Балетна трупа Львівського оперного театру кінця 30-х – початку 40-х років ХХ століття

Автор(и)

  • Oleh Petryk Львівський національний академічний театр опери і балету імені Соломії Крушельницької, Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-4245-3839

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220527

Ключові слова:

Львівський театр опери та балету, балетна трупа, балет, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – виявити особливості формування та персональний склад балетної трупи Львівського оперного театру кінця 30-х – початку 40-х років ХХ ст. Методологія. Для розкриття теми застосовано аналітичний, історико-хронологічний, біографічний підходи, що дало змогу провести науково-об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Уперше проведене спеціальне дослідження творчості балетної трупи львівського оперно-балетного театру кінця 30-х – початку 40-х років ХХ ст.; уведено до балетознавчого обігу імена ряду виконавців. Висновки. Піднесенню фахової виконавської і балетмейстерської майстерності на сцені Львівської опери сприяла організація стаціонарної балетної трупи в сезоні 1939/1940 рр. Її ядро утворили випускники Київського ДХУ 1940 р. й досвідчені солісти та артисти кордебалету з провідних (Київського, Московського, Ленінградського ДАТОБ) та периферійних театрів СРСР; до роботи також долучилися місцеві танцівники, які здобули хореографічну освіту в танцювальних студіях Львова та біженці з окупованої німцями Польщі. Першими багатоактними балетами стали «Дон-Кіхот» (засуджений за безідейність, застарілість) і «Червоний мак» (позиціонувався СРСР як зразок балету героїчної сучасної тематики). З початком німецько-радянської війни значна частина балетної трупи поїхала в евакуацію, частина залишилась працювати в театрі, де ставились повноцінні балети (серед них «Сільське кохання», «Коппелія», «Серпанок для Пієретти» та ін.). Після звільнення Львова від німецької окупації частина творчого складу балетної трупи емігрувала (В. Переяславець, Р. Прийма та ін.), частина опинилась у сталінських таборах.

Біографія автора

Oleh Petryk, Львівський національний академічний театр опери і балету імені Соломії Крушельницької, Львівський національний університет імені Івана Франка

Народний артист України, соліст балету, професор

Посилання

Churpita, T. (2017). Povernennia Mykoly Trehubova do Lvivskoho teatru opery ta baletu (1950– 1951 rr.) [The Return of Mykola Trehubov to the Lviv Opera and Ballet Theatre (1950– 1951)]. The Culturology Ideas, 11, 137-145 [in Ukrainian].

Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical Performances of Lviv Theaters (1776–2001)]. Vydavnychyi Tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Pasternakova, M. (1963). Ukrainska zhinka v khoreohrafii [Ukrainian Woman in Choreography]. Nakladom Soiuzu Ukrainok Kanady z Fundatsii im. N. Kobrynskoi [in Ukrainian].

Petryk, O. (2018). Contribution of Natalia Slobodian to the Establishment of Artistic Traditions and Formation of Lviv Ballet Repertory. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 227-231. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147407 [in English].

Stanishevskyi, Yu. (1975). Ukrainskyi radianskyi baletnyi teatr, 1925–1975 [Ukrainian Soviet Ballet Theater, 1925–1975]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stepanchykova, T. (2005). Istoriia yevreiskoho teatru u Lvovi: Kriz terny do zirok! [History of the Jewish Theater in Lviv: Through the Thorns to the Stars!]. Liha-Pres [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theater: A Half Century Creative Way]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic Art of Ukraine in Personalities: Choreographers, Ballet Dancers, Composers, Conductors, Librettists, Critics, Artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Vantel, V. (1941, March 25). Chervonyi Mak [The Red Poppy]. Chervonyi Shtandart, 4 [in Ukrainian].

Zakharova, V. (2018). Rehionalnyi analiz zhinochoho vykonavstva v ukrainskomu baleti: 90- ti roky XX – pochatok XXI st. (chastyna I: Kyiv i Lviv) [Regional Analysis of Female Performance in Ukrainian Ballet: 90s of the XX – Beginning of the XXI Century (Part I: Kyiv and Lviv)]. Culture and Contemporaneity, 1, 268-273 [in Ukrainian].

Zhytkevych, A. (2013, January 31). Solveih XX stolittia [Solveig of the Twentieth Century]. Mist Online. http://meest-online.com/culture/solvejh-hh-stolittya/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Як цитувати

Petryk, O. (2020). Балетна трупа Львівського оперного театру кінця 30-х – початку 40-х років ХХ століття. Танцювальні студії, 3(2), 104–113. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220527

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ