Прояв тенденцій музичного і хореографічного мистецтв ХХ – початку ХХІ ст. у творах за мотивами поем Ованеса Туманяна
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203950Ключові слова:
Ованес Туманян, танець Алмаст, хореографічне втілення поеми, символізм, балетАнотація
Мета дослідження – проаналізувати балети і танцювальний фрагмент опери, створені за мотивами поем Ованеса Туманяна в контексті тенденцій музичного і хореографічного мистецтва ХХ – початку ХХІ ст.; виявити художні засоби, завдяки яким можливо втілити образи і ситуації літературного твору в оперно-балетному мистецтві. Методи дослідження. Опери «Алмаст» О. Спендіарова та «Саломея» Р. Штрауса проаналізовані з використанням методу порівняльного музикознавства. Проведено мистецтвознавчий аналіз відеозаписів балетів, їх зіставлення з поемами О. Туманяна з метою виявити мотиви, які лягли в основу їх хореографічного втілення. Наукова новизна. Вперше проведено мистецтвознавчий аналіз балетних постановок, створених за мотивами поем О. Туманяна, крізь призму основних тенденцій ХХ – початку ХХІ ст. (образ року, візуалізація внутрішнього психологічного розколу, переплетення реальності і фантастики, символіка). Висновки. Опери О. Спендиарова «Алмаст» і Р. Штрауса «Саломея» зокрема долі головних героїнь, мають багато паралелей, що обумовлено художніми тенденціями кінця ХІХ – початку ХХ ст. Образ року (нещадної долі), як обов’язковий або втілений як конкретний сценічний персонаж, найбільш чітко проявився в опері О. Спендиарова «Алмаст», в танцювально-пластичному дійстві «Ануш. Бути» Л. Таберяна і балеті «Маро» в постановці Н. Меграбяна. У балеті «Ануш» в постановці Р. Харатян менш виражена зумовленість долі Ануш згори. Візуалізація внутрішнього психологічного розколу героїв – їхні ангельські й диявольські іпостасі найвиразніше проявляються в образі Алмаст у музичному розробленні її образу О. Спендіарова. У танцювально-пластичному дійстві «Ануш. Бути» Л. Таберяна внутрішній психологічний розкол-роздвоєння героїні візуалізовано, оскільки вона має дві сценічні іпостасі. Рок, що тяжіє над героїнею, також представлений конкретним сценічним образом. Повір’я, переплетення реальності і фантастики мають місце у виставах Н. Меграбяна «Сако Лорійський», «Маро». Народні обряди відтворені в «Ануш. Бути» Л. Таберяна. Символіка властива постановці Р. Харатяна балету «Ануш» і на музичному, і на хореографічно-постановочному рівні.Посилання
Evangelie ot Matfeia [Matthew]. (n.d.). Bible-center. https://www.bible-center.ru/ru/bibletext/synnew_ru/mt/14#mt14_18 [in Russian].
Geodakian, G. (2006). Puti formirovaniia armianskoi muzykalnoi klassiki [Ways of formation of the Armenian musical classics] . Institut iskusstv Natcionalnoi akademii nauk Respubliki Armeniia [in Russian].
Lopukhin, A. P. (Ed.). (1987). Tolkovaia Bibliia ili kommentarii na vse knigi Sv. Pisaniia Vetkhogo i Novogo Zavetov [Explanatory Bible or commentary on all books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments] (Vol. 3). Institut perevoda Biblii [in Russian].
Ordzhonikidze, G. R. (1977). Shtraus [Strauss]. In D. V. Zhitomirskii (Ed.), Muzyka XX veka [Music of the XX century] (Pt. 1, book 2, pp. 199–237). Muzyka [in Russian].
Sargsian, N. (2017). Osnovnye tendentcii baletnogo iskusstva Armenii XX – nachala XXI vekov (na primere tvorchestva armianskikh khoreografov) [The main trends in the ballet art of Armenia of the twentieth – beginning of the twenty-first centuries (on the example of the work of Armenian choreographers)]. (Doctor’s thesis). Institut iskusstv Natcionalnoi akademii nauk Respubliki Armeniia [in Russian].
Spendiarov, A. (1962). Pisma [Letters] (Vol. 2). Izdatelstvo Akademii nauk Armianskoi SSR [in Russian].
Spendiarov, A. (1971). Polnoe sobranie sochinenii [Complete set of Works] (Vol. 10). Aiastan [in Russian].
Spendiarova, M. (1975). Letopis zhizni i tvorchestva A. A. Spendiarova [Chronicle of the life and work of A. A. Spendiarov]. Izdatelstvo Akademii nauk Armianskoi SSR [in Russian].
Tigranov, G. (1956). Armianskii muzykalnyi teatr [Armenian Musical Theater] (Vol. 1). Aipetrat [in Russian].
Tigranov, G. (1975). Armianskii muzykalnyi teatr [Armenian Musical Theater] (Vol. 3). Aiasta [in Russian].
Tokarev, S. A. (Ed.). (1982). Mify narodov mira [Myths of the world] (Vol. 2). Sovetskaia entciklopediia [in Russian].
Tumanian, O. (1986). Stikhi, chetverostishiia, poemy, legendy, ballady [Poems, quatrains, poems, legends, ballads]. Luis [in Russian].
Khudabashian, K. (1973). Avtor libretto opery "Almast" A. Spendiarova – Sofia Parnok [The author of the libretto of the opera "Almast" A. Spendiarova is Sofya Parnok]. In A. A. Spendiarov, Stati i issledovaniia [Articles and research] (pp. 87–210). Izdatelstvo Akademii nauk Armianskoi SSR [in Russian].
Բախչինեան, Ա., & Մատթեոսեան, Վ. (2007). Շամախեցի պարուհին. Արմէն Օհանեանի կեանքը եւ գործը [Shamakhan dancer: life and work of Armen Ohanyan]. Գրականութեան եւ եւ արուեստի թանգարանի հրատ [in Armenian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Саргсян Назенік Гагіковна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.