Хореографія як культурно-естетичний компонент розробки змагальних програм техніко-естетичних видів спорту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203964

Ключові слова:

хореографія та спорт, техніко-естетичні види спорту, танець

Анотація

Мета статті – виявити роль хореографії як культурно-естетичного компонента підготовки та виступів спортсменів техніко-естетичних видів спорту. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичному аналізі наукової й методичної літератури, емпіричного матеріалу; систематизації та класифікації джерел, відомостей та ін.; мистецтвознавчому аналізі змагальних програм у техніко-естетичних видах спорту крізь призму хореографії. Наукова новизна полягає у проведенні комплексного аналізу естетичної ролі хореографії у створенні змагальних програм у техніко-естетичних видах спорту; доведенні, що драматургічні та художньо-виражальні засоби хореографії є підґрунтям для створення змагальної програми в будь-якій дисципліні техніко-естетичних видів спорту. Висновки. Залучення хореографії до спортивних програм техніко-естетичного спрямування має не лише методичний, а й культурно-естетичний аспект. Виражальні засоби хореографії допомагають розвинути в спортсменів танцювальність, музикальність, емоційність, розкривають індивідуальні артистичні риси виконавців і в цілому сприяють підвищенню рівня виконавської майстерності спортсменів. Хореографічна композиція, побудована за всіма правилами драматургії (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка, фінал) є підґрунтям для створення змагальної програми в будь-якій дисципліні техніко-естетичних видів спорту. Її побудові слугує все різноманіття видів хореографічного мистецтва (класичний, народний, бальний, сучасний та ін. танці), органічно поєднаних із специфікою спорту. Закінчена змагальна програма має бути видовищною і виразною, відповідати вимогам узгодженості вправ з характером музики, мати оригінальні спортивні елементи й танцювальну «лексику», підкреслювати артистичність спортсменів, синхронність їх командного виступу.

Біографія автора

Kateryna Sytchenko, Харківська державна академія культури

Викладачка

Посилання

Artemieva, H., & Moshenska, T. (2018). Rol i znachennia khoreohrafii u himnastychnykh i tantsiuvalnykh vydakh sportu [The role and importance of choreography in gymnas­tic and dance sports]. Slobozhanskyi herald of science and sport, 4, 32-36. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.005 [in Ukrainian].

Belokovskii, V. V. (1985). Khudozhestvennoe plavanie [Artistic swimming]. Fizkultura i sport [in Russian].

Borisenko, S. I. (2000). Povyshenie ispolnitelskogo masterstva gimnastok na osnove sovershenst­vovaniia khoreograficheskoi podgotovki [Improving the performing skills of gymnasts on the basis of improving choreographic training]. (Abstract of PhD Dissertation). Lesgaft State Academy of Physical Education, St. Petersburg [in Russian].

Golovko, A. V. (2011). Khoreografiia v sovremennykh vidakh sporta [Choreography in modern sports]. Theory and Practice of Physical Culture, 6, 62-64 [in Russian].

Lutcenko, L. S. (2002). Khoreograficheskaia podgotovka v akrobaticheskom rok-n-rolle [Choreo­graphic training in acrobatic rock and roll]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 28, 67-74 [in Russian].

Maksimova, M. N. (2017). Teoriia i metodika sinkhronnogo plavaniia [Theory and technique of syn­chronized swimming] (2nd ed.). Sport [in Russian].

Mostovaia, T. N., Degtiarev, I. G., & Demochkina, T. N. (2017). Istoriia stanovleniia i razvitiia khoreografii kak osnovy tekhniko-esteticheskikh vidov sporta [The history of formation and development of choreography as the basis of technical-aesthetic sports]. Nauka-2020, 2, 46-52. http://www.nauka-2020.ru/Konf_MK-N-2(13)_2017_%20%201.pdf [in Russian].

Novikova, E. E. (1981). Analiz tekhniki sinkhronnogo plavaniia [Analysis of synchronized swimming techniques]. GTcOLIFK [in Russian].

Rumba, O. (2006). Narodno-kharakternaia khoreografiia v sisteme podgotovki spetcialistov po gim­nastike i tantcam na parkete [Folk-characteristic choreography in the system of training spe­cialists in gymnastics and dance on the floor]. (Abstract of PhD Dissertation). Lesgaft State University of Physical Education, St. Petersburg [in Russian].

Shipilina, I. (2004). Khoreografiia v sporte [Choreography in sports]. Feniks [in Russian].

Sokolova, I. V. (2016). Metodicheskie aspekty sostavleniia kompozitcii grupp v aerobnoi gimnas­tike [Methodological aspects of composing group compositions in aerobic gymnastics]. Modern Studies of Social Issues, 12, 41-52. https://doi.org/10.12731/2218-7405-2016-12-41-52 [in Russian].

Sosina, V. Yu. (2018). Shliakhy intehratsii khoreohrafichnoho mystetstva ta tekhniko-es­tetychnykh vydiv sportu [Ways of integration of choreographic art and technical-aesthet­ic sports]. Dance Studies, 1, 81-90 [in Ukrainian].

Suchilin, N. G. (2008). Dopolnenie ob iskusstve dvizheniia i o nekotorykh osobennostiakh kho­reografii v sportivnoi gimnastike [Supplement on the art of movement and some features of choreography in gymnastics]. Fizkultura v profilaktike, lechenii i reabilitatcii, 3, 46-49 [in Russian].

Terekhin, V. S., Medvedeva, E. N., Kriuchek, E. S., & Baranov, M. Iu. (2015). Teoriia i metodika akro­baticheskogo rok-n-rolla. Aktualnye problemy podgotovki sportsmenov [Theory and method­ology of acrobatic rock and roll: Actual problems of training athletes]. Chelovek [in Russian].

Todorova, V. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy khoreohrafichnoi pidhotovky v tekhniko-es­tetychnykh vydakh sportu (na materiali sportyvnoi aerobiky) [Theoretical and methodological foundations of choreographic training in technical and aesthetic sports (on the material of sports aerobics)]. Lviv State University of Physical Culture [in Ukrainian].

Viner-Usmanova, I., Kriuchek, E., Medvedeva, E., & Terekhina, R. (2015). Teoriia i metodika khu­dozhestvennoi gimnastiki: Artistichnost i puti ee formirovaniia [Theory and methodology of rhythmic gymnastics: Artistry and the ways of its formation]. Sport [in Russian].

Zhigareva, S. A. (2017). Spetcialnaia tekhniko-fizicheskaia podgotovka vysokokvalifitcirovannykh sportsmenok dlia vypolneniia akrobaticheskikh podderzhek v esteticheskoi gimnastike [Spe­cial technical and physical training of highly qualified athletes to perform acrobatic supports in aesthetic gymnastics]. (PhD Dissertation). Lesgaft National State University of Physical Education, Sport and Health, St. Petersburg [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-05

Як цитувати

Sytchenko, K. (2020). Хореографія як культурно-естетичний компонент розробки змагальних програм техніко-естетичних видів спорту. Танцювальні студії, 3(1), 80–91. https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203964

Номер

Розділ

ТАНЕЦЬ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНІЙ ПЛОЩИНІ