Хореографія як культурно-естетичний компонент розробки змагальних програм техніко-естетичних видів спорту
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203964Ключові слова:
хореографія та спорт, техніко-естетичні види спорту, танецьАнотація
Мета статті – виявити роль хореографії як культурно-естетичного компонента підготовки та виступів спортсменів техніко-естетичних видів спорту. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичному аналізі наукової й методичної літератури, емпіричного матеріалу; систематизації та класифікації джерел, відомостей та ін.; мистецтвознавчому аналізі змагальних програм у техніко-естетичних видах спорту крізь призму хореографії. Наукова новизна полягає у проведенні комплексного аналізу естетичної ролі хореографії у створенні змагальних програм у техніко-естетичних видах спорту; доведенні, що драматургічні та художньо-виражальні засоби хореографії є підґрунтям для створення змагальної програми в будь-якій дисципліні техніко-естетичних видів спорту. Висновки. Залучення хореографії до спортивних програм техніко-естетичного спрямування має не лише методичний, а й культурно-естетичний аспект. Виражальні засоби хореографії допомагають розвинути в спортсменів танцювальність, музикальність, емоційність, розкривають індивідуальні артистичні риси виконавців і в цілому сприяють підвищенню рівня виконавської майстерності спортсменів. Хореографічна композиція, побудована за всіма правилами драматургії (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка, фінал) є підґрунтям для створення змагальної програми в будь-якій дисципліні техніко-естетичних видів спорту. Її побудові слугує все різноманіття видів хореографічного мистецтва (класичний, народний, бальний, сучасний та ін. танці), органічно поєднаних із специфікою спорту. Закінчена змагальна програма має бути видовищною і виразною, відповідати вимогам узгодженості вправ з характером музики, мати оригінальні спортивні елементи й танцювальну «лексику», підкреслювати артистичність спортсменів, синхронність їх командного виступу.Посилання
Artemieva, H., & Moshenska, T. (2018). Rol i znachennia khoreohrafii u himnastychnykh i tantsiuvalnykh vydakh sportu [The role and importance of choreography in gymnastic and dance sports]. Slobozhanskyi herald of science and sport, 4, 32-36. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.005 [in Ukrainian].
Belokovskii, V. V. (1985). Khudozhestvennoe plavanie [Artistic swimming]. Fizkultura i sport [in Russian].
Borisenko, S. I. (2000). Povyshenie ispolnitelskogo masterstva gimnastok na osnove sovershenstvovaniia khoreograficheskoi podgotovki [Improving the performing skills of gymnasts on the basis of improving choreographic training]. (Abstract of PhD Dissertation). Lesgaft State Academy of Physical Education, St. Petersburg [in Russian].
Golovko, A. V. (2011). Khoreografiia v sovremennykh vidakh sporta [Choreography in modern sports]. Theory and Practice of Physical Culture, 6, 62-64 [in Russian].
Lutcenko, L. S. (2002). Khoreograficheskaia podgotovka v akrobaticheskom rok-n-rolle [Choreographic training in acrobatic rock and roll]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 28, 67-74 [in Russian].
Maksimova, M. N. (2017). Teoriia i metodika sinkhronnogo plavaniia [Theory and technique of synchronized swimming] (2nd ed.). Sport [in Russian].
Mostovaia, T. N., Degtiarev, I. G., & Demochkina, T. N. (2017). Istoriia stanovleniia i razvitiia khoreografii kak osnovy tekhniko-esteticheskikh vidov sporta [The history of formation and development of choreography as the basis of technical-aesthetic sports]. Nauka-2020, 2, 46-52. http://www.nauka-2020.ru/Konf_MK-N-2(13)_2017_%20%201.pdf [in Russian].
Novikova, E. E. (1981). Analiz tekhniki sinkhronnogo plavaniia [Analysis of synchronized swimming techniques]. GTcOLIFK [in Russian].
Rumba, O. (2006). Narodno-kharakternaia khoreografiia v sisteme podgotovki spetcialistov po gimnastike i tantcam na parkete [Folk-characteristic choreography in the system of training specialists in gymnastics and dance on the floor]. (Abstract of PhD Dissertation). Lesgaft State University of Physical Education, St. Petersburg [in Russian].
Shipilina, I. (2004). Khoreografiia v sporte [Choreography in sports]. Feniks [in Russian].
Sokolova, I. V. (2016). Metodicheskie aspekty sostavleniia kompozitcii grupp v aerobnoi gimnastike [Methodological aspects of composing group compositions in aerobic gymnastics]. Modern Studies of Social Issues, 12, 41-52. https://doi.org/10.12731/2218-7405-2016-12-41-52 [in Russian].
Sosina, V. Yu. (2018). Shliakhy intehratsii khoreohrafichnoho mystetstva ta tekhniko-estetychnykh vydiv sportu [Ways of integration of choreographic art and technical-aesthetic sports]. Dance Studies, 1, 81-90 [in Ukrainian].
Suchilin, N. G. (2008). Dopolnenie ob iskusstve dvizheniia i o nekotorykh osobennostiakh khoreografii v sportivnoi gimnastike [Supplement on the art of movement and some features of choreography in gymnastics]. Fizkultura v profilaktike, lechenii i reabilitatcii, 3, 46-49 [in Russian].
Terekhin, V. S., Medvedeva, E. N., Kriuchek, E. S., & Baranov, M. Iu. (2015). Teoriia i metodika akrobaticheskogo rok-n-rolla. Aktualnye problemy podgotovki sportsmenov [Theory and methodology of acrobatic rock and roll: Actual problems of training athletes]. Chelovek [in Russian].
Todorova, V. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy khoreohrafichnoi pidhotovky v tekhniko-estetychnykh vydakh sportu (na materiali sportyvnoi aerobiky) [Theoretical and methodological foundations of choreographic training in technical and aesthetic sports (on the material of sports aerobics)]. Lviv State University of Physical Culture [in Ukrainian].
Viner-Usmanova, I., Kriuchek, E., Medvedeva, E., & Terekhina, R. (2015). Teoriia i metodika khudozhestvennoi gimnastiki: Artistichnost i puti ee formirovaniia [Theory and methodology of rhythmic gymnastics: Artistry and the ways of its formation]. Sport [in Russian].
Zhigareva, S. A. (2017). Spetcialnaia tekhniko-fizicheskaia podgotovka vysokokvalifitcirovannykh sportsmenok dlia vypolneniia akrobaticheskikh podderzhek v esteticheskoi gimnastike [Special technical and physical training of highly qualified athletes to perform acrobatic supports in aesthetic gymnastics]. (PhD Dissertation). Lesgaft National State University of Physical Education, Sport and Health, St. Petersburg [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ситченко Катерина Володимирівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.