микола Трегубов, Донецький державний театр опери та балету, балет- мейстер, балет «Сорочинський ярмарок», хореографія, танецьАнотація
Мета статті – проаналізувати балетмейстерську діяльність Миколи Трегубова в Донецькому державному театрі опери та балету. Методологія. Дослідження проведене із застосуванням історичних, історіографічних та аналітичних підходів. Наукова новизна. У статті вперше проведено аналіз основних балетмейстерських робіт М. Трегубова в Донецькому оперно-балетному театрі, уведено нові матеріали, що розширюють уявлення про особливості творчої діяльності хореографа й допомагають систематизувати його спадщину. Висновки. У 1950 – 1960-х рр. М. Трегубов збагатив сцену Донецького державного театру опери та балету шістьма постановками на музику європейських, українських і радянських композиторів. До втілення балетів майстер підходив творчо й оригінально, щедро оздоблюючи їх яскравими сольними та масовими танцями, емоційними адажіо й варіаціями, характерними побутовими епізодами. Плідна співпраця з диригентами й сценографами викликала гаряче схвалення глядачів і сприяла кращому розумінню сюжету творів. Загалом успішні роботи М. Трегубова мали окремі недоліки, проте слушні зауваження критиків сприяли підвищенню професійного рівня балетмейстера і колективу театру. Колоритний спектакль «Сорочинський ярмарок», що поєднував елементи класичної та української народної хореографії, не залишив байдужими рецензентів і мистецтвознавців. Попри особливості музики й лібрето, М. Трегубов поступово впроваджував виразну танцювальність, узагальнену хореографічну образність для розкриття ліричних і комедійних характерів. Незважаючи на свій зв’язок із канонами драмбалету, «Сорочинський ярмарок» був означений чіткою тенденцією до відходу від штампів пантоміми. Проведене дослідження не претендує на вичерпність. Необхідно віднайти дані про інсценізацію М. Трегубовим популярного балету «Баядерка» на донецькій сцені (1958). Потребує доповнення інформація про постановку спектаклів «Шурале» (1953) та «Жізель» (1955).
Посилання
Goldina, N. (1958, November 25). Bol’shoi val’s [The Great Waltz]. Znamya Kommunizma, 3 [in Russian].
Grigorovich, Yu. (Ed.). (1981). Balet: Entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia]. Sovetskaya Entsiklopediya [in Russian].
Hres, O. (2016). Literaturna spadshchyna Mykoly Hoholia u svitovomu baletnomu mystetstvi [Mykola Gogol’s Literary Heritage in the World Ballet Art]. Culture and Arts in the Modern World, 17, 147-153 [in Ukrainian].
Khanko, S. (1965, May 23). “Per Gyunt”. Prem’era v Donetskom teatre opery i baleta [“Peer Gynt.” Premiere at the Donetsk Opera and Ballet Theater]. Sotsialistychnyi Donbas, 3 [in Russian].
Molodenkov, E. (1958, June 29). “Bol’shoi val’s” (K gastrolyam Stalinskogo gosudarstvennogo teatra opery i baleta) [“The Great Waltz” (To the Tour of the Stalin State Opera and Ballet Theatre)]. Sovetskaya Zdravnitsa, 4 [in Russian].
Semenova, N. M. (2019). Natsionalna baletna vystava v ukrainskii khoreohrafichnii kulturi XX – pochatku XXІ stolit [National Ballet Performance in the Ukrainian Choreographic Culture of the XX – the Beginning of the XXI Centuries] (PhD Dissertation). Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1963). Ukrainskyi radianskyi balet [Ukrainian Soviet Ballet]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1986). Baletnyi teatr Radianskoi Ukrainy 1925–1985: Shliakhy i problemy rozvytku [Ballet Theater of Soviet Ukraine 1925–1985: Ways and Problems of Development]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Yahnych, Yu. (1956, July 26). Poetychnyi spektakl [Poetic Performance]. Chervone Zaporizhzhia, 4 [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (2009). Mykola Hohol i baletna tvorchist ukrainskykh kompozytoriv [Mykola Gogol and the Ballet Works of Ukrainian Composers]. Researches of the Fine Art, 4, 68-73 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Чурпіта Тетяна Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.